Gjest gjest Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 For 6 år siden hadde jeg en ganske kraftig mykoplasma infeksjon. Jeg fikk medisiner og ble etterhver bedre. Det siste året har jeg og samboeren bodd i en leilighet der det viste seg å være mye mugg... (flyttet ut i går). Kjenner nå at jeg er sliten - klarer kun å holde meg i gang i et par timer - så blir jeg kvalm, trett, sint osv, jeg har fått et økt søvnbehov, har av og til en slags murrende smerte i brystet, er tett i nesa osv. Det slo meg at dette kunne være mykoplasma igjen... Så da lurer jeg på om det er mulig å påvise mykoplasma to ganger? Jeg har fått høre at det ikke går, at når man først har hatt det, vil man alltid ha bakterien/viruset i kroppen og den vil da komme frem på blodprøve uansett...
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 For 6 år siden hadde jeg en ganske kraftig mykoplasma infeksjon. Jeg fikk medisiner og ble etterhver bedre. Det siste året har jeg og samboeren bodd i en leilighet der det viste seg å være mye mugg... (flyttet ut i går). Kjenner nå at jeg er sliten - klarer kun å holde meg i gang i et par timer - så blir jeg kvalm, trett, sint osv, jeg har fått et økt søvnbehov, har av og til en slags murrende smerte i brystet, er tett i nesa osv. Det slo meg at dette kunne være mykoplasma igjen... Så da lurer jeg på om det er mulig å påvise mykoplasma to ganger? Jeg har fått høre at det ikke går, at når man først har hatt det, vil man alltid ha bakterien/viruset i kroppen og den vil da komme frem på blodprøve uansett... Reinfeksjoner med Mycoplasma forekommer, da bakterienes adhesiner (tilheftingsmolekyler) på overflaten kan være tilstrekkelig forskjellige til at antistoffer laget i forbindelse med tidligere gjennomgått infeksjon, ikke beskytter. Infeksjonen kan likevel påvises ved bruk av PCR som påviser arvestoff fra mikroben. Denne analysen utføres som regel i luftveissekret (ex halsprøve eller ekspektorat). Det er uvanlig at bakterien forblir i kroppen etter infeksjon. Kronisk aktive infeksjoner forekommer, men de er sjeldne. Forøvrig er det ikke noen sammenheng mellom mugg i leiligheten og mycoplasmainfeksjon. Dette er helt forskjellige organismer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå