Gå til innhold

Jeg skal være forlover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt spurt om å være forlover, noe som jeg i utgangspunktet synes er veldig hyggelig.

Problemet i den forbindelse, er at det jo forventes at jeg skal holde tale for henne under middagen. Jeg sliter med sosial angst, så det å skulle holde en tale foran mange mennesker, er for meg næmest en uoverkommelig ting å gjøre. :cry3:

Jeg har snakket med henne om dette allerede, så hun er klar over problemet mitt. Tilsynelatende virket det som om hun tok det fint at jeg ikke ønsket å holde tale. Men jeg aner likevel at hun ble ørlite grann skuffet :(

Men jeg ønsker jo på en eller annen måte å gjøre noe ut av min rolle som forlover, men hva? Jeg har vært inne på tanken om å dikte en sang. Men jeg er ikke akkurat noen stor låtskriver heller...Hjelp! Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag en sang, eller les inn talen din på en båndopptager og spill av denne i bryllupet

Skrevet

Lag en sang, eller les inn talen din på en båndopptager og spill av denne i bryllupet

Å spille av tale på en båndopptager, er uaktuellt. Da er det mer aktuellt for meg å skrive en sang. Om noen har forslag til fine melodier, så skrik ut.:) Jeg ønsker i såfall ikke en melodi fra skolesangboka, noe jeg synes blir for kjedelig og barnslig. Men heller melodien fra en kjent poplåt som de fleste, både unge og eldre kan. Forslag?

Skrevet

Min forlover er heller ikke komfertabel med og holde tale, så det har jeg fritatt henne fra.

Hun hadde sikkert syntes det var koselig, men hun ha valgt nettopp deg, fordi du betyr mye for henne, og da er det viktig for bruden at du har det bra også. Så ikke tenke noe mere på det.

En ting som kunne vært koselig, var feks hos frisøren, i bilen på vei til kirken etc at du sa noe til henne da. Det er noe hun vil ta med seg i hjertet resten av dagen, og kommer ikke til og savne noen tale i det hele tatt. De gode ordene som blir sagt i en mye mere intim setting vil nok bety myyye mere:)

Skrevet

Du kan lage eit album til henne der du har bilete av ting de har gjort saman. På eine sida limer du inn bilete, på den motståande sida skriv du kva ho betyr for deg/ venskapet betyr for deg/ den spesifikke episoden betydde for deg etc. Noko nytt kvar side. Positive sider ved henne, det som gjer deg glad i henne etc. Den kan du gje medan de steller dykk før bryllupet, og så har ho fått "talen" frå deg. Ei slik bok kan ho ha med seg kvar dag, og når ho er nedfor kan ho lese i den og sjå kva ved henne som gjer folk glade rundt henne (beklager, slutten på arbeidsdagen her, så slit med å forklare saker og ting:)

Skrevet

Hva med å forberede en PowerPoint presentasjon, f.eks. med bilder av dere sammen, hun og mannen, og venner ellers, pluss ordtak om kjærlighet og vennskap, evt noen ord som betyr noe spesielt for dere?

Du bør sjekke med familien/toastmaster om det er mulig å ordne prosjektor og en hvit vegg eller lerret til å vise det på, men jeg tror det kan være like fint som en tale. I bakgrunnen kan det spilles en sang som vekker gode minner.

Hvis du vil lage sang, bør du tenke litt på hvilke melodier folk flest kjenner - den bør være grei å synge både for tante, bestemor, og vennene. Det er vel derfor folk ofte ender opp med barnesanger. :rolleyes: Viser kan være et alternativ.

Vi har brukt Om lidt er kaffen klar (Morgenstund) - den kan de fleste. Ellers kan Kjærlighetsvisa og Oppå Lauvåsen også fungere.

Ellers er det noen gode tips til sangskriving her:

http://www.bryllupsdagen.no/tipssidselnesse.htm

Skrevet

Jeg syns en fremvisning på lerret er minst like bra, med bilder og tekst. Jeg fikk en scrapbook av en veldig god venninne som holdt tale, og den er helt nydelig. Et minne for livet rett og slett, så å sette sammen et fotoalbum er en kjempegod ide!

Skrevet

Å spille av tale på en båndopptager, er uaktuellt. Da er det mer aktuellt for meg å skrive en sang. Om noen har forslag til fine melodier, så skrik ut.:) Jeg ønsker i såfall ikke en melodi fra skolesangboka, noe jeg synes blir for kjedelig og barnslig. Men heller melodien fra en kjent poplåt som de fleste, både unge og eldre kan. Forslag?

Jeg skal også være forlover, og jeg har bestilt en prolog fra 1001sang, hittil har jeg sendt inn stikkord på det jeg vil skal være med i prologen, så dikter hun for meg. De skriver også sanger om man ønsker det, eller man kan kjøpe et sett med ulike sanger hvor man skrive om litt selv.

Uansett, de virker veldig serviceminded! Er sikker på at de kan hjelpe deg med å skrive sang til en annen melodi enn bamsefar har bursdag :gjeiper:

Om du vil kan jeg si hvordan prologen min ble, sendte inn stikkord til de i går :)

Skrevet

Om det er lerret der kan du jo også lage en video, med bilder og musikk. Dersom du har Windows har du et program som heter Windows Movie Maker - kjempeenkelt å bruke! :) Der kan du legge til musikk, bilder og tekst. Var en gang i et bryllup der dette ble gjort, ble kjempebra.

Skrevet

Tusen takk for mange gode og inspirerende ideer! :hjerte: Nå ble jeg både lettet og glad, for her var det mange gode forslag å ta tak i :) Kom gjerne med flere forslag. TS

Skrevet

For en stund siden var jeg på et jubileum der man hadde samlet sammen bilder som ble vist som et lysbildeshow på lerret under middagen. Det var koselig for oss å se på, samtidig som man fikk noe å snakke om hvis samtalet stoppet litt opp.

Om dette hadde passet i et bryllup spørs vel både på brudeparet og bryllupet, men jeg synes iallfall noe slikt hadde vært koselig å ha i mitt eget bryllup :) F.eks med barnebilder, gamle bilder av brudeparet sammen og liknende.

Skrevet

Jeg var forlover nå i sommer og er som deg ikke flink til å lage sanger eller holde tale,

så jeg tok med meg til frisøren en personlig gave til bruden og et fint kort som jeg hadde skrevet alt det jeg ville si til henne om vennskapet vårt og det en gjerne ellers ville tatt med i en tale. Hun ble utrolig glad og satte virkelig stor pris på dette.

Når det kommer til lysbilder så er jeg mer skeptisk, var vitne til i et bryllup for noen år siden at moren til bruden viste lysbilder i to timer å forklarte i det vide og det brede om historien bak alle bildene, da er det bedre og ha lysbilder med tekst som kan rulle å gå i bakgrunnen under middagen eller etterpå.

Skrevet

Når det kommer til lysbilder så er jeg mer skeptisk, var vitne til i et bryllup for noen år siden at moren til bruden viste lysbilder i to timer å forklarte i det vide og det brede om historien bak alle bildene, da er det bedre og ha lysbilder med tekst som kan rulle å gå i bakgrunnen under middagen eller etterpå.

Huff da. Det jeg mente var en timet PowerPoint med bilder, ordtak og musikk, som varer i maks lengden av én sang. Forresten tror jeg ikke TS ville holdt på i timesvis med å forklare bildene - hun er jo i utgangspunktet redd for å holde tale.

Skrevet

For en stund siden var jeg på et jubileum der man hadde samlet sammen bilder som ble vist som et lysbildeshow på lerret under middagen. Det var koselig for oss å se på, samtidig som man fikk noe å snakke om hvis samtalet stoppet litt opp.

Om dette hadde passet i et bryllup spørs vel både på brudeparet og bryllupet, men jeg synes iallfall noe slikt hadde vært koselig å ha i mitt eget bryllup :) F.eks med barnebilder, gamle bilder av brudeparet sammen og liknende.

Ts her.

Ideen med lysbildeshow er bra den. Men problemet er at jeg ikke har kjent denne venninnen i særlig mange år. Derfor har jeg kun noen bilder fra de siste årene. Så mye av problemet ligger her, det at vi ikke har noen lang historie bak oss. Det gir meg mindre å spille på i forhold til innhold på de områder...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...