Gå til innhold

Flexus mnd.kortet fungerer ikke :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikveld kjøpte jeg meg et mnd.kort.

Jeg har alltid kjøpt disse papir mnd.kortene, der man stempler(dato og kl.slett) og kan bruke det fritt i 1 mnd. Enkelt og greit!

Men ikveld kjøpte jeg meg et elektronisk mnd.kort.

Betalte 570 kr og fikk da 30 reisedager???

Jeg reiser mye med buss og t-bane og trikk hver dag, unntatt i helgene.

Da jeg skulle ta bussen hjem ikveld fungerte ikke kortet, og buss-sjåføren sa at det var sikkert fordi jeg nettopp hadde kjøpt kortet. (Savner papir mnd.kortet allerede!!!)

Jeg kom meg iallfall hjem, men skal ut å ta buss imorgen tidlig og skjønner bare ikke hvordan dette kortet fungerer.

Må jeg validere kortet hver gang jeg går ombord på buss, trikk og t-bane?

Hvordan (i svarte svingende) skal jeg ha kontroll på hvor mange klipp jeg har igjen?

Vil det si at hver gang jeg validerer kortet, så mister jeg 1 klipp?

Da kommer jeg til å bruke 4 - 6 klipp hver dag, og da holder ikke mnd.kortet 1 mnd da???

Kan noen hjelpe meg, for dette ble slitsomt. Buss-sjåføren kunne nesten ikke norsk og hadde ikke tid til å forklare, og damen jeg kjøpte det av på 7-11 kunne heller ikke så godt norsk, og hun sa at jeg trengte bare å validere det 1 gang.

Men hvor lenge holder det da? Hvis jeg validerer det imorgen, så holder det i 30 dager?

Kan jeg reise så mye jeg vil i 30 dager?

Eller må jeg validere det hver eneste gang flere ganger om dagen?

Var så mye enklere med papir mnd.kort .... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det holder i 30 dager uansett hvor mange ganger du validerer det. Når du validerer det så dukker utløpsdato og klokkeslett opp på validatoren.

Det er viktigst at du validerer første gang etter at forrige billett har gått ut (ny billett kjøper du på trafikanten, narvesen, 7-11 eller automat), for det er den første valideringen som setter i gang kortet. På samme måte som når du stempler papirbilletten.

Du må ikke validere hver gang, jeg gjør det sjelden på t-banen, oftere på buss og trikk. Noen bussjåfører er jo hysteriske på at alle passasjerer skal vise billett, så på buss går jeg alltid inn foran og validerer.

Uansett så er det en 30-dagersbillett du har kjøpt og da varer den i 30 dager. Papirbilletten har akkurat samme gyldighet, for den gikk også over til å være 30-dagersbillett for ikke så lenge siden. Månedskortet finnes ikke lenger.

Det er dessverre slik at validatorne ikke alltid fungerer. Det du kan gjøre er å få en bussjåfør til å skrive ut en kvittering for deg, ved å legge kortet på leseren han har helt framme. Da kan han skrive ut en kvittering som forteller deg når kortet går ut. Denne kan oppbevares med kortet og vises fram i tilfelle du skulle treffe på et ekstra vrangt eksemplar av arten en gang i blant. For min del så bryr jeg meg ikke hvis validatoren ikke funker, jeg går bare og setter meg. Sjåførene er uansett vant til at de ikke alltid funker.

Ellers kan du lese litt her:

http://ruter.no/Billetter-og-priser/om_flexus/Ofte-stilte-sporsmal/

Skrevet

Takk for svar, ble letta. :)

Damen jeg kjøpte kortet av sa at det var 30 dager på kortet iallefall. Så da trenger jeg bare å validere kortet, og så må jeg passe på å sjekke når det går ut innimellom, altså. Deilig med forklaring. :)

Da jeg skulle ta bussen idag tidlig fungerte ikke kortet mitt da heller.

Buss-sjåføren skrev ut en lapp der det stod at den var gyldig til 30.MAI 2010????

Jeg kjøpte jo kortet igår! Damen jeg kjøpte kortet av må ha vært en smule sløv.........

Betalte vanlig bill, og kjøpte meg et dagskort etterpå.

Skal ned å ordne opp i flexus kortet mitt snart, men måtte hjem og hente kvitteringen. Bra jeg tok vare på den iaffal!

Jeg blir lett frustrert av elektroniske ting som ikke fungerer, orker ikke å bruke tid på det.

Skrevet

Har nettop kjøpt meg sånn elektronisk 30- dagers (ungdomsbillett). Hvilken vei skal man legge kortet på den automaten i bussen? Og er det det som heter å validere kortet? Litt ny på det her...

Skrevet

Første gang du skal bruke det må du validere det, og det gjør du fremme hos buss-sjåføren. Bare spør h*n om hjelp.

Deretter er det bare reise så mye du vil med buss, trikk og t-bane og tog, men det er lurt å sjekke innimellom på disse automatene på bussene og trikkene osv hvor lenge kortet er gyldig, er jo lett å glemme dato og kl.slett.

Når kortet er brukt opp må du kjøpe nye 30 dager, og da må du validere kortet på nytt.

Dette er sånn jeg har forstått det, håper noen retter på meg om det er leif.

Skrevet

Hvis du likevel skal ha månedskort hver måned kan du inngå avtale slik at pengene blir trukket fra kontoen din automatisk når du starter en ny måned. Da slipper du stikke innom for å fylle på (men du må selvfølgelig validere i begynnelsen av hver måned)

Skrevet

Så jeg skal ikke legge kortet oppå den automaten hver gang jeg skal på `bussen?

Skrevet

Så jeg skal ikke legge kortet oppå den automaten hver gang jeg skal på `bussen?

Nei, det er bare første gangen du skal bruke det, og hver gang du har fyllt på kortet på nytt.

Husk å be sjåføren om en kvittering når du validerer kortet, det er greit å ha i tilfelle rottefelle.

På disse automatene i trikkene og bussene kan du sjekker hvor lenge det er til kortet går ut.

Skrevet

Et elektronisk månedskort er det samme som papirkortet. Du trenger ikke validere hver dag(Jeg har kontaktet NSB og spurt selv, etter en samtale med en forvirret konduktør som truet med bot) Men de vil gjerne at du validerer hver dag slik at de ser hvordan og hvor du reiser for statistikken.

Skrevet

Jeg skal lite hamstre papirmånedskort, da. Huttetu.

Skrevet

Jeg dro ned på 7/11 hvor jeg kjøpte flexus-kortet igår kveld. Hadde med kvittering for kjøpet og jeg hadde med kvitteringen jeg fikk av buss-sjåføren som viste at den var holdbar i 30 dager t.o.m 30.05.11!!!!

Damen på 7/11 sa at hun hadde hatt en annen person innom idag med det samme problemet.

Damen annulerte flexus-kortet mitt, og jeg fikk tilbake pengene.

Så gikk jeg sporentreks og kjøpte et papir-mnd.kort. Det heter 30-dagers kort nå da, så når jeg skal stemple imorgen, så må jeg huske at det bare er gyldig 30 dager frem i tid.

Ja, til papir-mnd,kort :)

Skrevet

Jeg har aldri hatt noen problemer med Flexusen min. Liker mitt elektroniske månedskort veldig godt. :)

Skrevet

Jeg har aldri hatt noen problemer med Flexusen min. Liker mitt elektroniske månedskort veldig godt. :)

Jeg også :) Jeg abonnerer, så jeg slipper å kjøpe nytt/fylle opp, i det hele tatt slipper jeg å tenke på det.

Skrevet

Jeg abonnerer IKKE, da jeg ikke trenger månedskort hele året. Jeg pleier å validere før jeg går på t-banen hver dag, og da ser jeg jo hvor lenge kortet er gyldig.

Skrevet

Jeg abonnerer IKKE, da jeg ikke trenger månedskort hele året. Jeg pleier å validere før jeg går på t-banen hver dag, og da ser jeg jo hvor lenge kortet er gyldig.

Hvis jeg ikke vil starte en ny måned så validerer jeg ikke. Da blir det heller ikke trekt penger fra kontoen min ;)

Skrevet

Hvis jeg ikke vil starte en ny måned så validerer jeg ikke. Da blir det heller ikke trekt penger fra kontoen min ;)

Åååå, er det sånn det funker! Trodde det funket som gamle A-kortet, jeg. :sjenert: kanskje jeg skal fikse meg abonnement, da, gett! :)

Skrevet

Åååå, er det sånn det funker! Trodde det funket som gamle A-kortet, jeg. :sjenert: kanskje jeg skal fikse meg abonnement, da, gett! :)

Nei, nå tullet jeg fælt :fnise: Du kan gå inn på ruter sine sider og avbestille en eller flere måneder dersom du ikke vil ha kort den måneden.

Skrevet

Nei, nå tullet jeg fælt :fnise: Du kan gå inn på ruter sine sider og avbestille en eller flere måneder dersom du ikke vil ha kort den måneden.

OK, nei da fortsetter jeg å ha det slik jeg har det. Ikkeno stress å fylle på når det er tomt. Dessuten kan man ha to "kort" liggende inne i kortet samtidig, og da valideres ikke det nyeste før det eldste er oppbrukt.

Skrevet

Jeg dro ned på 7/11 hvor jeg kjøpte flexus-kortet igår kveld. Hadde med kvittering for kjøpet og jeg hadde med kvitteringen jeg fikk av buss-sjåføren som viste at den var holdbar i 30 dager t.o.m 30.05.11!!!!

Damen på 7/11 sa at hun hadde hatt en annen person innom idag med det samme problemet.

Damen annulerte flexus-kortet mitt, og jeg fikk tilbake pengene.

Så gikk jeg sporentreks og kjøpte et papir-mnd.kort. Det heter 30-dagers kort nå da, så når jeg skal stemple imorgen, så må jeg huske at det bare er gyldig 30 dager frem i tid.

Ja, til papir-mnd,kort :)

Hva er problemet?

Du har inntil 30.05.2011 med å -ta i bruk- månedskortet. At du kjøper månedskortet betyr ikke at det gjelder fra kjøpsdato. Det gjelder fra første validerin. Så ser absolutt ikke problemet.

Skrevet

Jeg forstår heller ikke at det skal være så vanskelig med Flexuskortet. Det er jo bare å validere det?

Har skjønt det slik at man i utgangspunktet skal validere det før hver reise. Fram til Ruter får lagt om systemene gidder jeg ikke validere det når jeg tar t-banen, men gjør det hver gang jeg tar bussen.

Jeg reiser på studentbillett, og i følge mannen på Trafikanten kunne jeg fylle på kortet på alle utsalgssteder bortsett fra på nettet. Sånn sett er Flexuskortet enklere for meg fordi jeg slipper å måtte oppsøke en betjent stasjon. Det må man om man skal ha papir-billett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...