Gå til innhold

vanilla frosting med kesam

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil lage vanilla frosting med kresam som topping på cupcakes, for en sunnere variant. Men problemet er at med kesam blir det for flytende, så det blir vanskelig å få til en fin topping.

Den orginale oppskriften er denne (hentet fra detsoteliv.no):

12o gram smør

300 gram melis

1 ts vanlijeesens

2-3 ss melk

Jeg har bytte ut smør og med kesam og melis med spenda, og droppe melken. Men det blir ikke stift nok til å få en fin topping på denne måten.

Derfor lurer jeg på om det er noe jeg kan tilsette så det blir stivere? Noe tykkningsmiddel av noe slag?

Forslag? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Det let seg ikkje gjere, dessverre. Dessutan ville det vel smake pjuk, vil eg tru. Lag heller ein mindre porsjon og ha på berre eit tynt lag av den opprinnelege glasuren. Eller rør saman naturell kremost med melis. (Eller splenda, men det smakar fælt). Du kan eventuelt ta den mandarinkremosten til tine og piske den glatt med litt vaniljekesam, det kan bli ok.

Skrevet

Det må la seg gjøre! :)

Det å blande smørost med kesam er jo en mulighet!

Men hva tror dere om å blande inn litt gelatin i kesamen? Hvis jeg setter de kaldt vil det kanskje stivne?

Eller hva med potetmel og maizena (usikker på hvordan det skrives)?

Gjest navnelapp
Skrevet

potetmjøl og maizena må varmast opp til kokepunktet for å stivne. Gelatin brukar laaaang tid på å stivne, så glasuren vil renne av muffinsen før den stivnar. Som sagt, mitt beste forslag er mindre topping men med ei normal oppskrift.

Skrevet

Forstår at du er syns det beste forslaget er noraml topping, og så klart: Det er jo det. Men det er ikke det jeg ønsker, derfor spørsmålet :)

Jeg tenker at hvis man har oppi litt gelatin i kesamblandingen før man tar det på muffinsene, slik at det får en fastere kosistens før det tas på. Da går det kanskje? Geleatin bruker ikke så laaaang tid da ;)

Erfaringer og tips til tykknings metoder mottas gjerne!

Gjest navnelapp
Skrevet

Ja, men skal du ha ein kant rundt kvar muffins då? Det er jo ikkje slik at gelatin stivnar i løpet av nokre minutt. Sjølv om det er eit tynt lag så tek det sikkert ein time før det er fast. Det får ikkje ein fastare konsistens før du tek det på, då stivnar det, og då er det vanskeleg å få på. Perioden geléaktige ting er tjuktflytande er relativt kort.

Tru meg, eg har halde så mykje på med dette med ostekaker og liknande at det har eg prøvd. Eg hadde ei ostekakeform som lak ein gong, og det å få geléen passe stiv til at eg framleis kunne handtere den, men den var for tjukk til å renne ut av forma, det var ei tolmodsprøve.

Skrevet

Jeg er selvfølgelig klar over at det tar mer enn noen minutter før gelatinen stivner.Har laget masse glé med årene :)

Det jeg tenkte kanskje gikk an var at kesam-glelatinen (har ikke tenkt å bruke så mye gletain, bare litt), stivner sånn halvveis i boksen/en bolle i kjøleskapet før jeg tar den på. Det vanskelige blir vel å finne tidspunktet der kesamen ikke har stivnet helt. Etter å ha hatt på blandingen settes de kaldt igjen.

Eller var det dette du mente ikke gikk?

Men har du forresten erfaring med syltetøy tykkning? Kan det kun bruses ved oppkoking eller finnes det også slikt man kan bruke på kald mat?

Gjest navnelapp
Skrevet

Då må det i tilfelle vere Certo eller jam for frysetøy, har aldri brukt det til eit slikt formål, men det skal brukast kaldt.

Du må jo gjerne prøve med gelatin, men eg trur det blir vanskeleg med timingen. Alternativet er å bake muffinsane så små at du heller glasuren i formene og at kantane på forma stoppar det frå å renne.

Skrevet

Ja, det er jo også en mulighet.

Må teste det ut å se hva som skjer :) Men takk for at du tok deg tid til å diskutere løsninger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...