Gå til innhold

Min bror betaler barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren til min brors barn er nå samboer med en ny type, og min bror betaler fortsatt barnebidrag på nesten 1000,- pr måned. Spørsmålet mitt er egentlig ganske enkelt: er det riktig at han skal betale barnebidrag når moren er registrert med samboer, eller er det kun når hun gifter seg bidraget faller bort?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Barnebidrag skal være til barnet, ikke til mor, og vil dermed ikke "falle bort" før barnet er 18 år. Uansett om mor er gift, samboer eller alene.

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke slik at far må betal bidrag til barnet er 18 år selvom mor gifter seg? Eneste muligheten for å slippe å betale bidrag er hvis morens nye mann evnt adopterer barnet, men da med farens samtykke selvfølgelig.

Skrevet

Fars plikt til å forsørge sitt barn faller vel ikek bort hverken om mor blir samboer eller gifter seg?

Skrevet

Fars plikt til å forsørge sitt barn faller vel ikek bort hverken om mor blir samboer eller gifter seg?

Nei. Far må nok betale bidrag så lenge han har bidragsevne, og den kan dere regne ut på bidragsveilederen til Nav.Kan også være at far må betale bidrag til barnet er ferdig på 3 år på videregående også.Og da er barnet 19-20 år.

Skrevet

jeg synes for øvrig ikke at 1000 kroner i måneden var så mye å skryte av.

• Liker 2
Skrevet

Pengene er til barnet og betales uansett. Det er overgangstønad og dobbel barnetrygd som faller bort et år etter man får samboer.

Skrevet

TS her. Nei, sa ikke at 1000 kr var mye, og dette var et helt generelt spørsmål. Min bror har ingenting imot å betale, det var bare JEG som lurte på om det var slik eller ikke. Innbilte meg bare at det faller bort om mor gifter seg, siden jeg vet det er slik enkelte andre land. Jeg hadde ikke peiling, derfor spurte jeg. :)

Skrevet

TS her. Nei, sa ikke at 1000 kr var mye, og dette var et helt generelt spørsmål. Min bror har ingenting imot å betale, det var bare JEG som lurte på om det var slik eller ikke. Innbilte meg bare at det faller bort om mor gifter seg, siden jeg vet det er slik enkelte andre land. Jeg hadde ikke peiling, derfor spurte jeg. :)

Det er riktig som de andre sier at far har plikt til underholdsbidrag, men han har nødvendigvis ingen rettigheter. I de fleste sammenhenger i livet er et slik at rettigheter og plikter følger hverandre. Sånn er det altså ikke når det gjelder fedre.

En far kan f.eks. kreves for bidrag for mange, MANGE tusen kroner hver mnd, men han har nødvendigvis ingen rettigheter mht barnet.

Mor har f.eks. automatisk foreldreansvar noe far ikke har om han ikke bodde sammen med barnets mor da barnet ble født. I slike tilfeller har far heller ikke rett til å vite hvordan barnet klarer seg i barnehage, skole. Heller ikke medisinsk informasjon har fedre uten foreldreansvar rett til. I utgangspunktet har heller ikke barn og fedre rett til samvær med fedre ved at mor kan flytte langt vekk.

Bidraget fra far består imidlertid uansett.

Gjest chickpea
Skrevet

Er det ikke alimony du tenker på her? I Norge har man ikke det systemet hvor mannen skal forsørge sin eks, men far skal selvfølgelig være med på å forsørge sitt barn!

Skrevet

Moren til min brors barn er nå samboer med en ny type, og min bror betaler fortsatt barnebidrag på nesten 1000,- pr måned. Spørsmålet mitt er egentlig ganske enkelt: er det riktig at han skal betale barnebidrag når moren er registrert med samboer, eller er det kun når hun gifter seg bidraget faller bort?

Bidraget blir selvfølgelig lavere når hun har fått seg samboer. Dette er regulert i loven!

Skrevet

Er du sikker på det? Den nye samboeren har ikke plikt til å forsørge barne til dama han bor med.

Skrevet

Bidraget blir selvfølgelig lavere når hun har fått seg samboer. Dette er regulert i loven!

Bidraget som far skal betale blir IKKE lavere om mor får sambore. Mor mister OS og den ekstrabarnetrygden når det er gått 12 mnd. når hun får seg samboer.

Det er kun Fars bidrag som blir høyere om han får samboer.

Skrevet

Far skal da være med å forsørge sitt eget barn selv om mor har fått samboer, og 1000 kr er også veldig lite i utgangspunktet.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Barnebidrag skal følge barnet og ikke mor. Den som har bosted på barnet og er hovedforsøreger, (for å bruke et dårlig utrykk). Får utbetalt bidraget inntil barnet er 18 år, da skal det evt. over på barnet som da er myndig.

Mor skal i midlertid ha skatteklasse 1 i steden for 2,der er det mange som jukser,dvs si at nye samboer ikke har meldt flytting til samme adr.

Skrevet

Barnebidrag skal følge barnet og ikke mor. Den som har bosted på barnet og er hovedforsøreger, (for å bruke et dårlig utrykk). Får utbetalt bidraget inntil barnet er 18 år, da skal det evt. over på barnet som da er myndig.

Mor skal i midlertid ha skatteklasse 1 i steden for 2,der er det mange som jukser,dvs si at nye samboer ikke har meldt flytting til samme adr.

Jeg må bare korrigere denne.

Så lenge mor ikke er gift med ny mann så får hun fortsatt skatteklasse 2.

Skrevet

Eller det kan bli høyere om mor får barn med sin nye samboer.

Skrevet

Eller det kan bli høyere om mor får barn med sin nye samboer.

Hæ!?

Far til barn nr 1 må betale mer i bidrag om mor til barnet får barn med mann nr 2?

Skrevet

Hæ!?

Far til barn nr 1 må betale mer i bidrag om mor til barnet får barn med mann nr 2?

Mors forsørgerevne blir mindre når hun får flere barn å forsørge. Hun kan også velge å få flere barn med ny mann å være hjemmeværende i mange år, noe som BY må betale for.

Når det er sagt så kan BY gjøre akkurat det samme, eller en av foreldrene kan velge å utdanne seg å ha redusert inntekt noen år - noe som igjen reduserer bidragsevnen.

Begge foreldre kan med andre ord trenere bidraget. Det er da barna det går utover å ikke den andre foreldren. Sånn kan det gjøres hvis man er barnslig og hevngjerrig overfor den andre foreldren.

Skrevet

Så klart han skal betale!

Morens nye samboer har da ingen forsørgelsesplikt overfor barn som ikke er hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...