AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #1 Skrevet 12. august 2010 Hei.. Jeg er blitt temmelig sikker på at jeg har en sykdom som heter endometriose. Jeg har ikke turt å gå til utredning enda, selv etter et halvt år med sterke smerter. Har aldri likt å gå til legen, men nå kan jeg visst ikke utsette det lenger. Har så sterke smerter at jeg føler at jeg ikke kan holde det ut. Har forsøkt ulike typer smertestillende, men ingenting virker. Hva slags smertestillende bruker dere andre med endometriose? Har dere blitt satt på p-piller eller lignende og fått det bedre med det? Hvordan ble dere utredet? Følte dere at dere ble tatt på alvor? Er det et håp om et bedre og smertefritt liv?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #2 Skrevet 12. august 2010 Jeg hadde en del endometrioseflekker som ble funnet under en operasjon. Fikk anbefalt av gynekologen å sette inn en implanon, og det har holdt endometriosen i sjakk siden. Siden jeg sjelden har menstruasjon, har jeg heller ikke smerter lenger. For meg holdt det med en blanding av ibux og paracet som smertestillende.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #3 Skrevet 12. august 2010 Takk for svar! Siden du ikke gikk til lege pga. smertene, blir det jo litt annerledes. Paracet og Ibux funker ikke for meg. Men det høres jo ut som at jeg kanskje kan ha nytte av p-stav/p-sprøyte/p-piller Flere som har noen erfaringer å dele?
Gjest Stine91 Skrevet 1. september 2010 #4 Skrevet 1. september 2010 Dra til legen med en gang! Jeg dro til legen etter flere år med magesmerter, slapphet, smerter ved samleie, og egentlig alle andre symptomer på sykdommen. Og han tok meg alvorlig. Sa med en gang at han mistenkte at det kunne være endometriose, og forklarte grundig hva det var siden jeg aldri hadde hørt om sykdommen før. Etterpå gjorde han en gynekologisk undersøkelse på meg. Nå har han henvist meg til ultralyd på sykehuset. Etter det blir det kikkhullsoperasjon, som er eneste måte å stille en sikker diagnose. Folk med endometriose kan få cyster på størrelse med appelsiner og de kan veie opptil ett par kilo. I tillegg kan arrvevet og sammenvoksningene føre til farlige situasjoner. Desto lenger tid det tar før du oppsøker lege, desto verre kan det bli. Du kan risikere å måtte fjerne eggstokk/-ledere, livmor og deler av tarmen dersom du ikke reagerer snart. Jeg bruker forresten Naproxen som smertestillende Det er det eneste reseptfrie legemidlet som funker til en viss grad. P-piller funker ikke på meg.
Avalon Skrevet 1. september 2010 #5 Skrevet 1. september 2010 (endret) Jeg ble sendt fra fastlege til gynokolog, og så til sykehuset. Eneste måte å få diagnosen på er ved laparaskopi, hvor de ser etter endometriosevev og evt tar en biopsi. Jeg fikk reseptbelagte smertestillende, Cataflam. Disse er de eneste som har virket på meg. Så fikk jeg beskjed om å ta p-piller kontinuerlig, ikke ha noen blødninger i det hele tatt. Nå har jeg også migrene så det er få typer jeg tåler. P-sprøyte og p-stav tåler jeg ikke. Prøvde flere p-piller og mini-piller, da de fleste gav meg blødninger hele, hele tiden. Et merke gav meg kontinuerlige blødninger i 5mnd.... Ved en tilfeldighet fikk jeg time hos en som er spesiallist i gynokologi, og han sa at jeg ikke hadde trengt henvisning til han siden jeg hadde endomotriose. Fikk diagnosen da jeg var 21, er nå 24. Mai iår, fant jeg endelig en type piller som ikke gir meg massive bivirkinger, hodepine, migrene eller blødninger. Prøvde også noen piller som het Provera, som kunne tørke ut endometriosevevet, men jeg tålte ikke disse medisinene. Jeg var heldig, og ble tatt på alvor. Men, det var mye MYE rot når det gjaldt fastlege og gynokologisk avd. på sykehuset... det ordnet seg ikke før jeg kom til denne spesiallisten. Jeg fikk egentlig NULL oppfølgning på sykehuset. Gå til legen. Tar han/ hun deg ikke på alvor, be allikevel om henvisning til gynokolog. Det kan ikke legen nekte å gi deg. Håper det ordner seg for deg, og at du blir tatt på alvor Så sterke smerter skal man ikke ha... Vil også anbefale deg at du leter etter en i området som er spesialist i gyn.. han jeg går til er ikke dyrere enn hva det er på sykehuset f.eks. Og det går også på egenandelskortet Endret 1. september 2010 av Avalon
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #6 Skrevet 2. september 2010 søk om endometriose /menssmerter her inne.Det har vært en del poster ang emnet. Om du ikke har blitt utredet,så kom deg til lege/gyn og få hjelp. Ingen behøver å ha slike smerter i dag ! Har selv Endo og går på ppiller +pinex forte som tar toppen av smertene.
Sugerøret Skrevet 2. september 2010 #7 Skrevet 2. september 2010 Og der har jeg klart å krysse av som anonymB.. jøss flink jeg
ninuska_ Skrevet 2. september 2010 #8 Skrevet 2. september 2010 (endret) Kjære Trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå. Vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen ninuska_, mod Endret 2. september 2010 av ninuska_
Fremhevede innlegg