Gå til innhold

P-piller

Fremhevede innlegg

Gjest Frk.Norge
Skrevet

Hei! Jeg går på Yasmin og vil veldig gjerne avbryte menstruasjonsuka. Kan jeg la være å ta de siste sukkerpillene denne uka og begynne på nytt brett? Altså jeg får en ny dag som jeg begynner på hver uke.

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det går heilt fint!

Det er faktisk den anbefalte måten å gjere det på dersom du vil bytte startdag.

Det som er viktig er at du ikkje forlenger den "pillefrie" perioden til meir enn 7 dagar, då er du ikkje lenger beskytta. Men å forkorte denne perioden er heilt greitt.

Frå pakningsvedlegget:

Hva du må gjøre dersom du ønsker å bytte første dag av menstruasjonen:

Dersom du tar tablettene i samsvar med veiledningen, vil menstruasjonsperioden/avbrudds-blødningen begynne i placebouken. Dersom du må bytte dag for dette, kan du gjøre det ved å korte inn på placebouken - når du tar de 7 hvite placebotablettene (men aldri ved å forlenge den!). Dersom menstruasjonen din for eksempel vanligvis begynner på en fredag og du vil forandre dette til tirsdag (3 dager tidligere), må du la være å ta de 3 siste hvite tablettene og begynne på det nye brettet 3 dager tidligere enn vanlig. Dersom du gjør den tablettfrie perioden svært kort (for eksempel 3 dager eller mindre), kan det hende at du ikke vil få menstruasjon da. Du kan da oppleve å få sporblødninger (dråper eller flekker av blod) eller en gjennombruddsblødning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...