Gå til innhold

Å reise med sekk!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Skal på en lengre reise gjennom Europa til Afrika, og skal for første gang reise med sekk!

Men nå er jeg litt rådvill!

I og med at dette er min første reise over tid som ikke innebærer fly, taxi til hotell og portør som tar i mot mine to trillekofferter, så har jeg ikke peil på hvordan jeg skal gjøre dette!

Situasjonen er som følger;

Jeg har kjøpt meg en Bergans sekk - Trollhetta 95 L der ca. 15 L er en liten sekk som kan klipses av. Regner med derfor at den alt i alt egentlig er 80 L.

Jeg skal ta fly noen ganger, så kan ikke overskride 20 kg uansett, så VIL den sekken jeg har kjøpt faktisk ta 20 kg?

Jeg har pakket den full nå. Pakket den bare kjapt, men tok med det jeg tenker jeg skal ha med. Noen bukser, skjorter, undertøy, to jakker, to par sko, helseartikler osvosv. Og den ble HELT sprengt, og det er ting jeg gjerne skulle fått pressa oppi sekken som ikke går...

Jeg er klar over at det er jeg selv som må ta en skikkelig prioritering her, med hva som faktisk er nødvendig å ta med og ikke osvosv, men dere som er vant med å reise... Får dere alt oppi en 80 L sekk? Eller har dere en 120 L og reiser på 20 kg. grensa?

Har lappen på sekken enda, så kan få byttet den...

En annen ting.. Ser meg nesten nødt til å ha en sekk utenom i tillegg for å få med meg laptopen og sånne ting jeg redd for skal knuses.. Tenkte kanskje ta dem i 15 L sekken men den er jo full allerede... Æææh er så irriteeert... Kan da ikke drasse rundt på en ryggsekk i tillegg??

Beklager rotete innlegg, men noen som kan kommentere eller svare på innlegget mitt så hadde det vært supert!

Jeg trenger tips! Aner ikke hva jeg gjør eller skal gjøre!

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg hadde aldri reist med en så stor sekk, sekker har nemlig en lei tendens til å bli tyngre jo lengre du er på tur. I tillegg skal du faktisk drasse på denne sekken også.

Et av de bedre tipsene jeg har hørt er at du pakker det du tror du trenger, så tar du alt ut av sekken, og tar med deg 1/3 av det du i utgangspunktet hadde tenkt. Du kommer helt sikkert til å få vaskemuligheter underveis, og du kommer helt sikkert ikke til å trenge halvparten av det du har tenkt å ta med nå ;)

Ellers er det viktig å huske at en del flyselskaper ikke er så glad i alle stroppene som gjerne er på ryggsekker, så det kan være lurt å kjøpe et trekk til den som holder alle stropper etc på plass.

Skrevet

Jeg hadde aldri reist med en så stor sekk, sekker har nemlig en lei tendens til å bli tyngre jo lengre du er på tur. I tillegg skal du faktisk drasse på denne sekken også.

Et av de bedre tipsene jeg har hørt er at du pakker det du tror du trenger, så tar du alt ut av sekken, og tar med deg 1/3 av det du i utgangspunktet hadde tenkt. Du kommer helt sikkert til å få vaskemuligheter underveis, og du kommer helt sikkert ikke til å trenge halvparten av det du har tenkt å ta med nå ;)

Ellers er det viktig å huske at en del flyselskaper ikke er så glad i alle stroppene som gjerne er på ryggsekker, så det kan være lurt å kjøpe et trekk til den som holder alle stropper etc på plass.

Hei takk for svar! Det var et lurt tips du kom med!!!

Skal backpacke med tog ned til Italia.. Så hadde jo tenkt å kjøpe litt klær der nede også :P

Fra der flyr vi til Sør- Afrika og reiser rundt i Sør- Sørvest Afrika...Vil jo sikkert kjøpe noen gaver der nede :P

Det er altså ikke for LITEN sekk jeg har? :P Det er sånn backpackere reiser med? Tenker jeg kan kutte ut alle t-skjortene, og heller bare ta med de seks jeg faktisk bruker :P

Gjest Pucifer
Skrevet

Ikke ta med sko, til nød bare et par tynne sandaler.

Ha heller et par skikkelig gode sko på deg.

Ikke ta med flere klesplagg av samme type. Ha heller bare ett eller to skift i forskjellige type klær..altså.. om du reiser i bukse og t-shirt, så tar du med deg en shorts og en genser.

Vask heller klærne underveis og brukt det andre skiftet til å ha på deg mens du vasker klærne.

Ha med deg max to håndklær, og gjerne av den litt tynne sorten. Det ene trenger ikke være så innmari stort, men det er greit at det andre dekker kroppen - om du skal skifte på en strand eller noe.

Undertøy - noen truser og sokker, men bare et par BH`er. Igjen, her bruker man den ene, mens man vasker den andre.

Hygieneartikler. Her trenger man egentlig ikke så mye. Tannbørste, tannkrem, deo, kroppssåpe, solkrem. Evnt mascara o.l.

I tillegg er det greit med en pakke våtservietter. Blir de brukt opp så kjøper du bare nye underveis.

Som du selv nevner...du kommer sikkert til å kjøpe noe underveis også. Greit å ha litt ekstra plass i sekken når man drar :)

Skrevet (endret)

Prioriter T-skjorter og truser, det vil du føle deg mer vel med å bytte litt oftere. Trenger du mer enn 2 par bukser (en lett fritidsbukse til å gå i og et par litt "finere" jeans, dels når du skal se litt skikkelig ut og dels når den andre trenger en vask) og en shorts? En genser og en lett vindjakke (muligens en som tåler litt regn om det skulle røyne på? ) 3-4 par sokker kan være greit å ha. Ellers må du ha et par sko som er gode å gå i og med tanke på dit du skal så vil du kanskje ha et par sandaler også?

Ellers har jeg opp gjennom årene lært meg til at det er greit å ha et par lette flipflops med på tur. Dels er ikke alle hotellgulv/ungdomsherbergegulv like rene og dels kan de fungere som sandaler på små turer ut.

Må du ha med laptopen? Den blir tung og du kommer til å være evig bekymret for at noen skal rappe den. Det er heller ikke alle steder det er like lett å få internettilgang. Internettkafeer finnes ofte i større byer og de temmelig mange hotellresepsjoner har PC som gjestene kan benytte for å få lest mail og oppdatert seg litt.

............

Aha, Pucifer svarte ca. samtidig som jeg og understreker det jeg også mente å få fram. Ta med ett bytte av de store plaggene og sko. Men jeg holder fremdeles fast på at det er greit med litt flere T-skjorter og truser, selv om du må vaske underveis.

Endret av Cata
Skrevet

Er du jente? I så fall har du kjøpt deg alt for stor sekk. 95 liters sekk er ALT for mye å dra på. Da jeg dro på reis for tre måneder, hadde jeg med en på 55 kg, samt en liten dagstursekk. Den blir fort 20 kg.

Det du trenger, er

- en bukse til å reise i, og en ekstra. Den ene har zipp-glidelås, slik at den kan bli til en kortere variant. Et skjørt eller to, en kjole, en shorts og noen T-skjorter (max 5, resten kjøper du på turen) Undertøy, badetøy, samt en tynn fleecejakke og/eller bitteliten, sammenleggbar regnjakke. Et par sko på beina når du reiser, et par sandaler med i sekken. Dett er dett!

Skrevet

Er forøvrig gutt, men tipsene deres høres veldig gode ut! Har null erfaring eller peiling på dette området! :)

Har veid sekken nå, og den kom opp i 15 kg med alt. Altså vil ikke sekken min gli over 20 kg uansett hvor mye jeg stapper nedi, for den er FULL. Skal ta tipsene deres til etteretning, spes godt tips fra deg Reiseglad (- det med kjole osv :P) :)

Skrevet

Enig i at 95 liter høres voldsomt ut. Jeg hadde en 40 liters ryggsekk da jeg backpacket, og jeg fylte bare opp en tredjedel av den med ting før jeg reiste. Du kommer til å kjøpe noe underveis, og da er det best å ta med det absolutte minimum, så du har plass til dette.

Jeg hadde med en bukse, som jeg hadde på, gode sandaler, og en t-skjorte jeg reiste i. I sekken hadde jeg en tynn jakke, ett par t-skjorter og singleter, badetøy, ett håndkle og 5 par sokker og truser. Noe av det første jeg gjorde da jeg kom fram var å kjøpe en sarong, som funket som skjørt, strandtøy mm. Er det kaldt der du skal bør du ha med en tykkere bukse og langarmet genser i tilegg.

Ellers trenger man tannbørste, bind og andre hygieneartikler. Ett enkelt førstehjelpskrin og en god sveitserkniv, leatherman ol er også veldig greit å ha med. Jeg leser mye, så jeg hadde også med tre engelskspråklige pocket, som jeg byttet i andre bøker underveis, når jeg hadde lest dem. Jeg savnet ingenting på min tur, og var veldig glad for den spartanske pakkingen, både fordi den var lett å ha med på turen, og fordi jeg hadde god plass til å kjøpe ting underveis. Til liten ekstrasekk kjøpte jeg en liten stoffsekk uten meis på turen, siden den ikke tar så stor plass når man må ha den oppi den store.

Laptop ville jeg droppet helt. Den kan bli stjålet eller ødelagt, og den er upraktisk å ha med seg. Bruk internettkafeer og hotell-pc'er istedet.

Skrevet

Jeg har backpacket med 65 liter sekk, og det var mer enn nok, til tross for mye shopping. Sist jeg reiste rundt i Sør Amerika valgte jeg å ha med koffert i steden for sekk, og er veldig glad for det. Mye mindre sjanse for at noe går galt på flyet, vanskeligere å stjele, vanskeligere å legge ting oppi for utenforstående, mindre skittsomt på lange bussreiser, lettere å dra på enn sekk og ikke minst bedre beskyttelse for verdisakene mine.

Sier som de andre, du kan vaske underveis, og det er butikker der du skal om noe blir glemt. Ville ikke tatt med laptop, sjansen for at det blir stålet er overhengende, og det blir bare et usikkerhetsmoment. Det kryr av interenettkafeer både i europa og sør-amerika, så jeg ville heller benyttet meg av det. Husk at på hostels er det ikke alltid du kan låse inn verdisakene dine, og det å alltid måtte drasse på pc+tilbehør blir slitsomt i lengden (+ at det lyser "ran meg er du snill, jeg er hvit og rik!")

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...