Gå til innhold

Kastrere nabokatten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :-)

Lurer på om jeg har lov til å kastrere naboens katt? Har to fertile hunnkatter jeg bruker i avl (innekatter), og han bokstavlig talt pisser ned døra, og hyler som en unge der ute. Har tatt det opp med naboene, men de ser ingen problemer ettersom han ikke markerer hjemme, og gir tydeligvis blaffen i påkjenningen det er for hannkatten å gå fertil. Har derfor gitt opp å få de til å gjøre det.. Det er jo kun en femhundrelapp, og jeg betaler gladelig det for at han skal slutte å markere og hyle. Det forstyrrer jo mine puser også.

Videoannonse
Annonse
Gjest indiska
Skrevet

Hei! :-)

Lurer på om jeg har lov til å kastrere naboens katt? Har to fertile hunnkatter jeg bruker i avl (innekatter), og han bokstavlig talt pisser ned døra, og hyler som en unge der ute. Har tatt det opp med naboene, men de ser ingen problemer ettersom han ikke markerer hjemme, og gir tydeligvis blaffen i påkjenningen det er for hannkatten å gå fertil. Har derfor gitt opp å få de til å gjøre det.. Det er jo kun en femhundrelapp, og jeg betaler gladelig det for at han skal slutte å markere og hyle. Det forstyrrer jo mine puser også.

Aiai, mente ikke å være anonym!

Skrevet

Hehe, hvorfor ikke?

Siden han er fertil, er de sikkert vant til at han tar seg en tur nå og da.

Så de vil ikke savne han, om du "kidnapper" han om morgenen, og slipper han ut dager etter. ;)

Ikke sikkert de engang merker at han er kastrert :P

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det, men husk at noen må ta vare på katten etter kastreringen pga narkosen og det må da være deg. Katten trenger mye omsorg når den våkner og knapt kan gå, men forsøker å hoppe opp på ting den tror den mestrer.

Hva med å snakke med naboene om kastrering og si at du betaler det?

Skrevet

Jeg synes ikke du kan ta deg den friheten, naboen bestemmer selv over sin egen katt, men hvis du vil betale for kastrering så bør du jo absolutt foreslå det for dem. Kastrering er tross alt en operasjon, og du kan ikke bare slippe den ut så fort den kommer hjem fra dyrlegen, så det krever et samarbeid fra dyreeier.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Ja, kastrer han! Er så lei av folk som lar fertile katter gå å reke overalt i nabolaget. Om han bestemmer over sin katt eller ikke, så er det uansvarlig å la en fertil formere seg som den selv vil.

Jeg hadde bare fått sendt regningen til eieren, og forklart situasjonen i ettertid. Han er nok forbanna der og da, men det er tross alt verdt det i lengden. Det forbedrer tross alt kattens livskvalitet drastisk, men så er det jo visse dyreeiere som bekymrer seg mer om kostanden som følger med dyret enn kattens helse...

Gjest indiska
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det, men husk at noen må ta vare på katten etter kastreringen pga narkosen og det må da være deg. Katten trenger mye omsorg når den våkner og knapt kan gå, men forsøker å hoppe opp på ting den tror den mestrer.

Hva med å snakke med naboene om kastrering og si at du betaler det?

Selvsagt vil jeg ta vare på katten etterpå. Jeg bruker dyrlegen rett hjem, altså kommer dyrlegen hjem til meg og ordner det som skal ordnes. Han burde ikke trenges å holdes innendørs i lenger enn 36 timer ca. Jeg og katten er gode venner, klapper han alltid når han tusler utenfor døra :-) Er tross alt ikke for å være slem han sprayer.

Jeg har foreslått å betale halvparten av kastreringen tidligere, men de vil ikke frata han "guds gave", som de sa, og da tenkte jeg at dette er ikke noe jeg orker å diskutere. De er imot kastrering av katt, det var derfor de skaffet seg hannkatt slik at de ville slippe kattunger. For all del, de er hyggelige naboer, men på dette punktet er jeg ekstremt oppgitt... Det er ikke alle en kan overbevise.

Skrevet

du kan ikke bare ta noen andres katt mot deres vilje.

Til syvende og sist er det ditt problem at hunnkattene dine tiltrekker eg hannkatter.

Skrevet

Kastrer dyret, om det er til sjenanse for deg og de driter i det kan de ikke forlange at du bare skal finne deg i at døra di blir nedpisset fordi det er bekvemt for dem.

Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen, jeg har hannkatt selv (kastrert riktignok), men jeg synes ikke du kan ta andre sin katt og kastrere den mot deres vilje.

Nei, det er dessverre ikke alle en kan overbevise, og det verste med en fertil hannkatt er jo alle kattungene som kommer på løpende bånd, i tillegg til kattens egen frustrasjon over å være fertil.

At den plager dine to hunnkatter er litt på siden, synes jeg.

Jeg er enig med deg i at katten må og bør kastreres, men dessverre er det ikke din katt, og da kan du ikke ta den med deg som om den var din.

Skrevet

Selvsagt vil jeg ta vare på katten etterpå. Jeg bruker dyrlegen rett hjem, altså kommer dyrlegen hjem til meg og ordner det som skal ordnes. Han burde ikke trenges å holdes innendørs i lenger enn 36 timer ca. Jeg og katten er gode venner, klapper han alltid når han tusler utenfor døra :-) Er tross alt ikke for å være slem han sprayer.

Jeg har foreslått å betale halvparten av kastreringen tidligere, men de vil ikke frata han "guds gave", som de sa, og da tenkte jeg at dette er ikke noe jeg orker å diskutere. De er imot kastrering av katt, det var derfor de skaffet seg hannkatt slik at de ville slippe kattunger. For all del, de er hyggelige naboer, men på dette punktet er jeg ekstremt oppgitt... Det er ikke alle en kan overbevise.

Ja ja, kanskje du skal ta deg den friheten allikevel da. Jeg har dårlig samvittighet hver eneste dag for at jeg fratok min lille jentepus muligheten til å få et eneste lite kattungekull, men denne katten har vel satt en hel haug med unger til verden. Og det er jo for katters eget beste sier de...

Men antagelig vil de jo merke det (dersom de ikke er helt sløve) og da kan det jo hende at du blir nødt til å ta den samtalen uansett... Men du satser kanskje på tilgivelse fremfor tillatelse?

Gjest Venelite
Skrevet

Kanksje veterinærsenteret har en brosjyre om kastrering og fordeler rundt det, som du kan gi til naboen, evt bare legge den i postkassa med en post-it lapp på der det står at du er villig til å betale kastrering. Man hjelper jo blant annet til å hindre at det blir flere hjemløse katter. Katten blir mer hjemmekjær og havner sjeldnere i slåsskamper, som også vil si at det er mindre sjanse for at de kan forsvinne.

Skrevet

Men antagelig vil de jo merke det (dersom de ikke er helt sløve) og da kan det jo hende at du blir nødt til å ta den samtalen uansett... Men du satser kanskje på tilgivelse fremfor tillatelse?

Mange katteeiere er dessverre helt bort i natta sløve. Jeg har en venninne som to (!) ganger har blitt fortalt at hennes nye kattunge er en hannkatt, men begge gangene viste det seg at det var en hunn. Dette oppdaget ikke min venninne før katten hadde født unger hjemme på sofaen hennes.

Akkurat som TS' nabo valgte min venninne å skaffe seg hannkatt for å kunne slippe å ta ansvar for eventuelle kattunger som katten hennes ville produsere. Man kan si at med denne holdningen var det fullt fortjent at hun selv fikk to kattekull å ta seg av. :)

Skrevet

Ikke sikkert de merker at katten er fratatt "guds gave" engang. Blir så provosert over slike holdninger, skulle tro det var deres egne juveler som stod i fare for å klippes. Kastrer katten du.

Gjest Venelite
Skrevet

Jeg syns det forsåvidt burde være en plikt å kastrere/sterilisere katter når man først får seg en (da tenker jeg ikke på oppdrettskatter som går inne), er bare synd det ikke finnes noe regelverk for det nå. De lider ikke av det og hvis man tenker på hvor mange katter som blir skadelidende fordi de går rundt hjemløse, kattunger som blir lagt ut av mennesker for å dø, osv osv... så syns jeg at å ta med katta en liten tur til veterinæren er verdt det.

Skrevet

Jeg var plaget med det samme, men siden jeg bor på landet og ingen bryr seg nevneverdig om det blir avfyrt et skudd i ny og ne, ekspederte jeg kattejævelen med elgrifla.

Ingen skal få meg til å tro at døden ikke inntraff momentant, så dyreplageri var det ikke.

Gjest indiska
Skrevet

du kan ikke bare ta noen andres katt mot deres vilje.

Til syvende og sist er det ditt problem at hunnkattene dine tiltrekker eg hannkatter.

Det er ikke snakk om å "ta katta". En kastrering tar et kvarter, og jeg tror ikke de vil savne den iløpet av et døgn ettersom den sannsynligvis går langt på vandring etter hunkatter i løpetid. Kastrering av hannkatter er et veldig lite inngrep sammenlignet med hos hunnkatter, med lav risiko.

Skrevet

Jeg var plaget med det samme, men siden jeg bor på landet og ingen bryr seg nevneverdig om det blir avfyrt et skudd i ny og ne, ekspederte jeg kattejævelen med elgrifla.

Ingen skal få meg til å tro at døden ikke inntraff momentant, så dyreplageri var det ikke.

Du burde hatt bank! :rope:

Skrevet

Du burde hatt bank! :rope:

Fordi?

Jeg tok det opp med eierne mange ganger, men de ga faen.

Katten holdt et helvetes liv utenfor her på natta og vekket toåringene mine omtrent hver natt i en måned, og de ble redde av lyden.

Har aldri følt meg mer tilfreds med et treff enn det jeg fikk inn på kattejævelen.

Skrevet

Det er ikke snakk om å "ta katta". En kastrering tar et kvarter, og jeg tror ikke de vil savne den iløpet av et døgn ettersom den sannsynligvis går langt på vandring etter hunkatter i løpetid. Kastrering av hannkatter er et veldig lite inngrep sammenlignet med hos hunnkatter, med lav risiko.

Har du ingen forståelse for at du ikke kan drive å fikse på andres kjæledyr mot deres vilje?

Der er jo snakk om å "ta katta" hvis de ikke vil ha noe av det.

Hvis du har loven på din side som sier at en slik katt skal kastreres, så kan du gå til dem og vise til lovverket. Hvis det ikke finnes noe reglement som sier de må kastrere katten sin, ja da har du jo ingen rett til å kastrere den. Det at de ikke vil savne den mens den er borte spiller liten rolle, det er en stor fornærmelse å gjøre slikt mot andres dyr bak deres rygg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...