AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #21 Skrevet 14. desember 2010 Så klart han skal betale! Morens nye samboer har da ingen forsørgelsesplikt overfor barn som ikke er hans. Om du kikket på når tråden ble laget, burde du skjønt at den ikke er så aktuell lenger. Har du bladd bakover for å finne noe å svare på? Jeg fikk svar på spm mitt rimelig kjapt og trodde tråden var lagt død. TS.
Sophie-Ann Skrevet 14. desember 2010 #22 Skrevet 14. desember 2010 Mors forsørgerevne blir mindre når hun får flere barn å forsørge. Hun kan også velge å få flere barn med ny mann å være hjemmeværende i mange år, noe som BY må betale for. Når det er sagt så kan BY gjøre akkurat det samme, eller en av foreldrene kan velge å utdanne seg å ha redusert inntekt noen år - noe som igjen reduserer bidragsevnen. Begge foreldre kan med andre ord trenere bidraget. Det er da barna det går utover å ikke den andre foreldren. Sånn kan det gjøres hvis man er barnslig og hevngjerrig overfor den andre foreldren. Beklager, men sånn er det ikke. Det blir ikke tatt hensyn til at mor har flere å forsørge. Bare sjekk ut bidragsveilederen. Den tar hensyn til om far har egne barn i husholdningen, ikke mor. Dette vet jeg, fordi jeg hadde tenkt å klage på et bidragsvedtak og snakket med NAV, men det tok de ikke hensyn til fordi det barnet skal da forsørges av den andre faren. Det ble vanskelig forklart, men slik er det altså. Eneste gangen jeg vet at mor kan kreve mer bidrag, er hvis hun har 80% lønn i permisjonen sin, da må den andre faren betale mer i bidrag, siden hennes inntekt har gått ned.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #23 Skrevet 14. desember 2010 Beklager, men sånn er det ikke. Det blir ikke tatt hensyn til at mor har flere å forsørge. Bare sjekk ut bidragsveilederen. Den tar hensyn til om far har egne barn i husholdningen, ikke mor. Dette vet jeg, fordi jeg hadde tenkt å klage på et bidragsvedtak og snakket med NAV, men det tok de ikke hensyn til fordi det barnet skal da forsørges av den andre faren. Det ble vanskelig forklart, men slik er det altså. Eneste gangen jeg vet at mor kan kreve mer bidrag, er hvis hun har 80% lønn i permisjonen sin, da må den andre faren betale mer i bidrag, siden hennes inntekt har gått ned. Når mor velger å gå hjemme å føde barn så blir hennes bidragsevne nedsatt for en periode. Det tas ikke hensyn til antall barn hun forsørger, men inntekten hennes. Sånn er det bare. Det samme gjelder for far om han ikke ar inntekt.
Gjest Sophie-Ann Skrevet 15. desember 2010 #24 Skrevet 15. desember 2010 Det stemmer det, men det taes ikke hensyn til at mor har andre barn å forsørge, kun at hun går ned i lønn og det samme gjelder far selvfølgelig.
Gjest En mann Skrevet 17. desember 2010 #25 Skrevet 17. desember 2010 Hei du søster som tenker på din bror. Barnebidrag blir ikke redusert når mor til ditt tantebarn får ny samboer eller mann. Hennes støtte fra det offenlige blir redusert. Hun skal ikke ha skatteklasse 2 lenger heller vanligvis. Det er finnes alenemødre som ikke vil miste sine tilskudd fra staten, og får seg derfor en postkasse samboer,dvs en som bare har postkasse adr,og bostedsadr,hos foreldre eller bekjente. Samtidig som du er inne på dette så vil din bror kanskje få mer i bidrag når han evt.skulle få seg kone eller samboer. Dette fordi han får bedre bidragsevne. Har han liten inntekt og 2 barn virker det inn. Har han inntakt på 350 000 kr og ikke noe samvær kan det variere på noen tusen faktisk.Mors inntekt og fars samvær er også med i beregningen. Foreslår du leser på www.nav.no der er det mye nytting informasjon til deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå