Gå til innhold

Hvor er den "norske" maten produsert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så nå sitter jeg her å ser på Oprah og får økende interesse for å vite hvor maten jeg spiser kommer fra. Jeg har alltid hatt en stor interesse for mat, lager omentrent all maten selv. Til og med potetgullet og godisen min, så denne livsstilen tror jeg hadde passet meg bra. Men som mange andre sitter jeg igjen med noen spørsmål om det å ta bevisste valg i butikken.

Hvordan skal jeg vite hvor kjøttet til f.eks. Gilde og Nordfjord kommer fra? Hvordan skal jeg vite hvordan den er produsert og om dyrene har gått på beite eller fått mais som fòr? Jeg prøver å søke på nett, men det er vanskelig å finne noen konkrete svar. Hvordan merker skal jeg gå for i butikken hvis jeg vil spise griser som har fått sett dagslys før slakteriet, og kylling som ikke er av dobbel størrelse som den skal være. Grønnsakerne i hyllene på Rema er jo ikke merket med noe, hvor kommer de fra? Hvordan skal jeg vite at det hva som er de norske potetene og gulrøttene?

Jeg håper det er noen matinteresserte her ute som er like interessert i mat som meg, men som har dratt den litt lengre og kan svare på noen av disse spørsmålene eller gi meg noen hint og tips. :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lurt litt på det same sjølv!

Nordfjord kjøtt vert i alle fall produsert i nordfjord, loen nærmare bestemt. Trur det er ein annan stad òg, Sandane eller noko i den dur.

Skrevet

Velg økologisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...