Gå til innhold

Infeksjon i sår, synlige lymfeårer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, det har seg slik at jeg greide å få et sår på pekefingeren min forige helg.

I går/I dag begynte den å se betent ut...rød hud, puss osv.

Etter at jeg hadde vært å bært på en papp-eske tidligere i kveld, begynte jeg å få litt vondt i armen og høyre armhul...trodde dette kanskje var fordi jeg hadde hatt en tung sekk på meg (stoppen til sirkulasjon), men smertene gikk ikke over. Er bare vondt når man trykker på visse punkter, og nå kan jeg se en lys og tynn rød stripe som går over armen...så regner med dette da er lymfeåren.

Selve såret på fingeren, har jeg behandlet med Bacimycin i kveld, og det begynner å føles mye bedre ut.

Er dette noe jeg absolutt burde gå til legen med, eller går det trolig over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

NEI, kom deg til legen! Du skal ikke kødde med infeksjoner i fingeren, da det er liten avstand til sener, trangt, kan få komplikasjoner senere, og når du i tillegg har lyfeårebetennelse (lymfangitt), må du ha antibiotika, sannsynligvis diclocil når det er puss inni bildet. Med små infeksjoner på fingeren uten puss kan du ofte prøve med grønnsåpevask først, men bacimycin hjelper deg ikke en dritt nå. Det virker bare lokalt, og antibiotikakonsentrasjonen tynnes raskt ut fra stedet det smøres på. Det blir legevakt på deg, pell deg dit før alle kommer inn pga byslossing. Kjipt tidspkt.

Endret av Transmogrifier
Skrevet

Høres ut som blodforgiftning når du nevner den røde stripen. Lege! Nå!

Skrevet

Ring legevakt med en gang!!!

Striper neover armen når man har en infeksjon, kan være blodforgiftning.

Skrevet

Venter på at en kompis kommer å henter meg...men de røde (veldig lyse foresten, nesten ikke synlige, og jeg er bleik type papir og lim) strekene tyder på å være lymfeårene...Etter det jeg har greid å lese meg fram til fra div. legesider.

Har foresten ikke feber eller noe slikt, føler meg kvikk og opplagt.

Men skal være sagt, dette kunne ikke ha kommet på et dårligere tidspunkt, men universitetstart og alt herjende rundt :)

Skrevet (endret)

Den røde stripen kommer nok av lymfeårebetennelse, som igjen kan føre til blodforgiftning. Du trenger antibiotika, så kom deg til legen!!

Endret av Lavendela
Skrevet

Smerten gir seg forresten ganske raskt etter påbegynnt antibiotika :)

Skrevet

Kom fra legevakten nå, legen syntest ikke at det var så ille at jeg skulle vente 2-3 timer på antibiotika.

Om det skulle bli værre, skulle jeg ta kontakt, men ellers måtte jeg bare rense såret regelmessig.(sa til henne at smertene i fingeren hadde avtatt siden jeg begynte å bruke Bacimycin, og rensa det 3-4 ganger med såpe og vann)

Men ja, får se hvordan det står til i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...