Gå til innhold

Flekker på stålbestikk


hilli

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til anskaffelse av helt nytt og ganske flott (syns jeg) hverdagsbestikk fra Hardangerbestikk. Dessverre så får bestikket stygge skjolder etter at det har blitt vasket noen ganger i oppvaskmaskin, jeg bruker Sun Ultra pulver og vanlig glansemiddel. Er det noen som har tips til hvordan man skal unngå slike flekker? Må jeg begynne å pusse det hvis det skal holde seg pent?? Det samme har jo skjedd med det gamle Ikea-bestikket, men det var det liksom ikke så farlig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Gratulerer med nytt bestikk!! Det kan være at oppvaskmaskinen din ikke tørker godt nok, slik at bestikket får flekker pga vanndråper/kondens og damp. For å forebygge dette kan du åpne døren på oppvaskmaskinen med en gang programmet er ferdig, slik at dampen slipper ut lettere. Du kan også ta ut og tørke av bestikket med en gang.

Inntørkede matrester på bestikket (før vask) kan også gi flekker. Det samme kan fruktsyrer og salter, så bestikket bør skylles rett etter bruk, med mindre du skal sette på oppvaskmaskinen med en gang.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har faktisk samme problem! Jeg hadde ikea bestikk som det ikke var så ille med, men det irriterte meg grønn på det finere bestikket mitt som lissom koster litt mer enn ikea sitt. Jeg har forsøkt alt og ingenting hjelper, det blir sånn hver gang etter vask! Det er jo nesten flaut å dekke på til gjester også ligger de der og full av flekker.

Min eneste teknikk er SVINT. pusse dem før bruk. da skal jeg love deg dem skinner ja! men utrolig kjedlig å måtte gjøre hver gang..man begynner jo nesten å tenke at det ikke er så god kvalitet alikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Vil ikke Svint gjøre vondt verre? Jeg tenker at det dannes riper, som medfører at det sitter igjen mer fukt på bestikket etter maskinvask, som igjen medfører mer flekker osv osv osv.

Hardanger bestikk anbefaler selv Jif skurekrem for å fjerne flekker. De tipsene jeg gav for forebygging av flekker fant jeg for øvrig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVINT er anbefalt av flere! Og jeg bruker det også selv. Blir like blankt hver eneste gang .Ikke noe å utsette på SVINT for min del hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som den ingeniørnerden jeg er, kan jeg fortelle deg at såkalt rustfritt stål egentlig ikke er rustfritt. Du har ikke blitt lurt, men måten rustingen foregår er som regel usynlig. Derimot kan det oppdages flekker på bestikk dersom større metallkorn faller av, eller det blir større korrosjonflekker i overflaten. Det er lite som kan gjøres for å unngå dette. Egentlig vil alt som har med vann og oksygen å gjøre sørge for at denne prosessen ikke tar slutt. Prøv imidlertid noen av tipsene ovenfor, og se om de har en langtidseffekt eller en kortere effekt. Jeg er usikker på hva som kan gjøres for å forhindre prosessene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...