Gå til innhold

Føler meg helt mislykka!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Historien ligger i beskrivelsen.

Jeg har alltid sett på familen min som en stabil kjernefamilie. Det har vært opp og ned selvfølgelig, men vi fungerer normalt.

Jeg har trodd jeg har innprentet i mine døtre dette her med sex, men nå har jeg altså fått vite at min 13 år gamle datter har hatt sex (heldigvis er han 14. det hadde vært uutholdelig hvs han var mye eldre). Jeg priser meg lykkelig for at hun har tillit til meg og fortalte det selv. Men jeg er samtidig helt sjokkert. Rett og slett. Hun er jo bare barnet!

er det noen som har vært i en liknende situasjon? Hvordan skal jeg håndtere dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler at jeg har feilet med å lære datteren min hva som er rett og galt.

Ts

Gjest navnelapp
Skrevet

Så flott at ho fortalte det! Det betyr at linjene framleis er opne, og at ho har tillit til deg. Den tilliten må du dyrke, og ikkje tilte og skjelle og smelle slik at ho vel å la vere å fortelje ting for å få fred.

Du må berre halde ein løpande dialog med henne. Ho veit heilt sikkert at dette er galt. Men likevel gjorde ho det, altså er ho menneskeleg, akkurat som du og eg. Viss dette er ein gut som ho er i ein fast relasjon til (så fast som det kan vere i den alderen) så er det meir utfordrande, dersom det var ein tilfeldig episode med utforsking og seksuell leik så er det ingen grunn til at det skal bli eit fast mønster.

Snakk med henne om prevensjon, og om å ikkje la seg presse, om modenheit og om eldre menn. Ho har passert ei grense, og det er viktig at du er der som ein støttespelar når ho skal forholde seg til den grensa framover. Lykke til! :klem:

Skrevet

Jed debuterte selv sexuelt som 13-åring, men følte jeg måtte holde det skjult for foreldrene mine.

Mange 13 åringer tror de er klare for å ha sex og da er det lite du som mor kan gjøre for å hindre det.

Synes heller du skal være stolt av at datteren din viser deg så stor tilit vet å snakke til deg om dette. Ingen vits i å dømme henne, men gi henne heller gode råd og svar på ev. spørsmål hun skulle ha. En god prat om prevensjon er nok på høy tid ;)

Skrevet

Det er vel ikke så uvanlig som man som forelder gjerne vil tro... jeg hadde noen venninner som var aktive allerede på den tiden, selv om det var i tidligste laget den gang. Nå har jeg inntrykk av at sex er et tema allerede fra 12-13årsalderen.

Hva annet kan du gjøre enn å snakke med datteren din om det? Du må føle deg trygg på at hun VET hva som kan skje, og du må heller ikke skremme henne fra å snakke med deg om det. Så flott at hun fortalte det selv, da har du jo absolutt ikke mislyktes!!! Det er langt fra alle jenter som tør å snakke med mamma om sex, selv i voksen alder! :D

Det viktigste er jo at hun vet at hun har et valg, at hun selv bestemmer om hun vil ha sex, at hun er trygg nok på seg selv til å ikke "gi etter" hvis kjæresten gir henne valget mellom sex og at han gjør det slutt..

Men sex er jo helt naturlig, og slett ikke skadelig, så lenge det foregår helt frivillig. Jeg vil muligens endre mening den dagen jeg selv har en datter på 13, men det er jo faktisk ingen krise.

Skrevet

Takk!

Hun sier de er kjærester, men at de hadde sex veldig fort. Jeg synes dette er rart. I min tid (for den har man jo ikke hørt før) så ventet man litt med sex i et forhold. I alle fall i den alderen de er i!

Jeg vil innerst inne kjefte og smelle og låse henne inne til hun er 18, men det er som du sier; Hun har passert en grense. Hun sa de brukte kondom, men hun vil gjerne gå på p-piller (som var grunnen til at hun fortalte meg det, fordi hun må ha min tillatelse til å få de). Dette har jeg imidlertid sagt at jeg må tenke på. Hun er fortsatt under utvikling og jeg liker ikke tanken på å pumpe henne full av hormoner. Dessuten føler jeg at ved å gi henne p-piller sier jeg at det er greit at de fortsetter, noe jeg ikke synes det er! Jeg vil ikke at de skal ha sex! Men hva kan jeg gjøre?!

Mannen min er på foretningsreise så jeg har ikke fått snakke med ham om dette. Burde jeg ta kontakt med guttens foreldre?

Skrevet

Det er godt at datteren din kom til deg, det er nå du må bare roe helt ned og vise henne at det er nettopp slike ting hun kan komme med til deg, og det har du gjort, bra! P-pillene derimot hadde jeg ikke vurdert en gang. På grunn av andre grunner måtte jeg gå på p-pillen fra jeg var 14 år gammel, i dag er jeg 23 og har gått på dem sammenhengende. Jeg kjenner selv på kroppen hvor sterkt de forandret en uutviklet 14åring da jeg begynte med dem. Ikke tillat dem, enda. Ellers ville jeg ringt foreldrene til gutten og pratet med dem også, ja. Greit å ha alle kanalene åpne så det flyter tillit og kommunikasjon alle veier. Bare vær OBS på at de kanskje ikke er klar over saken.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Dessuten føler jeg at ved å gi henne p-piller sier jeg at det er greit at de fortsetter, noe jeg ikke synes det er! Jeg vil ikke at de skal ha sex! Men hva kan jeg gjøre?!

Oi.

Dette er veldig viktig at du skjønner: datteren din kommer til å fortsette å ha sex uansett om du sier det er greit eller ikke. Du kan ikke hindre henne i å ha sex.

Om du velger å ikke gi henne p-piller på helsegrunnlag (hormoner i en så ung kropp) så er det et valg du tar.

Men hvis du velger å ikke gi henne p-piller av prinsipp, kan det hende dattern din tolker det som "mamma aksepterer ikke hvem jeg er. Jeg vil ikke snakke mer med mamma"

En trettenåring er ikke moden nok til å ha sex, men har hun først begynt kan du ikke hindre henne. Du må tilrettelegge slik at hun ikke gjør noe dumt.

Snakk mye med henne og få henne til å føle seg trygg.

Skrevet

Forklar henne hvorfor du ikke ønsker at hun skal begynne på hormonprevensjon, og spons de med kondomer i stedet. Vurder å gi henne en pakke nødprevensjon i tilfelle rottefelle...

Personlig hadde jeg og tatt opp FAM, som en tilleggsprevensjon (unngå vaginal sex totalt de verste dagene), men det er pga at jeg har svært god kunnskap til dette selv. (Det har vært hovedprevensjonen min i mange år pga at hormonprevensjon er uaktuent for meg)

Skrevet

FAM (Fertility Awareness Method) er muligens litt for avansert for en 13-åring? Det krever jo for det første god innsikt i kroppens signaler, og er det noe som er vanskelig i den alderen er det jo nettopp det å bli kjent med egen kropp, midt i den verste forandringsfasen! For det andre krever det god selvkontroll å ikke ha sex de dagene fruktbarheten er på sitt høyeste, det er jo da man blir kåtest (iallefall jeg)...

Jeg ville satset på kondomer, sørg for at hun alltid har dem, og pass på at hun vet hvordan de brukes riktig.. Jeg og kjæresten min brukte doble kondomer vi, da vi startet med vårt sexliv (jeg var 15, han 16), det trodde vi var tryggere. Resultatet ble større friksjon, og de sprakk utallige ganger! Bare flaks at jeg ikke ble gravid, tror jeg! Det gikk mange år før jeg skjønte hvorfor de sprakk hele tiden!

Skrevet

Ikke føl deg mislykket. Synes at du kan være stolt av at datteren din turte å snakke med deg om det. Du har gjort det slik at datteren din stoler på deg, og forteller deg dette. Det viktigste er nok at du er der for henne uansett hva hun gjør dermed kan du oppnå veiledning med henne. Jeg hadde tidligere ikke en åpen kommunikasjon med mora mi om sex og gutter noe som var vanskelig. Men det har blitt bedre nå og det er jeg kjempe glad for:) Det var nok pga. hun endret sin holdning i forhold til sex.

Skrevet

Du er ikke mislykket! Tvert i mot. Du skal være stolt over oppdragelsen du har gitt, ikke fordi din datter har hatt sex så tidlig, men fordi hun kom til deg og fortalte det. Jeg mistet jomfrudommen som trettenåring, men fortalte det ikke til min mor. Jeg hadde ikke et godt nok forhold til henne til å kunne prate med henne om slike ting.

Det dummeste du kan gjøre er å tro at hun ikke gjør det igjen. Nå har hun begynt, og sjangsen er stor for at de vil fortsette å ha sex. Som andre sier her, det viktigste er å prate med henne om prevensjon. Jeg forstår at du tviler på p-piller, men hvor sikkert er egentlig kondomer for 13-14åringer? Jeg ser for meg at de kan slurve eller gjøre det feil. P-piller ville vært det sikreste for din datter når det kommer til å ikke bli gravid. Nå kan jeg ikke uttale meg om dette med hormoner osv, men kanskje dere kan ta dere en tur til legen sammen, og høre hva han anbefaler?

Skrevet

Historien ligger i beskrivelsen.

Jeg har alltid sett på familen min som en stabil kjernefamilie. Det har vært opp og ned selvfølgelig, men vi fungerer normalt.

Jeg har trodd jeg har innprentet i mine døtre dette her med sex, men nå har jeg altså fått vite at min 13 år gamle datter har hatt sex (heldigvis er han 14. det hadde vært uutholdelig hvs han var mye eldre). Jeg priser meg lykkelig for at hun har tillit til meg og fortalte det selv. Men jeg er samtidig helt sjokkert. Rett og slett. Hun er jo bare barnet!

er det noen som har vært i en liknende situasjon? Hvordan skal jeg håndtere dette?

Det er vel ikke noe galt, hvis hun har et reellt behov for sex, dvs ikke bare gjør det fordi det er mye fokus på sex i samfunnet.
Skrevet

Nå er jeg ikke mor selv, men jeg synes ikke du burde snakke med guttens foreldre uten at du har avklart det med jenta først. Jeg ville sett på det som et stort tillitsbrudd.

Forklar hvorfor hun eventuelt ikke kan få p-piller (hvis det er tilfelle at det er "helsefarlig") og forklar hvordan hun skal bruke kondom. Helt ærlig, hva gale kan skje, utenom gravititet og kjønnsykdommer (og eldre gutter, selvsagt)?

Skrevet

Hun er ikke lenger bare et barn, men en tenåring. Det er naturlig å ha sex når man vokser til. For noen 13åringer er sex ønskelig og naturlig, mens andre venter noen år før de er klare.

På meg høres det ut som hun var klar, hun har en kjæreste på samme alder, og de beskyttet seg. Den siste biten er veldig viktig!

Ellers skjønner jeg jo at det må være rart for deg.. og vanskelig å forholde seg til. Håper du klarer å venne deg til tanken på jenta di som en ung pike, som lærer seg om hvordan ulike ting i livet henger sammen, også sex, gutter og kjærlighet.

Se på det sånt: sex er naturlig og sunt. Og med beskyttelse og en jevngammel partner så er det ikke farlig.

Nei, jeg har ikke barn selv...Men jeg håper og tror at jeg ville ha respektert min datters avgjørelse.

Skrevet

Jeg hadde sex for første gang da jeg var 13. For meg var det inget problem, jeg følte meg veldig klar for det og var sammen med en som jeg virkelig elsket. Nå er jeg 17 og vi er fortsatt sammen og har bare hatt sex med han.

Saken er at mange jenter føler seg voksne og modne når de er 13 år. I mitt tilfelle så var jeg allerede voksen, det var ikke bare en følelse - jeg var tre ganger eldre enn de som var like gamle som meg. Men dette gjelder ikke alle jenter. Noen har sex av andre grunner. Kanskje for å bli likt, eller for å gjøre det samme som venninne sine, eller fordi de ikke klarer å motstå, eller for å glede kjæresten? Uansett så må du som mor skjønne at det ikke er din feil. Du har sikkert gjort alt riktig i forhold til morsrollen sålangt, men du kunne ikke være der den gangen hun skulle ha sex for å stoppe henne. Og når hun er 13 år så kan du ikke være der hele tiden!! Du må bare stole på henne at hun tar riktige valg, og bruker prevansjon. At hun har hatt sex en gang betyr ikke at hun kommer til å ha det flere ganger, og hvis hun velger å ha det, så er det opp til deg som mor å få henne på p-pillen for dobbel beskyttelse. Du skal ikke tro at hennes tidlige sexdebut er noe uvanlig. Det er så utrolig vanlig at 13-åringer debuterer seksuelt. Det er sykt ja, men for noen går det bra, for andre ikke. Man kan ikke sitte å tvieholde døttrene og sønnene inne for at de ikke skal gjøre noe slikt, ei heller kan man klandre seg selv dersom de faktisk gjør det. Det var din datters valg, og hun valgte en vei som kanskje ikke du ville gjort.

Snakk med henne om det og vis at du ikke er sint. Men være åpen om at du kanskje syns det er tidlig, og prøv å påvirk dattra di på en etisk måte. Gi henne alt av informasjon hun trenger, og fortell hvor utrolig lett det er å bli gravid.

Skrevet

Jeg synes ikke du har feilet jeg, du har en datter som har et nært nok forhold til deg til at hun faktisk forteller deg hva hun foretar seg. Det skal du være stolt av!

Men det at du ikke vil gi henne p-piller fordi du ikke vil hun skal ha sex, der tror jeg nok du bommer litt. Jenta HAR sex, og det kommer hun høyst sannsylig til å fortsette med. Det er greit nok at det kanskje ikke er ønskelig å gi hormoner til et så ungt menneske, men tenk litt på hva som vil være den største belastningen, lavhormons p-piller eller en abort eller kanskje til og med et svangerskap om hun føler at siden du nekter p-piller ikke tør fortelle deg det om hun blir gravid?

Bli med henne til legen, og be legen rådgi dere. Det har kommet mange p-piller på markedet i det siste som ikke har så høye doser med hormoner, slik at de ikke er s skadelig som det mange forbinder med p-piller. Loette for eksempel er en pille som gir en jevn lav dose med hormoner.

nå har jeg ikke jenter, men gutter, i omtrent samme alder, men jeg tror definitivt at jeg heller ville hatt datteren min på p-piller enn at hun skulle gjennomgå en abort eller en graviditet.

Skrevet

Jeg skjønner godt følelsen din, men som mange andre her mener jeg den er uberettiget. Du har åpenbart en datter som har tillit til deg, siden hun har turt å fortelle deg det.

Det er også grunnen til at jeg mener du ikke skal ta kontakt med guttens foreldre. Det vil gi tilliten et skudd for baugen som kan være vanskelig å rette opp igjen, samtidig som det sansynligvis ikke fører noe annet godt med seg heller. Det er vel lite trolig at de slutter å ha sex når de først har begynt, og dermed ser jeg ikke helt vitsen.

Skrevet

Hei og takk for mange gode svar.

Når jeg sier at jeg ikke vil at jenta mi skal ha sex er det en følelsesting. Ikke et krav. Det er bare et veldig stort sjokk til systemet. P-piller har jeg altid vært veldig skeptisk til og det er der problemet ligger. Men hun sier kondomene klør så jeg mistenker hun har latexallergi. (Huff. Dette vet jeg altså om min 13årige datter. At hun har latexallergi.) Så hva er værst for en ung kropp? For tidlig bruk av p-piller eller et uønsket svangerskap? Jeg har tittet litt på minipillen. Den har mindre hormoner men krever i tillegg at man må være punktlig når man tar den. Jeg får snakke med henne om dette. Hoff hoff hoff. Verden ble plutesig en annen. Bobla mi sprakk rett og slett.

Grunnet til at jeg vil kontakte foreldrene til gutten er at de er bekjente og vi treffes ofte i sosiale sammenhenger og jeg er redd de skal føle jeg fører dem bak lyset ved å "tillate" seksuel omgang. Samtidig tror jeg ikke de er like åpne i sinnet som det min familie er så det er et dilemma akkurat det der.

Jeg har i alle fall bestemt meg for å snakke med begge to. Min datter og kjæresten altså. Såpass må de tåle. Bare fortelle dem hvor viktig prevensjon er og sånn. Jeg har også bestemt meg for å ikke tillate overnattinger helt enda. Det blir å gå over streken. Jeg vet de kommer til å ha sex uansett, men jeg vil ikke stille vårt hus og hjem til rådighet. Ikke enda. DET er en prinsippsak. GUD, jeg gleder meg til min mann kommer hjem!

Skrevet

Og så?

Det verste du kan gjøre er å opptre på en slik måte at hun føler skam, flauhet eller føler hun har gjort noe galt. For det har hun ikke.

Gi henne p-piller og kondomer så minsker sjansen for uønsket graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...