Gå til innhold

Jeg har fått feil p-stav? :-/

Fremhevede innlegg

Gjest Usikker
Skrevet

Hei!

Jeg har nå hatt min p-stav i 3 år, og for et par mnd siden, søkte jeg tilfeldigvis opp "p-stav" på google, for å se hvilke erfaringer andre hadde med netopp denne typen prevensjonsmiddel. Resultatet var ganske urovekkende, for det jeg fant ut etter noen få minutter med nettsøk, var at det kun finnes 2 typer p-stav. Det er den typen med 1 stav, som varer i 3 år, og den typen med 2 staver, som varer i 5 år(jadelle). Jeg har alltid trodd at jeg hadde den som varte i 5 år, i pakningsvedlegget mitt står det at den typen jeg har heter jadelle, og at den skal vare opp til 5 år. Men nå kommer den kinkige delen, jeg har kun ett implantat i armen! :-S

da jeg var hos legen for å sette inn implantatet, sto det jo på pakken at den skulle inneholde 2x75mg, men det var kun en stav i pakken, og da trodde vi at de kanskje hadde endret på innholdet i pakken, slik at det var riktig med kun 1 stav!

Men dette stemmer jo tydeligvis ikke, noe som er ganske urovekkende. Om jeg ikke hadde slengt meg på en tilfeldig surfebølge på nettet, hadde jeg ikke funnet ut av det, og nå har jeg som sagt hatt denne ene staven i 3 år. Jeg ringte apoteket hvor jeg kjøpte staven, og spurte hva jeg skulle gjøre. Og det jeg fikk til svar var at det var altfor sent å komme med dette nå(??) og at de ikke kunne hjelpe meg, jeg måtte ta det med legen..

Så nå venter jeg på at jeg skal få komme inn til min fastlege som har en mnd ventetid.

Så til det egentlige spørsmålet, har noen av dere vært borti noe lignende? og hvilke "rettigheter" har jeg? kan jeg kreve at apoteket skal gi meg en ny, og denne gangen riktig stav? skal legekontoret dekke det? eller skal jeg bli nødt til å kjøpe en ny stav selv?

Setter stor pris på svar, da jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første du bør gjøre er iverfall å kjøpe en pake kondomer.. I beste fall er du på slutten av en 3års stavs levetid, og i verste fall går du nå på halv dose av en stav som er over halvveis "oppbrukt".

Skrevet

Kan du dokumentere at du har fått feil stav (har pakken liggende fremdeles / kvittering eller lignende)? Hvis ikke har du desverre en svak sak uansett hvem du velger å henvende deg til.

snakk med legen din, han/hun har det nok notert hvilken stav det var meningen at du skulle få. Så kan muligens legen din eventuelt hjelpe deg videre dersom det finnes noen løsning i forhold til det du betalte for staven.

Skrevet

For det først må man aldri tro med prevensjon, man må vite. Gjør som gjest over her sier og kjøp kondomer så du ikke blir gravid mens du fikser dette. Jeg tviler på du har noen sak, du har sikkert fått Implanon som kun er en stav, og i så fall må du rett og slett få en ny stav nå. Verre er det jo ikke. Når du ikke er helt sikker selv heller på hva du har, bare hva du tror, så har du i alle fall ingen sak. Ting som kommer i en pakke fra apoteket har jo ikke de noe med, skulle det mangle der blir det i så fall produksjonsfeil, og det er veldig lite sannsynlig. Så jeg tror du husker feil, det er uansett lett å ordne.

Gjest Usikker
Skrevet

Jeg vet at jeg ikke husker feil. Jeg har fortsatt pakningsvedlegget, det står svart på hvitt "jadelle 2x75mg". Når min lege sier til meg at de da sannsynligvis har endret på innholdet, så valgte jeg å stole på det der og da, som 17-åring, er man kanskje ikke mest kritisk til hva autoritære personer, aka leger, har å si.

Men det jeg er nysgjerrig på, er hvordan dette har skjedd i utgangspunktet. Har produsenten "glemt" å putte 2 staver i pakken? Jeg har liten tro på at jeg har en implanon stav i armen, da Implanon og Jadelle kommer fra to forskjellige produsenter. Med mindre noen på apoteket har åpnet pakken, og tatt ut jadelle stavene, for så å legge en implanon stav i pakken.

Men finnes det noen synlig forskjell på disse 2 stavene? har den ene en annen farge, annen tykkelse, lengde o.l?

Skrevet

Det er 3 mm forskjell på stavene. Jadelle er lengst.

Antageligvis har det her skjedd en produksjonsfeil. Men det er ganske utrolig at legen bare har satt inn staven og antatt at produsenten hadde forandret innholdet, uten å faktisk sjekke. I værste fall hadde du blitt gravid, og det er jo ikke noe man kimser av.

En slik lege hadde jeg ikke klart å stole på igjen. :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...