Meadow Skrevet 12. august 2010 #1 Skrevet 12. august 2010 Jeg har bestemt meg for å slutte å røyke. Motivasjonen er der, og den består av de opplagte tingene som at det ikke er bra å røyke, det lukter vondt, det koster for mye osv, og også at jeg har slutta på p-piller - jeg skal ikke være en gravid røyker, den dagen jeg står med en positiv test i hånda så skal jeg ha slutta for lengst. Men, tvilen er der også, eller kanskje det er selvtilliten? Jeg er redd for å ikke klare det. Tullete, jeg vet. Jeg vil, men er redd for å ikke få det til. Er bedt på en bursdagsfest neste helg, og vet at kombinasjonen fest og røykeslutt er litt dum - selv om jeg ikke drikker noe særlig- , så har tenkt å slutte uken etter, og manner meg opp til dette, forbreder meg mentalt. Men så merker jeg at jeg er svakere mentalt enn jeg trodde på forhånd. Jeg er nesten helt sikker på at jeg ikke klarer å slutte på dagen, som så mange gjør. Har noen der ute råd om hjelpemidler, metoder etc som kan gjøre det lettere, og som fungerer? Har tenkt litt på plaster for eksempel, kanskje det kan hjelpe?
Gjest Iah Skrevet 12. august 2010 #2 Skrevet 12. august 2010 Jeg syntes plaster hjelp mye. Tok sikkert 80% av røykesuget for min del ihvertfall. Tyggis derimot syntes jeg ikke hjalp i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Jeg vil også slutte å røyke, men de gangene jeg har forsøkt tidligere har jeg sett meg nødt til å begynne å røyke igjen. Dette fordi jeg har add og adhd og sliter veldig med at jeg ikke alltid klarer å holde sinnet inne (når jeg er stresset, sulten, lyst på røyk osv). og når jeg har prøvd å slutte å røyke, blir jeg ti ganger så sinna.... noen som vet om plaster/tyggis e.l. hjelper?
Gjest gjest Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Jeg synes tyggisen er så vond, orker den ikke!
Gjest lolita___ Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 Jeg har prøvd å slutte før fikk det ikke til nå tror jeg at jeg klarer deg har vært røykfri i 3 uker og føler meg supert ..Lykke til du klarer deg hvis du vil.
Beauté Skrevet 13. august 2010 #6 Skrevet 13. august 2010 (endret) Det jeg opplevde var at jeg VISSTE at jeg var klar til å slutte. Jeg har prøvd flere ganger men denne gangen fikk jeg nok og hadde ikke et snev av tvil. Det tror jeg er det aller viktigste. For denne gang fortalte jeg INGEN om det. Jeg holdt det inni meg. Sluttet på dagen og brukte ikke noe plaster eller noe som helst. Etter 19 år som røyker. Jeg har vært røykfri i 3 år nå. Endret 13. august 2010 av Beauté
bergans Skrevet 13. august 2010 #7 Skrevet 13. august 2010 Det er mange som har veldig god effekt av NRT (nicotine replacement therapy) og varenicline (champix). Champix er dog kontraindisert ved depresjon, en god del psykiske lidelser og mennesker med suicidale tendenser, fordi medikamentet kan forsterke humørsvingninger og depresjonstilstander. Du må først og fremst være klar for det selv. Og husk at de fleste trenger mer enn et forsøk før de er røykfrie. Å sprekke betyr derfor ikke annet enn at du starter på ny frisk snart, og at det da er mye mer sannsynlig at du klarer det. Etter tre dager så er alle nikotin ute av kroppen din, men de to-tre neste ukene kan være utfordrende da du vil få uttalte sug (cravings) etter røyk. Disse sugene varer bare tre-fem minutt, så nøkkelen er å finne noe som distraherer deg, og som aktiviserer kropp og sinn de få minuttene det er snakk om. Mange har nytte av å bruke inhalator, da de også får stimulert munnfikseringen. Andre tips er å begynne å støvsuge, vaske hus, jogg en tur, lag deg en smudie, spis en fruktis, ta en telefon til noen som støtter deg og som minner deg på alt det positive ved røykeslutt, minn deg selv på alt det negative ved røyk (letteste oppgaven i verdenshistorien)..... Tenk også på å endre vanenen dine. Utrolig mye trigges av at kroppen er vant til å få et stimuli ved spesifikke situasjoner, og dermed forventer røyk som aktivitet. Bytt ut kaffekoppen med kakao, unn deg ti minutt foran tven istedenfor på verandaen, spis annen mat og endre på rutinen din generelt. Finnes mye god info på røykeslutt.org, slutta.no, hesledirektoratet og kreftfpreningens sider. Lykke til
Sugerøret Skrevet 13. august 2010 #8 Skrevet 13. august 2010 Plaster,tyggis,boka til han alan,zyban- ingenting virket på meg Fikk champix etter 1 års masing på fastlegen.Og jeg er nå røykfri på 7nde måned. Jeg fikk helt syke bivirkninger men kom over dem til slutt ,ha en løpendes kontakt med fastlegen om du vurderer champix. Men til saken,jeg røyka fra 15 til 40 om dagen i 27år.Har mange røykeslutt forsøk bak meg,men aldri vært røykfri lengre enn 6 uker før champixen kom inn i bildet. Kutt ut kaffen som bergans nevner,vær klar over bivirkninger og finn på noe.Jeg bruker i dag vanlig tyggis for å få utløp for den indre uroen (jeg kaller det uro) jeg sitter igjen med nå. Slutta.no /røyketelefonen som er gratis,frukt,tyggis,god bok /hekle -finn på noe som tar vekk tankene
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #9 Skrevet 14. august 2010 Ja, jeg vet jo alt dette over. Men problemet mitt er at jeg sliter veldig med sinnet mitt. Klarer å kontrollere det i dag fordi jeg tar en røyk når jeg må for å si det sånn. Har snakket med fastlegen om dette, men fikk beskjed om at jeg ikke burde slutte å røyke.. syns dette var skikkelig idiotisk å si av en lege.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #10 Skrevet 14. august 2010 Noen som har ringt røyketelefonen? Hva sier de egentlig? Hva spør man om??
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #11 Skrevet 14. august 2010 Takk for mange oppmuntrende ord selv om jeg ikke er ts. Legen vil ikke gi champix til meg pga faren for nedstemthet. Bruker ingen medisiner fast. Jeg VIL slutte å røyke, må bare sette en dato. Tror jeg skal gjøre som en onkel av meg, ikke si noe og se hvor lang tid det går før andre oppdager at jeg er en ikke røyker... Har ingen hage og bor på ettroms, så vanskelig å fylle tida med gjøremål... Er trygdet så har den fordelen at jeg kan være usosial når jeg har behov for det. Har ringt røyketelefonen, men det var for en venn med kols som hadde sluttet. Han følte seg verre de første mndene, men på telefonen sa de at det er ganske normalt fordi lungene endelig får en sjanse til å rense seg. En lettelse å høre at det akutte røyksuget går over etter noen få minutter, men har sluttet før (i tre uker) og fikk humørsvingninger, gråt, var lei meg, søvnløs og egentlig kjente jeg meg ikke selv igjen. Skal til legen om en uke, skal spørre om jeg kan få noe å sove på siden jeg også ble uten søvn.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #12 Skrevet 14. august 2010 Der har jeg løsning min! går til legen og få sovepiller så kan jeg sove bort hele røykesuget!
Xtra_lilje Skrevet 17. august 2010 #13 Skrevet 17. august 2010 de jeg kjenner som har klart å slutte, har sluttet uten å gjøre noe "nummer" av det. de har bare sluttet, uten å si noe til andre. tror de har bare fått nok, og viljen til å slutte å røyke har vært større enn avhengigheten, om jeg kan si det slik? Kjenner flere som har prøvd diverste tyggis, bøker, taktikker osv, men da virker det som om de har vært mer utsatt i enkelte situasjoner; feks der de må kjempe mot lysten til å røyke, som på fest, i stressituasjoner osv. den største utfordringen ligger i det mentale.
Furstina Skrevet 18. august 2010 #14 Skrevet 18. august 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod
Gjest Venelite Skrevet 18. august 2010 #15 Skrevet 18. august 2010 Noen som har prøvd hypnose mot røyking? Har hørt litt forskjellig om det...
Annie19 Skrevet 18. august 2010 #17 Skrevet 18. august 2010 Eg las den boka, endelig ikke-røyker. Hadde lyst til å slutte, men var usikker på om eg kom til å klare det. Las den, og no kan det ikkje falle meg inn å røyke lenger. Han sette ting i perspektiv, og fekk meg til å sjå annleis på det. No ser eg folk på gata som røyker, og blir lei meg på deira vegne fordi dei framleis er "fanga" av nikotinen. Så den boka anbefalar eg, kurerte meg til dei grader. Har ikkje røyksug, og eg så utruleg lukkeleg for at eg er ferdig med det. Er nesten rart å tenkje på at eg har vore ein røykar. Røykte i seks år, nesten tjue for dagen. Nokon skriv at plaster, tyggis osb kan hjelpe. Det vil eg ikkje anbefale. Det hjelp jo ikkje å slutte å røyke, om ein skal gå frå sigarettavhengigheit til plasteravhengigheit. Få vekk nikotinen, få den ut av kroppen din, først som sist. Ellers merkar eg at innstilling og vilje er utruleg viktig. Eg hadde rett og slett ikkje lyst til å røyke meir, og når eg las den boka var det ingen veg tilbake. Kjøpte den forøvrig i pocketutgåve til 150 kr, så den er ikkje dyr. Ønskar deg massemasse lykke til!
Meadow Skrevet 19. august 2010 Forfatter #18 Skrevet 19. august 2010 Tusen takk for svar, veldig godt å lese råd og erfaringer Har ihvertfall kjøpt meg "endelig ikke-røyker" boka nå da, og begynt å kutte ned på kaffedrikking, babysteps
Aurora M. Skrevet 20. august 2010 #19 Skrevet 20. august 2010 Eg las den boka, endelig ikke-røyker. Hadde lyst til å slutte, men var usikker på om eg kom til å klare det. Las den, og no kan det ikkje falle meg inn å røyke lenger. Han sette ting i perspektiv, og fekk meg til å sjå annleis på det. No ser eg folk på gata som røyker, og blir lei meg på deira vegne fordi dei framleis er "fanga" av nikotinen. Så den boka anbefalar eg, kurerte meg til dei grader. Har ikkje røyksug, og eg så utruleg lukkeleg for at eg er ferdig med det. Er nesten rart å tenkje på at eg har vore ein røykar. Røykte i seks år, nesten tjue for dagen. Nokon skriv at plaster, tyggis osb kan hjelpe. Det vil eg ikkje anbefale. Det hjelp jo ikkje å slutte å røyke, om ein skal gå frå sigarettavhengigheit til plasteravhengigheit. Få vekk nikotinen, få den ut av kroppen din, først som sist. Ellers merkar eg at innstilling og vilje er utruleg viktig. Eg hadde rett og slett ikkje lyst til å røyke meir, og når eg las den boka var det ingen veg tilbake. Kjøpte den forøvrig i pocketutgåve til 150 kr, så den er ikkje dyr. Ønskar deg massemasse lykke til! Denne anbefaler jeg og på det varmeste. Den fikk meg til å klare å slutte etter 26 år som røyker. Dessverre begynte jeg på igjen etter 3 år i en veldig vanskelig periode i livet mitt. Men jeg vil ta tak i det igjen, og da skal jeg bruke den boka.
Meadow Skrevet 28. august 2010 Forfatter #20 Skrevet 28. august 2010 (endret) Nå har jeg lest ferdig boka, og har vært ikke-røyker i 5,5 time! Eneste som plager meg er at jeg har så vondt i hodet! Så gikk det vel en time til, og så lenge varte det.... pokker! Jeg er så håpløs! Endret 28. august 2010 av Meadow
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå