havsulen Skrevet 1. oktober 2003 #1 Skrevet 1. oktober 2003 Mulig jeg er naiv, men jeg ble overrasket da jeg i dag fikk vite at Kvasir krever betaling fra firmaene og foreningene som inkluderes i søkemotoren deres. Jeg skjønner selvfølgelig at de trenger inntekter, men hadde ikke tenkt på at de bevisst utelot informasjon om de som ikke betaler! Kanskje dette er kjent for dere, men jeg ville uansett fortelle om det i tilfelle flere enn meg trodde de fikk opp mer fullstendige lister når de utfører søk. Synes virkelig dette svekker søkemotoren brukbarhet.
Tusenfryd Skrevet 1. oktober 2003 #2 Skrevet 1. oktober 2003 Jeg visste ikke det. Og har noen ganger blitt overrasket over at ting ikke kommer frem når det opplagt burde vært førstetreff, faktisk. Nå skjønner jeg hvorfor. Og ja, jeg er enig, dette svekker dem som søkemotor. Men de har jo link til google under da, jeg bruker den jeg, når jeg ikke får treff på Kvasir.
Gjest gjesta Skrevet 1. oktober 2003 #3 Skrevet 1. oktober 2003 Det er også slik at jo mer en betaler, jo høyere opp på treff-listen kommer man!
jordbær Skrevet 1. oktober 2003 #4 Skrevet 1. oktober 2003 Nå husket jeg på hva jeg skulle skrive... Desverre er det ikke alt google kan, som det kvasir kan. Google er en søkemaskin og kvasir er en emnekatalog.
Arwen Skrevet 1. oktober 2003 #5 Skrevet 1. oktober 2003 Det er også slik at jo mer en betaler' date=' jo høyere opp på treff-listen kommer man![/quote'] stort sett alle søkemotorer tar betalt av bedrifter for å inkludere de.
jordbær Skrevet 1. oktober 2003 #6 Skrevet 1. oktober 2003 Dessuten krever emnekataloger litt mer manuelt arbeid enn søkemaskiner. Og det er jo ikke så rart at de vil ha penger for arbeidet sitt?
havsulen Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter #7 Skrevet 1. oktober 2003 Nei, det er ikke rart at de vil ha penger for arbeidet sitt! Mitt poeng er at jeg som bruker ikke ante at søkene var ufullstendige på den måten. Det hadde vært mindre problematisk om brukerne kjente premissene for katalogens oppbygging.
Arwen Skrevet 1. oktober 2003 #8 Skrevet 1. oktober 2003 Etter å ha gått påNMH i et år har jeg innsett at alt er en eller annen form for reklame/markedsføring. Til og med en ganske stor del av nyhetene på TV er egentlig markedsføring. Ingenting overasker meg mer.
Catzy Skrevet 1. oktober 2003 #9 Skrevet 1. oktober 2003 Kvasir gjør som følger Firmaer betaler for pakker. Noen pakker inneholder og koster mer, og dytter deg høyere opp på listen når det er firmasøk, mens andre koster mindre, og dytter deg ikke fullt så høyt. Det er disse firmaene du gjør oppslag mot når du søker på Firmasøk. I vanlige søk, så er det de "dyreste" pakkene som kommer opp på søkesiden din, mens det kommer "vanlige" (gratis) søk lenger ned. Jeg anser Firmasøk og det å betale for dette omtrent som Gule Sider. Det som kommer øverst i det "vanlige" søket, er basert på metatag'er og keywords og likhet med søkeord, mener jeg å huske. Catzy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå