Gå til innhold

Oppkjøring


antibac

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Da var det endelig snart min tur til å ta førerprøven og forhåpentligvis få lappen. Jeg kommer til dere som allerede har førerkortet (som gjerne har tatt den nylig, og heller ikke feil hvis noen fra Stavanger-området svarer) for å få litt tips til hva jeg bør gjøre de få ukene som er igjen (jeg har ikke fått eksakt dato pga at kjørelæreren min skulle få flyttet fram timen min, så han visste ikke nøyaktig hvilken dag det var). Jeg er ikke så god på å parkere, men satser på at hvis jeg er kjempedårlig på førerprøven at ikke sensor stryker meg for akkurat DET. Kjørelæreren min mener jeg er klar, og det gjør jo forsåvidt jeg også, men det er jo alltid en usikkerhet som lurer.

Hva er det VIKTIGSTE å huske på under førerprøven? Teller sikkerhetsspørsmålet man får til å begynne med utrolig mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ha øvd på å parkere, repetert litt sikkerhetsspørmål (gå gjennom kontrolliste om du har fått det for å sjekke lys, bremser, osv). Sikkerhetsspørsmålet teller jo. Jeg ble spurt om hva jeg ville ha sjekket før jeg skulle ut på langtur...

Ellers vil jeg si at det viktigste er å være trygg i trafikken: å kunne lese trafikken og ta de rette avgjørelsene. Og prøv å ikke stress, snakk litt med sensor også :) Han skal jo bare sjekke at du kjører trygt, både for deg selv og for andre trafikanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg vite at oppkjøring er 1. september! Blæææ, jeg gruer meg skikkelig. Hadde vært sykt kjipt å stryke. Jeg stoler på meg selv som sjåfør, og vet at jeg i utgangspunktet SKAL klare det, men det kan jo skje noen bommerter av og til. Tar gjerne imot flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med parkering er faktisk ikke så nøye. Det går an å kjøre litt frem og tilbake for å .. hva skal jeg si? Ja, parkere bedre om du skjønner. Det sa hele tiden kjørelæreren min at sensoren også gjør så det gjør ingenting. Parkeringen trenger ikke sitte på første forsøk. Husker jeg hadde en kjøretime like før oppkjøringen og da satt parkeringene perfekt, men med sensoren gikk alt galt. Måtte kjøre frem og tilbake, freem og tilbake. Ok, ikke hør på meg. Kanskje det bare var sensoren som var snill, men jeg bestod.

Spørsmålet på begynnelsen teller heller ikke så mye, men om du svarer feil så tenker du kanskje på det og blir ukonsentrert når du kjører. Eller tenker at dette har allerede gått i dass. Det har ikke det. Bare kjør fint, ikke overdriv og kjør supersakte eller noe så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som gidder å sende det som står på kontrollista på mail til meg eller skrive det i denne tråden? Enten skrive av eller scanne den. Har ikke fått av min kjøreskole, tror ikke de har det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kontrollista til venninna mi (jeg har ikke fått enda).

TEKNISK KONTROLL

1a Hva er største tillatte totalvekt tilhenger denne bilen kan ha?

Se vognkort

b Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre med for tung tilhenger?

Veggrep forhjul, kursstabilitet, bremselengde, blendingsfare.

2a Hvor stor nyttelast kan denne bilen ha i tillegg til oss som er i bilen nå?

Se vognkort, regnes ut cirka.

b Hvilke ulemper kan du oppleve dersom du har for tung last i bilen?

Kjøreegenskaper, bremselengde, blendingsfare.

3a Hvor stor tillatt totalvekt kan den tilhengeren ha som du kan trekke etter denne bilen

med førekort klasse B?

Se vognkort, førerkortforskrift.

b Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre med tilhenger som har for stor tillatt

totalvekt?

Ulovlig-veggrep forhjul, kursstabilitet, bremselengde, blendingsfare dersom for stor

aktuell vekt.

4a Kontroller dekk og felger for skader.

Visuell kontroll

b Hvilke skader er mest vanlig?

Rifter/sår på dekkside, bulk i felgkant.

5a Kontroller slitasjen på begge forhjul.

Visuell kontroll

b Hva kan slitasjen fortelle deg?

Forstilling, lufttrykk.

6a Kontroller mønsterdybden på begge bakjul

Visuell kontroll, evt. med dybdemåler.

b Hva er risikoen ved å kjøre med for liten mønsterdybde?

Dårlig veggrep, vannplaning.

7a Finn fram refleksvesten.

Utføres

b Hvor vil du plassere varseltrekanten om det blir aktuelt å sette ut den?

Godt synlig, 150 m

8a Hva er riktig lufttrykk i forhjula på denne bilen?

Se instruksbok, spesielt merke i dør eller tanklokk.

b Kontroller at lufttrykket er riktig i forhjula.

Visuelt eller bruk lufttrykksmåler.

9a Kontroller om begge forhjul på denne bilen har nok mønsterdybde.

Visuell kontroll, evt med dybdemåler

b Hva er kravet til mønsterdybde på vinterdekk og sommerdekk?

Målet på mest slitt sted: vinterdekk 3mm, sommerdekk 1,6 mm

10a Hva er riktig dekkdimensjon for denne bilen?

Se vognkort

b Kontroller at forhjula på bilen har riktig dimensjon.

Visuell kontroll

11a Hvor stor bæreevne må dekkene på denne bilen ha?

Se vognkort

b Kontroller at bakdekkene på bilen har riktig bæreevne.

Visuell kontroll.

12a Kontroller at (alle) bremselys virker.

Utføres med pinne på brems eller ved å "speile" bilen bak.

b Er det forsvarlig å kjøre dersom bremselyset ikke virker?

Nei, finn feilen - sikring/pærer.

13a Kontroller at nødsignallyset virker.

Sett på lysene

b I hvilke situasjoner er det riktig og viktig å bruke dette?

Ved nødstopp for å markere bil og situasjon

14a Kontroller at nærlyset virker og er (noenlunde) riktig innstilt.

Sett på lysene, kjør inn mot mur, vegg, e.l.

b Hvilke ulemper vil det ha om nærlyset er feil innstilt?

Blending, siktstrekning

15a Kontroller at kurve/tåkelyset virker.

Sett på lysene

b Hvilke ulemper kan det ha om kurve-/tåkelys blir brukt feil?

Blendingsfare, irritasjon, forenklet forelegg.

16a Kontroller at tåkebaklyset virker.

Sett på lysene.

b Hvilke ulemper kan det ha at tåkebaklyset blir brukt feil?

Sterkt blendende, særlig i tett og saktegående kø.

17a Kontroller at parkeringslys, baklys og skiltlys virker.

Sett på lysene, se at de virker.

b I hvilke situasjoner er det viktig at parkeringslyset er i orden?

Mørkeparkering uten andre lyskilder.

18a Kontroller at bremsekraftforsterkeren virker.

Utfør kontrollen

b Er det forsvarlig å kjøre hvis denne ikke virker? Begrunn svaret.

Normalt ikke forsvarlig, gir nedsatt bremseeffekt, tung pedal (motorstopp og tauing)

19a Kontroll bremsevæskenivået.

Utfør visuell kontroll

b Hva vil du gjøre dersom bremsevæskenivået er for lavt?

Slitte bremseklosser, oppsøk verksted, ikke etterfyll væske.

20a Kontroller om bremsene har skjevtrekk (når du prøvebremser)

Oppbremsing fra ca. 30 km/t med løst rattgrep.

b Hva kan være årsak til skjevtrekk?

Feil ved bremsene.

21a Kontroller at varsellampa for to-krets bremsesystemet virker.

Identifiser kontrollampen, få den til å lyse og slokne.

b Hva vil du gjøre om lampa begynner å lyse under kjøring?

Stanse, finne eventuell årsak. Kontrollere om bremsene virker.

22a Kontroller at varsellampe for ABS-bremsene virker.

Identifiser lampen, få den til å lyse og slokne.

b Er det forsvarlig å fortsette kjøringa dersom lampen begynner å lyse under kjøring?

Ja, men feilen bør rettes.

23a Kontroller at styringen er i orden når du prøvekjører bilen.

Rattutslag begge sider, selvoppretting, ulyder, retningsstabilitet

b Hva kan være årsak til at bilen drar til en av sidene?

Feil med forstilling, ulikt lufttrykk.

24a Kontroller at servostyringen virker.

Start motor med rattbevegelse, kjenne at styringa går lett.

b Er det forsvarlig å kjøre dersom den ikke virker?

Ja, men tung styring gir andre egenskaper.

25a Kontroller at vinduspusseren virker som den skal.

Prøv alle trinn.

b Hva kontrollerer du på pusserbladene?

Slitasje, sår, løs gummi, striper på frontruta

26a Still inn varmeapparat/defroster slik at du kan fjerne is og dogg på frontruta så

effektivt som mulig.

Utføres.

b Still inn varmeapparat/defroster slik du vil ha det under kjøringen.

Utføres.

27a Vis hvordan du vil fjerne dogg fra bakruta.

Utføres

b Vis hvordan du vil fjerne dogg og is fra speilene.

Utføres.

28a Kontroller om bilen er retningsstabil når du prøvekjører.

I fart, 30 km/t med løst rattgrep.

b Hva kan være årsaken til at bilen trekker til en av sidene?

Feil lufttrykk i forhjul, feil i forstilling.

29a Kontroller at batteriet sitter fast.

Utføres.

b Hva er risikoen ved å kjøre med løst batteri?

Syresøl, kortslutning

30a Kontroller at (lyd)hornet virker.

Utføres

b Kontrollere at lyshornet virker.

Utføres

31a Kontroller at vindusspyleren virker.

Utføres

b Vis påfyllingssted for spylervæske.

Utføres

32a Kontroller alle bilbeltene.

Visuell, slitasje, skader og funksjonskontroll lås/ruller.

b Hva er risikoen ved å bruke bilbelte med slappe ruller?

Beltet blir liggende løst, strammer ikke tilstrekkelig ved evt. sammenstøt.

33a Finn fram og monter varseltrekanten.

Utføres

b Hvor langt bør du gå fra bilen før du setter den opp?

Utenfor tettbebygd strøk: 150 m. I tettbebygd strøk, vurder svaret.

34a Sett på nødsignallys.

Utføres

b Hvilke lys må ikke stå på sammen med nødsignallyset?

Fjern- eller nærlys, minsker effekten av nødsignallyset.

35a Kontroller at varsellampen for kollisjonsputen virker.

Utføres

b Har det noen betydning for hvilke passasjerer du plasserer i forsetet at bilen har

kollisjonsputer? Begrunn svaret.

Barn eller kotvokste kan skades ved utløsning.

36a Kontroller motoroljenivået.

Utføres

b Vis påfylningsstedet for motorolje.

Utføres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FÅR MAN SPØRSMÅL PÅ OPPKJØRINGA??? hehe uff hjelpe meg.... jeg holder på med lappen og det er ikke såå veldig lenge til jeg kan begynne å tenke på oppkjøring. Men ingen har fortalt meg at man blir stilt spørsmål på selve oppkjøringa. uffa jeg kommer til å stryke glatt hvis det er slike spørsmål som det som er nevnt over :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FÅR MAN SPØRSMÅL PÅ OPPKJØRINGA??? hehe uff hjelpe meg.... jeg holder på med lappen og det er ikke såå veldig lenge til jeg kan begynne å tenke på oppkjøring. Men ingen har fortalt meg at man blir stilt spørsmål på selve oppkjøringa. uffa jeg kommer til å stryke glatt hvis det er slike spørsmål som det som er nevnt over :tristbla:

Har hørt av mange at man ikke stryker hvis man skulle bomme på sikkerhetsspørsmålet. Det blir nok tatt med i vurderingen hvis kjøringen har vært dårlig også, men gjør du mesteparten bra tror jeg ikke sensor er kjip nok til å stryke deg. HÅPER JEG. Haha.

Jeg gruer meg så sinnsykt, satser på at kjørelæreren min klarer å roe meg ned litt med oppmuntrende ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, antibac :) Ser at det er en del jeg må gå gjennom før oppkjøring.

Blæ, samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter jeg og nesten planlegger hvordan jeg skal kjøre på oppkjøring 1. september. Haha. Jeg kjører bra, og leser trafikken godt, men føler jeg må "overdrive" på mye når jeg skal kjøre opp. Er redd for å stryke pga for mye forsiktighet (jeg er ikke noen pyse i trafikken, er gjennomsnittlig forsiktig og hensynsfull, men redd jeg kommer til å overdrive denne forsiktigheten på oppkjøring) eller noe.

Jeg vet f.eks. at hvis man skulle ligge litt over f.eks. 60 km/t på speedometeret, så ligger man i virkeligheten på 60, men hvis man ligger litt under ligger man mye under 60. Bør man bare ligge akkurat på 60 da? Selv om det kanskje i virkeligheten er litt under? Blæ. Kjørelæreren min har ikke pirka på noe angående fartsgrenser, han syns jeg følger dem bra. Eneste han har sagt er at jeg må være litt forsiktig med fart mot kryss og ikke clutche for mye. Clutchingen er ikke noe problem å fikse på, ikke farten heller egentlig, men HVOR treigt skal jeg liksom kjøre inn mot kryss og rundkjøringer??

Endret av antibac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjører opp, så prøver du å holde fartsgrensene mest mulig nøyaktig hele tiden, med mindre du nærmer deg kryss eller situasjoner med "myke trafikanter". Siden det er kjøreskolen sin bil kan du ikke vite hvor mange km/t det er feil i speedometeret, så når det er 60-sone, så kjører du 60 på speedometeret.

Vis at du ser deg nøye om i kryss og der det er gangfelt, og tilpass farten i god tid. Og husk å se i speilene ofte, for det følger sensorene nøye med. Hvis du er i tvil om du kommer til å rekke en bil i et kryss, så venter du. Bedre å miste noen sekunder enn at sensor må bråbremse, slik hun måtte med venninna mi :D

Hvor treigt du skal kjøre mot kryss er jo en vanesak.. Men om du kommer inn i et kryss i tredjegiret, så er det for raskt. Det kommer også helt an på krysset, rundkjøringa og situasjonen. Akkurat denne farten kan du og kjørelærer finpusse på oppsummeringstimen som de fleste får rett før oppkjøring.

Og når det gjelder parkering, så er det noe de fleste lærer seg etter å ha kjørt opp (etter min erfaring). Det er for all del lurt å kunne, så jeg vil anbefale deg å øve på det senere :) det samme gjelder rygging. Der er mange dårlige.

Lykke til, jeg er sikker på at det går bra! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lappen nå på tirsdag, og det gikk myyye bedre enn jeg hadde trodd! Fikk en kjempekoselig sensor, vi prata og hørte på radio, mens hun guidet meg gjennom kjøreruten. Kontrollspørsmålene jeg fikk, var om jeg visste hvor refleksvesten lå hen og hvor varseltrekanten skulle stå.

Ellers er det bare å huske puste, ta deg god tid til å "lese" feks rundkjøringer, trafikk osv. Sjekk ofte speilene, blindsone osv.

Dette går bra, masse lykke til!:)

Kjørte forresten rundt malheim, sola osv.. Ganske så greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde kjøretentamen i forigår. Det gikk egentlig ganske greit, utenom at jeg nok var litt for forsiktig i noen rundkjøringer og jeg fikk ganske mye "kjeft" for ryggingen min. OOPS. Har øvd mye på rygging og parkering i dag og i går, og HÅPER jeg ikke stryker på noe så teit som DET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lappen nå på tirsdag, og det gikk myyye bedre enn jeg hadde trodd! Fikk en kjempekoselig sensor, vi prata og hørte på radio, mens hun guidet meg gjennom kjøreruten. Kontrollspørsmålene jeg fikk, var om jeg visste hvor refleksvesten lå hen og hvor varseltrekanten skulle stå.

Ellers er det bare å huske puste, ta deg god tid til å "lese" feks rundkjøringer, trafikk osv. Sjekk ofte speilene, blindsone osv.

Dette går bra, masse lykke til!:)

Kjørte forresten rundt malheim, sola osv.. Ganske så greit ;)

Å, sykt heldig du var på kontrollspørsmålet da! Håper jeg får noe lignende det, haha. OG at jeg får en hyggelig, pratsom sensor.

Takk! Bare 3-4 dager igjen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FÅR MAN SPØRSMÅL PÅ OPPKJØRINGA??? hehe uff hjelpe meg.... jeg holder på med lappen og det er ikke såå veldig lenge til jeg kan begynne å tenke på oppkjøring. Men ingen har fortalt meg at man blir stilt spørsmål på selve oppkjøringa. uffa jeg kommer til å stryke glatt hvis det er slike spørsmål som det som er nevnt over :tristbla:

No offence, men klarer du ikke de spørsmåla lista opp over her, burde du ikke fått lov å ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øve på å sette på blinklys, se i speilet og bremse ned før kryss kanskje ikke i den rekkefølgen.. :)

Da kommer du roligere inn i kryss eller rundkjøring og du får mer kontroll og oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet f.eks. at hvis man skulle ligge litt over f.eks. 60 km/t på speedometeret, så ligger man i virkeligheten på 60, men hvis man ligger litt under ligger man mye under 60. Bør man bare ligge akkurat på 60 da? Selv om det kanskje i virkeligheten er litt under?

Feilmarginen på speedometeret varierer fra bil til bil, men har ett maks som er tilatt begge veier. Kjøreskolebilen skal være i teknisk godkjent stand, og derfor skal ikke du tenke på dette, men følge det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, greit å vite at jeg kan følge speedometeret som det er. Hadde dobbeltime i dag, øvde litt på rygging og gikk gjennom alt det tekniske. Om mindre enn et døgn har jeg kanskje lappen!! Kjørelæreren min er rimelig sikker på at jeg skal klare det, han sa at jeg måtte bare kjøre normalt og sikkert, så går det nok bra. Jeg klarer likevel ikke å se for meg at jeg faktisk kan ha midlertidig kjørebevis i morgen, det er noe jeg har hatt lyst på leeeenge, og endelig er dagen da jeg kan klare det snart kommet. Håper jeg klarer spørsmålet man får til å begynne med, det vil nok gi meg en solid dose selvtillit til resten av oppkjøringen. Er suuperfornøyd med at jeg skal ha en dobbel kjøretime før føreprøven, satser på at det hjelper litt på nervøsiteten.

Tar veldig gjerne i mot noen få tips til (hvis det er noen da) hva jeg bør huske på og ikke glemme før jeg hopper i det i morgen! WISH ME LUCK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...