lulle Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 Når dere lager blomkålsuppe, bruker dere da bladene også? Altså at dere moser dem inn i resten av suppe... ?? (Litt dårlig forklart da..)
Antoinette Skrevet 17. august 2010 #2 Skrevet 17. august 2010 De grønne bladene kaster du men bruk gjerne stilkene, masse smak i de og ikke glem fløte og litt muskat for å virkelig få en suppe det er klasse over.
Antoinette Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 Jeg koker blomkålbuketter og stilker møre i vann (ikke tilsatt salt). Så har jeg dette i en blender og heller på ca. 6 dl god grønnsaksbuljong og kjører dette silkemykt og nydelig. Heller det tilbake i en kjele og sper med melk og fløte til suppen har ønsket konsistens. Og smaker til med salt & pepper og litt revet muskat. Et dryss gressløk og noen krutonger eller litt sprøstekt bacon på toppen- nydelig!!
Kamikatze Skrevet 17. august 2010 #5 Skrevet 17. august 2010 Små grønne blader kan utmerket brukes. Går heller ikke av veien for å ha i ei lita rømmeklatt heller, jeg. Etter at den er ferdigkokt. Men den mest prikkete i-en får du av å piske inn en boks tine krydderost, etter at den er ferdigkokt. Kan også krydres med knust sprøstekt bacon, som drysses over i samme sekund som den serveres.
Antoinette Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 (endret) Rømmen er jeg med på men en hel boks krydderost?? Det høres kvalmende ut og vil jo drepe den gode blomkålsmaken? Hvis man vil ha ost anbefaler jeg heller å lage krutonger med ost. Cheddar eller parmesan. Endret 17. august 2010 av Antoinette
Kamikatze Skrevet 17. august 2010 #7 Skrevet 17. august 2010 (endret) Nope, komplementerer den. Men så bruker jeg bare å mose stilkene, da. Bukettene må flyte fritt omkring. Kan vel ha litt å si med mengden. Jeg gidder sjelden bry med med mindre enn to-tre middels hoder, når jeg først er i gang. Må teste ostete krutonger. Får begynne å trappe opp langsomt fra å ha ostetoast til. Edit: Øh... for ordens skyld: Bruker ikke både rømme og kremost samtidig, da. Endret 17. august 2010 av Kamikatze
Rosalie Skrevet 17. august 2010 #8 Skrevet 17. august 2010 Ååå, nå fikk jeg lyst på blomkålsuppe! Men det blir fisk i dag.
lulle Skrevet 17. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2010 Takk for gode råd. Suppa smakte fortreffelig:-)
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #10 Skrevet 19. august 2010 Denne laget jeg i går. Urtesmøret som jeg stekte løken i, gjorde alt, samt at jeg brukte skikkelig kyllingkraft. http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2010/08/hverdagssuppe-pa-blomkal-og-rester.html Hilsen [kjøkkentjeneste]
MiaMamma Skrevet 20. august 2010 #11 Skrevet 20. august 2010 Jeg koker blomkålbuketter og stilker møre i vann (ikke tilsatt salt). Så har jeg dette i en blender og heller på ca. 6 dl god grønnsaksbuljong og kjører dette silkemykt og nydelig. Heller det tilbake i en kjele og sper med melk og fløte til suppen har ønsket konsistens. Og smaker til med salt & pepper og litt revet muskat. Et dryss gressløk og noen krutonger eller litt sprøstekt bacon på toppen- nydelig!! Siler du av vannet etter å ha kokt blomkålen, da?
Antoinette Skrevet 22. august 2010 #12 Skrevet 22. august 2010 Siler du av vannet etter å ha kokt blomkålen, da? Siler av det aller meste ja, beholder litt til å evt. spe med skulle suppen bli for tykk.
Perelandra Skrevet 22. august 2010 #13 Skrevet 22. august 2010 Det er også godt med en liten skvett hvitvin i suppa, men suppa må koke eller være så varm at alkoholen fordamper. Ellers synes jeg også det er godt med litt sennep som jeg rører ut i suppa.
skrue Skrevet 22. august 2010 #15 Skrevet 22. august 2010 Mange forskjellige varianter å gjøre dette på. Jeg bruker hele kålen - buketter, stilker og blad samt at kokevannet er basis for buljongen om jeg bruker terninger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå