Gå til innhold

Mine forbilder


:-) anna

Anbefalte innlegg

Er:

Rosmarie Køhn fordi hun er ei imponerende dame som viser i praksis hva kristendom handler om. At det handler om å lytte til hjertet. Se forbi vedtak i kirkemøter og snakke andre biskoper midt imot når man ser at det er det som er riktig. Jeg beundrer henne fordi hun er tro mot kristendommens kjerne - nestekjærlighet. Og fordi hun våger å være kontroversiell som første kvinnelige biskop i landet

Gunnar Stålsett - mye det samme som Køhn. Han er også så stor, og raus, og klok. En mann jeg bøyer meg i støvet for

Gro Harlem Brundtland: fordi hun er kvinne som har kommet seg langt og blitt tatt på alvor.

Halvdan Sivertsen. Fordi han er godt voksen mann som sier tydelig og i klartekst at synes sin voksne kone er mye vakrere og interessant enn ungjenter på alder med datteren hans... som han "ikke skjønner hva middelaldrende menn vil med".

Også beundrer jeg Hege fordi hun fortalte oss historien sin. Skulle ønske jeg var så modig som deg!

Sikkert flere også, men det var de jeg kom på nå.

Hvem beundrer dere?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Også beundrer jeg Hege fordi hun fortalte oss historien sin. Skulle ønske jeg var så modig som deg!

Litt utenom tema kanskje, men hvilken historie har Hege fortalt?

Kommer tilbake til hvem som er mine forbilder når jeg har tenkt meg litt om...! :D

Dina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største forbilde er læreren min fra vid gående.

Hun var alenemor fra barnet ble født, har alltid vært alene. Tok barnet med seg på jorden rundt reise i ett år, tok seg av barnet samtidig som hun utdannet seg, kjøpte seg leilighet og bil alene og er ufordrageligt slank :wink:

Ellers er min mor et forbilde for at hun har holdt ut med meg i alle disse årene :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanessa

Jeg har også en av mine eks-lærere fra vgs som forbilde. Hun snakker flere språk flytende, er veldig tøff og selvstendig og energisk, og i tillegg søt, snill og morsom. Og usannsynlig tynn (slik jeg drømmer om å være.) En regelrett "superkvinne" med andre ord! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

med fare for å høres ut som en amerikanske miss :oops: : mamma er et av mine forbilder.

er også enig i Gunnar Stålsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Min farmor, som dessverre er død nå.

Hun kom fra fattige kår, men klarte å få seg både artium og en akademisk utdanning på egen hånd. Hun hadde det heller ikke enkelt da hun traff min farfar som kom fra en rik familie, men ble da godtatt til slutt. :)

Hun var en meget sterk kvinne, men også varm og tolerant. Hun hadde ofte husly for uteliggere og "byens løse fugler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læraren min frå 1. til 4. klasse - ei fantastisk sjel, som såg oss alle, hadde kontroll, omsorg, displin og mykje visdom. (Og som me alle av og til kalla 'mamma', når me gløymde oss litt ut... :ler:

Knut Vollebæk - Held vel på å bli gløymd av mange, men i tida hans som utanriksminister fekk han vist seg frå si beste side, tykkjer eg. Evna til å seie noko positivt om sjølv den største tyrann, det å greie å forhandle sakleg med Milosevic i vekesvis, evna til å smile blidt til alle, same kor ufordragelege dei er mot deg... Og så er han SÅ kunnskapsrik, verdsvand og likevel jordnær...

...har mange andre forbilde òg, men kanskje ikkje først og fremst kjendisar... Mamma, tanta mi, ei venninne som har kome seg ut av masse vanskelegheiter berre ved eigen vilje og innsats...

og mange fleire!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morfar: barnehjemsbarn, jobbet så søsteren kunne utdanne seg, ble lam av mysitisk sykdom, leddgikt, men aldri en klage. Drømte om å bli jurist, men ble det aldri og døde før jeg var ferdig.

En venninde: En meget kristen jente som virkelig prøver å etterleve Bibelen uten å presse det på andre. Optimistisk, åpen og ærlig.

Mamma:: har mistet et barn, fått et barn med adhd som tildels har ødelagt familien, blitt skjelt ut av pappas søsken i åresvis. Har leddgikt men klager ikke. Står på med rak rygg.

Også synes jeg Rosemarie Køhn var et godt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morfar: barnehjemsbarn, jobbet så søsteren kunne utdanne seg, ble lam av mysitisk sykdom, leddgikt, men aldri en klage. Drømte om å bli jurist, men ble det aldri og døde før jeg var ferdig.

En edel og uselvisk mann, den morfaren din. Når jeg leser sånt får jeg lyst til å ta to minutters stillhet i respekt for vedkommende.

Mine forbilder?

Vel, jeg forsøker hele tiden å bli en bedre utgave av meg selv. :wink:

Ellers liker jeg Drew Barrymore godt, hun har "attitude", men jeg kjenner jo ikke jenta, så det blir feil å si at hun er et forbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmor som nå er død! Hun var sterkt redusert av kraftig leddgikt i 38 år, men ingen hadde samme humør som henne, og hun hjalp alle med det hun kunne hjelpe til med, savner henne utrolig mye...

Og mamma: HUn er sterk, og den mest kjærlige mor jeg kunne fått.

Hun var sterk nok til og bryte med min far, tok med meg og søsteren og dro. Han var voldelig og drakk mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Mine forbilder

Mormor - Hun har bein i nesa. Hun hun var eneste og første kvinnelige lokalpolitiker i hjembyen på 70- tallet.

Eva Joly - Henne kjenner vel folk flest.

Faro Hatshepsut - Eneste kvinnelige egyptiske Farao noensinne.

En kamerat - Fordi han er en "tenker", og gir meg nye impulser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg intervjuet Haakon Lie en gang i forbindelse med en oppgave, og det var umulig å ikke bli fascinert av den mannen; historien, viljen, kraften.

Ellers må alle som leser biografien om Trygve Bratteli (av Roy Jacobsen) få en voldsom respekt for ham!

Hvis jeg blir i overkant av 70 har jeg en drøm om å eldes med samme stil som Kåre Willoch og Odd Børretzen - snakk om å holde seg på topp og hele tiden utvikle seg!

Og...ja, jeg bøyer meg i støvet for Hege!

Men hittil minner jeg vel mest om Jesus; jeg er ganske glad i vin, jeg kan holde lange taler og det er et mirakel hver gang jeg gjør noe...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har aldri hatt noen forbilder og kommer heller aldri til å få det. Jeg respekterer andre folk, men jeg setter dem ikke på en pidestall..så lett at de faller ned! Jeg har sett "svært gode mennskers" bakside, og klarer nok aldri helt å stole på folk lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmor!!

Tidenes søteste og snilleste lille dame som alltid satte andres behov forann sine egne, hadde kreft 3 ganger i løpet av livet, men kjempet stille og sikkert videre, hadde en ro og varme i seg som smittet over på alle hun var glad i..

saaaaavner henne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Candyfloss

Mitt forbilde er tanten min.

Hun er pen, veltrent, sporty, flotte unger, fint hus, grei økonomi, til-og-fra-kjæreste (akkurat det vil jeg ikke ha da..vil være gift :wink: ), morsom, fantastisk og verdens beste menneske! Elsker henne så masse! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Harlem-Brundtland fordi hun er en rollemodel når det gjelder å kombinere karriere og familie. Når en firebarnsmor klarer jobben som statsminister og leder av WHO, tror jeg alle kan lære noe om prioritering og valg. I tillegg sympatiserer jeg med det hun står for.

Nelson Mandela. Det er jo egentlig så obvious (husker ikke norsk ord for det). Han har opplevd mange vanskelige ting, lært av det og er uten bitterhet og hat. Det tror jeg vi alle kan lære av, både i det små og det store. Har i tillegg stor, stor respekt for hans ikke-vold holdninger.

Hillary Rodham Clinton for mange av de sammen grunnen som Gro. En dame med masse power og sterke meninger og overbevisninger.

Madonna - Hun er vel et ikon for de fleste kvinner i min generasjon, og jeg er full av respekt for den måten hun har brukt sitt talent.

Mamma og pappa som har oppdratt meg og mine søsken på en, etter min mening, veldig god måte og har lært oss å vurderer alle mennesker som individer uasett religion, hudfarge, seksul legning, utdannelse osv.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...