Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke medisinsk utdannelse, men jeg må virkelig stille sprørmål hvorfor vi ikke har fått vite om medikamentet/stoffet Ibogaine i Norge?

Når det finnes et preparat som fjerner alle abstinenser i løpet av 36 timer og får 90 prosent av de som prøver dette til å slutte med heroin, kokain, alkohol, amfetamin, tabletter også videre. De trenger kun å ta medikamentet 1 gang og det i seg selv er overhode ikke vanedannende.

Det er et kontroversielt preparat og det finnes medisinskeklinikker over hele verden som tilbyr dette. Noen er for og noen er imot, men det bør jo ikke være noen grunn til å skjule det for almenheten.

Alle mennesker bør få mulighet til å ta egene valg også narkomane, men de får jo ikke muligheten hvis de ikke vet hvilke valg de har.

Min lenke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ut til å være en plante? Dermed ikke mulig å patentere? Og dermed mindre økonomiske interesser og dermed mindre markedsført.

Skrevet

Takk for svar. Du har nok desverre helt rett, men det er veldig rart så mye som samfunnet hadde spart på at de får narkomane får bli rusfri.

Skrevet

Nå haR JEG IKKE hørt om dette, men jeg har sjelden tro på hokuspokuskurer som skal løse alvorlige problemer. Det holder med en tablett og så er personen rusfri? Hva lags oppfølging far h*n etterpå? Tror du det er bare å skru av abstinensene så er alt bra? En person som har vært nedsyltet i heroinrus i mange år trenger nok mer hjelp enn bare en pille for å fjerne abstinensene. Har du annen dokumentasjon på hvor bra denne superpillen er?

Skrevet

Dette er et kontroversielt middel og overhodet ingen "quick fix"

Av 3500 behandlede er 12 døde, så det er en dødlighet på 1 :300. Grunnet dette fikk også forkningen nesten ingen støtte etterpå. Dette er veldig høyt, men nakromane har også høy dødelighet.

Du kan lese om forskningen til Debora Mash på Wikipedia:

Deborah Mash er professor i nevrologi og molekylær og cellulær farmakologi ved University of Miamis medisinske fakultet og leder for universitetets Bank for Hjernespesifikke Evner (Brain Endowment Bank). Hun er en av verdens ledende vitenskapelige eksperter på det hallusinogene stoffet ibogain.

Klipp om forskeren:

Skrevet

Jeg søkte og fant litt selv. Det visst ikke bare kos med pillen. Bivirkningene kan være veldig alvorlige. http://nhi.no/livsstil-og-helse/helseopplysning/legemidler/ibogain-22362.html

Som du selv skriver så er den kontroversiell. Grunnen til at den ikke er i bruk i behandling er vel fordi forskerne ennå ikke helt vet om den er så bra som det blir sagt. Selve "behandlingen" går jo ut på å gi rusmisbrukeren en enorm rus som holder dem våkne i 30 timer og som kan gi kramper og hjerteproblemer.

Skrevet

Ja, det stemmer at det er kontroversielt og har bivirkninger i det 36 timer med oppkast og forhøyet puls.

Det er derfor det er viktig at de blir overvåket av medisinsk personell i 48 timer etterpå og en grunn til at det koster 150 000 kr for behandlig på klinikk, men de har utrolig bra resultater på hvor mange som klarer å slutte etter en behandling.

Alternativet er jo herion livet ut for mange, jeg syns de bør få vite at muligheten er der.

Skrevet

Hvis det funker så funker det, men jeg synes "kuren" høres ekstrem ut. Det i hvert fall bra de forsker på det.

Skrevet

Jeg har lest mye om dette på nett og det kan nok ta 10-15 år før det er i tilgjengelig for hvermannsen og at de har klart å skille/ta ut det som gjør det hallusinogent.

Jeg syns bare at de narkomane bør kunne få ta valget selv.

Skrevet

Jeg har lest mye om dette på nett og det kan nok ta 10-15 år før det er i tilgjengelig for hvermannsen og at de har klart å skille/ta ut det som gjør det hallusinogent.

Jeg syns bare at de narkomane bør kunne få ta valget selv.

Det å bli rusfri betyr ikke at man ikke har mer sug etter rus. Jeg drikker og røyker for mye, men har perioder jeg er rusfri. Det sitter mer i hodet enn de fysiske abstinensene som går over hver gang.

Hva heter medisinen? Hvis den virkelig kan hjelpe, tar jeg sjansen på bivirkniger. Hvis jeg psykisk også mister lysta på rusen?

Bra du tar det opp. Jeg sliter ikke med heroin, men ønsker av og til at sånne som meg som blander rus kunne fått metadon (vet det er bivirknigner på det også).

Skrevet

Det heter ibogaine (thabernate iboga)og er en naturlig rot fra Afrika.

Det er barken fra denne planten som brukes.

Jeg kan bare anta etter det jeg har lest og sett av testemonials på internett.

De sier det tar bort både det psykiske og det fysiske suget, og at ca 80 slutter etter en behandling, men noen må ha fler.

Hvis du klarer å slutte ved egen vilje ville jeg nok prøvd det først.

Det koster ganske mye for behandlig i en klinikk med dette fordi det er leger og sykepliere som overvåker pasientene.

Skrevet

avhengighet er så mye mer enn bare medikamentet i seg selv.

de fleste sliter vel langt mere med å behandle årsakene til at man har en avhengighet, og ikke den medikamentelle avhengigheten som strengt tatt er "lett" å bli kvitt med medisinsk hjelp.

det er jo en veldig god grunn til at AA/NA/diverse er såpass omfattende organisasjoner med millioner av medlemmer som er der livet ut.

dødelighet på 1:3000 er jo helt vanvittig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...