Prinsesse-vil-ikke Skrevet 1. oktober 2003 #1 Skrevet 1. oktober 2003 Jeg sliter skikkelig med rødming, og det er ikke fordi jeg er tenåring og usikker lengeR! (alle tror nemlig det...) Jeg er 25, er selvsikker og har ikke noe problem med å være i sosiale sammenhenger, men jeg rødmer noe så hersens!! :oops: :oops: :oops: Det kan også hende at det skjer hjemme, mens jeg spiser, pusser tenna, ser på tv, leser, vasker, stryker......ja når som helst. :oops: Jeg har undersøkt pris på en slik operasjon som nå endelig utføres her til lands (Volvat bl.a.), men det koster jo i bøtter og spann. 35 000,- ca. Ikke snakk om at jeg har råd til det når jeg skal gifte meg og greier! På denne operasjonen som kun utføres i det private såklart, gjør det også at svetten reduserer på kroppen i ettertid, det er jo bare positivt, siden jeg også faktisk svetter endel - overalt. (Jepp, jeg har prøvd Yerka, men da måtte jeg brukt en halv flaske om dagen, siden det er i ansiktet, på ryggen, armene, under armene.....you name it. Heldigvis lukter det ikke...) :oops: Jeg har fått noen tabletter av legen som skal dempe rødme effekten noe, disse heter Inderal. Men det er selvsagt langt i fra bra. Jeg er tomat store deler av dagen, uansett hva jeg gjør. Kjiper'n. Noen som har vært borti en slik operasjon, eller som har hørt om slike ting kan utføres i utlandet - og i såfall til hvilke priser? (og for de som tror at dette ikke er plagsomt: JO, DET ER DET!!!!!!) Hilsen rådløs... :oops: :oops: :oops:
nille-s Skrevet 1. oktober 2003 #2 Skrevet 1. oktober 2003 jeg vet ikke noe mer om operasjon, men kan bare støtte deg og skrive under på at det er plagsomt!! jeg er plaget av noe lignende, men vet ikke om det er rødming. noen ganger er jeg bare mørk rosa (og oftest varm i toppen samtidig) i lange perioder av dagen. andre ganger er hudfargen mer normal. skulle gjerne gjort noe med det selv. si fra hvis du finner ut noe mer, Lille Lotte! kanskje man kan få støtte til en slik operasjon dersom det er et sosialt problem eller noe (eller gjelder kanskje ikke dette for private klinikker?).
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2003 Hei Nille-s! Jeg har sjekket med legen min, og det offentlige vil og kan på ingen måte utføre en slik operasjon fikk jeg da til svar. Så det beste (og eneste for meg) alternativet er å operere. Men det koster jo sabla mye flesk da! :oops: Nei, jeg vet ikke mine arme råd... jeg går vel bare å håper på at noen skal si at, du vi skal spandere en sånn der på deg... men det er vel igrunnen ikke særlig realistisk... Hadde vært fint om noen annonsører så dette, slik at de kunne bruke meg som reklameperson på det, hadde gladelig gjort det hvis jeg hadde fått operasjonen!! Jeg skal si ifra hvis jeg vinner i lotto og tar operasjonen, eller noen gir meg den...... Takk for støtte - det fleste tror nemlig ikke på meg når jeg forteller om det, til og med ikke leger! De ler og sier det har med usikkerhet osv å gjøre. Det er piss, for det er det ikke. Det er litt vondt å ha en kjempeplage og ikke bli trodd av sin egen lege i grunnen..... (*faens fastlegeordning - suppehuer hele gjengen...*) :oops: Takk igjen! :oops: Hilsen Lille Lotte...
Gjest Pjusk Skrevet 1. oktober 2003 #4 Skrevet 1. oktober 2003 Jeg rødmer også, og det er som du sier: det er ikke nødvendigvis situasjonsbetinget..... Jeg kan rødme uten grunn og i situasjoner som er fullstendig ukompliserte for meg, men rødmer også lettere enn andre hvis jeg blir flau, ler masse osv. Jeg var mye verre før jeg fikk barn - vet ikke hvorfor. Nå går det iallefall mye bedre!!! Mange sier: "Å, det er jo så sjarmerende når noen rødmer!!!" Ehh, nei - det er IKKE det! Det er fryktelig ubehagelig. Særlig hvis noen i tillegg sier: "Jeg synes du ble rød i kinnene, jeg!" Jeg er helt blond i tillegg, så tomatrødt er ikke den mest diskret fargen til helt lyst hår. Føler med deg og kjenner meg igjen i alt du skriver! (Har forresten hørt at en bivirkning på den operasjonene du nevner er SVÆRT tørre håndflater. Du må smøre deg hele tiden. De kutter visst en nerve i ryggen som styrer "rødmeimpulser", men denne bivirkningen med tørre hender er visst umulig å unngå. )
nille-s Skrevet 1. oktober 2003 #5 Skrevet 1. oktober 2003 uff, ikke noe gøy. kjenner meg igjen i problemet. men nå er vi i alle fall 3 som rødmer sammen... :oops: :oops: :oops: for meg er det mer en tilstand enn at jeg rødmer og så går det bort. det varer av lengre perioder av gangen. noen som kjenner seg igjen eller kan anbefale en krem, behandling eller noe?
Gjest Full og tørr Skrevet 28. mai 2013 #6 Skrevet 28. mai 2013 Jeg er helt sjokkert!!! LEGEN TROR DEG IKKE!?!? hva faen er det fornoe? Jeg sliter veldig med svette hender og armhuler. i tenårene begynte jeg å drikke alkohol, å merket da at svettingen stoppet. dette første selvfølgelig til at jeg drakk med sanseløs ved enhver mulighet. etter 4-5 år med alkohol begynte jeg på antidepressiva, som bivirkninger av antidep. svettet jeg nå ENDA mer. jeg fikk også valium vival sobril, og når jeg da drakk en helg pøsa jeg på med tabletter vedsidenav (i et ubevisst håp om svettestopp, bare for noen timer, det var ren lykke) det var noen ganger det funka og noen ganger det ikke funka.. Videre fikk jeg nå smertestillende med kodein/morfin, dette misbrukte jeg selvfølgelig, HALLO liksom, jeg ble jo kjempe avslappet og svetten avtok med 60%...... jeg måtte selvfølgelig øke dosen med tabletter da kroppen etter en stund ble immun... etterhvert sluttet jeg med tablettene i noen mnd, før jeg begynte på igjen, da hadde de bedre effekt... MEN NÅ kommer det som er spesiellt, under mine år med misbruk av tabletter alkohol (også noe narkotika) så var jeg ikke bevisst med at jeg gjorde det pga svettinga. jeg var bevisst de første årene jeg drakk, det var jo sånn alkoholmisbruket startet: svettingen avtok jo mer jeg drakk... så nå har jeg hatt 3 år med kraftig alkohol og tablett misbruk (dog i perioder av og på)... mitt nærmeste nettverk tok meg i nakken å kasta meg til ruskonsulent...(INGEN absolutt ingen, vet at jeg sliter med svetting, kanskje noen har sett en ring eller to under armene en gang, og kanskje noen har kjent at jeg er klam i hendene.... men jeg har mine triks: ikke kle deg i noe du liker, det går bare ikke... svart o hvitt er tingen. noe som er jæææævli deprimerende. jeg har en bra kropp å kunne kledd meg i så mye fint, men nei, ikkke faen. og holde hender? HAH!!!! ikke faen, laga meg en ''sannhet''/''virkelighet'' om at jeg ikke likte å holde hender: ''nei jeg klarer det bare ikke, vet ikke hvorfor, bare ikke rør henda mine. ALDRI. .. lurer på om jeg lata som at jeg var skikkelig redd bakterier HAHAHA!!! fy faen for et tragisk liv. seriøst, vil heller ligge dødssyk å dø om en uke, enn å leve dette livet her. INGEN tvil. det er helt forjævli. .. altså, å møte nye mannfolk, dra på dater osv.. HAH!! kan bare glemme det, om det ikke er mengder med alkohol tilstedet... er livredd kino-med mannfolk-hvis det ikke bare er en VENN, LIVREDD for at mannen da skal ta hånda må eller noe.... grøss.....) hvertfall, jeg ble en dag bevisst hva roten til misbruket mitt var.... og visste om denne roten uten å si det til ruskonsulent og lege i mange uker... så, en dag, tok jeg med en pose med alle produktene jeg hadde prøvd : Yerka, aluminiumsklorid, perspirex, stop 24, en deo fra ACO med rød kork osv.. å det svis SÅÅÅ jævli, det er ikke verdt det, altså, da må jeg evt ta tredobbelt med sovetabletter for å få sove... og svettingen avtar bare med kanskje 10%.. og vanligvis skal man bruke disse priduktene 1-3 ganger i uken... jeg må bruk de HVER dag.... HÅPLØST. jeg har vurdert selvmord flere ganger. for dette livet, det er ikke værdt det. hvertfall, tok med alle produktene til møte med ruskonsulent, jeg var døds nærvøs, dette var tross alt den FØRSTE personen jeg fortalte det til. jeg stamma meg frem tok ett og ett produkt opp av posen, og fortalte og forklarte i redsel om at hun skulle bagatellisere problemet mitt.... MEN hun tok meg på alvor! jeg ble så glad at jeg trodde jeg skulle begynne å gråte.... å jeg sa at jeg innså at dette var roten til misbruket, MEN, det å løse svetteproblemet ville ikke ta bort alle ''problemene'' mine psykisk.... men, det er en start, på et nytt liv. hvor jeg i det minste kan være meg selv, kle meg i det jeg føler for, dra på dater osv. ... vi avtalte at vi skulle gå til legen min å prate med henne, nå var hun sykmeldt, så der var en vikar.... min fastlee vet ingen ting om problemet mitt enda, om hun ikke har vært inne å lest journalen... hvertfall, jeg å rusk. dro til legen og fortalte alt.... og hun FORSTOD!!! herregud for et deilig liv!! hun henviste meg til Ahus. en uke senere fikk jeg brev med dato og tid for time... under en mnd tok det fra jeg var hos legen til jeg satt på Ahus! Legen på Ahus fortalte at de kunne kutte disse nervene, hendene ville bli tørre, men armhulene ikke fullt så tørre.... Men det er en start. om armhulesvetten fortsatt er et like stort problem senere, blir jeg henvist videre hvor de vil svrape ut svettekjertelene. HURRA!!! så FUCK legen din!!!! seriøst!Det å rødme såpass som du gjør, er jo et like stor problem som mitt, og i tillegg er ditt problem så mye mer synlig, er ikke mange triks man kan bruke der for å unngå det... så dra til legen igjen, sett foten ned, å be om RESPEKT! altså tror legen at du leker problem her.... den legen kan bare brenne i H***!!! jeg bare føler så syyykt med deg! å den rødmingen SKAL bli dekket!! så vær så snill! dra til legen igjen, skriv gjerne ut dette som jeg skriver, å dytt det i tryne på legen! Bruk stemmen din! bruk kroppsspråket! ikke la han trykke deg lenger ned! jeg veit, at hadde legen min smilt å sakt: ntåå du er bare så usikker og nervøs... det går over... da ... da lurer jeg jaggu på om jeg hadde tatt første og raskeste flytoget til himmelen... det går ikke an å leve sånn... det går bare ikke... det er ikke mennesklig å ikke være seg selv, å ikke kunne bruke evnene og kroppen sin slik man vl fordi man svetter. eller rødmer. jeg holder meg langt unna sosiale greier... da jeg såklart sliter med sosial angst, å jeg trenger vel ikke si hvorfor... Du skal leve det livet du fortjener, ved å få den hjelpen du trenger! Lykke til!!!!
Gjest Vevila Skrevet 28. mai 2013 #7 Skrevet 28. mai 2013 Jeg er helt sjokkert!!! LEGEN TROR DEG IKKE!?!? hva faen er det fornoe? Jeg sliter veldig med svette hender og armhuler. i tenårene begynte jeg å drikke alkohol, å merket da at svettingen stoppet. dette første selvfølgelig til at jeg drakk med sanseløs ved enhver mulighet. etter 4-5 år med alkohol begynte jeg på antidepressiva, som bivirkninger av antidep. svettet jeg nå ENDA mer. jeg fikk også valium vival sobril, og når jeg da drakk en helg pøsa jeg på med tabletter vedsidenav (i et ubevisst håp om svettestopp, bare for noen timer, det var ren lykke) det var noen ganger det funka og noen ganger det ikke funka.. Videre fikk jeg nå smertestillende med kodein/morfin, dette misbrukte jeg selvfølgelig, HALLO liks.............. Fortsatt full eller?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #9 Skrevet 28. mai 2013 Man kan få utført operasjon mot hånd/ansiktssvette og rødming på Akershus universitetssykehus, avdeling for kar/thoraxkirurgi: http://ahus.no/omoss/avdelinger/karhoraxkirurgi/Sider/enhet.aspx Man trenger en henvisning fra fastlegen, og den dekkes av det offentlige. Diagnosen heter hyperhidrose (om det er overdreven svette) og kan være svært invalidiserende. Det kommer av et overaktivt sympatisk nervesystem og er ikke psykisk betinget. Det er genetisk (samt ukjente utløsende faktorer). I sjeldne tilfeller kan de operere ekstreme tilfeller av fotsvette også. Jeg har selv tatt operasjonen og angrer ikke et sekund. Og det til tross for bivirkninger i form av noe økt svette andre steder på kroppen (rygg, mage, lysk). Var svært hardt rammet av hånd-og armhulesvette. En annen klinikk som spesialiserer seg på botox er denne (privat): www.svetteklinikken.no Ellers kan ionoforese, Stop-24 eller aluminiumsklorid på resept hjelpe litt. Betablokkere (f eks Pranolol) kan hjelpe noen, men disse medisinene har bivirkninger. Vivi Sandengen i Foreningen Rød vet også svært mye om rødming og behandlingsformer. Ikke begynn med Sorbril, Valium eller andre avhengakghetsdannende medisiner, det vil kun øke angsten på sikt. Anonym poster: 88fc439c8c050b90d7471b7dc90ae0cc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå