Gå til innhold

Vond løs mage ofte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliter med at eg ofte har vond og løs mage.

Noen ganger flere ganger i uka, andre ganger går det litt lengre tid mellom hver gang. Men eg aner ikkje hvorfor.

Noen ganger kan eg våkne opp etter bare noen få timer søvn med såpass vondt i magen at eg bare må stå opp, gå på do og legge meg på sofaen for å unngå å vekke kjæresten hver gang eg må på toalettet. Noe som er ofte. Løs mage får eg nesten hver gang eg har vondt i magen på den måten.

Smerten i magen sitter ca ved solar plexus og noen ganger i området rundt navlen.

Som oftest blir eg også veldig varm og klam, kan oppleve litt kvalme også (eg brekker meg men ingenting skjer).

Veldig ubehagelig og eg blir så frustrert at eg nesten får lyst til å grine for det er ingenting eg kan gjøre med det, eg klarer ikkje svelge smertestillende, så eg må vente til det går over. Og det kan ta timer.

Eg får også vondt i magen og løs mage når eg blir stressa. F.eks, når ei uforventa eller ubehagelig situasjon oppstår.

Eks: eg ble oppringt av politiet ang. ein anmeldelse mot meg. Eg forsto ingenting, det viste seg at de hadde ringt til feil person. Men likevel, eg måtte styrte til toalettet med ein gang eg fikk lagt på røret.

Noen som har peiling på hva som muligens kan være galt?

Skal til lege i september og skal ta det opp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje en betennelse i tarmen? Er lurt å ta det opp med lege, ja. Problemer i mage/tarm kan skyldes så mye, derfor bør en profesjonell undersøke deg og hjelpe deg videre.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du er allergisk mot noe?

Siterer denne. Du kan også prøve med IdoForm i noen uker for å se om det blir bedre. Spise mat med mye fiber og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å holde deg unna melk?

Laktoseintoleranse merkes ofte med sterke magesmerter og diarè. Noen har også brekninger eller oppkast.

Hold deg unna melk i noen dager, og sjekk varedeklorasjonene det er melk i mye.

Smertestillende virker sjelden på magesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ganske likt, og har tatt alle mulige allergi prøver, ultralyd og gastroskopi, uten hell. Legen min er lite hjelpsom, men uansett, har utelukket alt som er farlig. Det hjelper kanskje ikke, men er kanskje en liten trøst å vite at det ikke nødvendigvis er noe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg igjen.

Jeg har slitt med akkurat det samme.

Først hos legen, tok alle mulige tester.

Legen sa til slutt at han mente det var psykisk.

Jeg slet med noe som skjedde for en del år siden. Selv mente jeg dette var tull.

Videre ble jeg sendt, tok laktose test, sendte inn min egen bæsj til sykehuset i oslo osv.

Til slutt fant de ut at jeg hadde kryssallergi. Siden jeg er allergisk mot pollen, må jeg om sommeren holde meg unna; softis, is med melk/fløte generelt, frukt med stener, paprika, potet, nøtter osv. Ble senere fastslått at jeg skal være forsiktig med nøtter og melk/fløte uansett.

Jeg har også sånn at hvis jeg gruer meg til noe (tannlege f.eks.) så flyr jeg på do hele tiden. Ender opp med å avbestille timen pga at jeg ikke kommer meg vekk fra doen.

anbefaler deg å gå til legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

IdoForm har man fortsatt ikke kunnet dokumentere noen effekt av.

Sjekk deg for allergier/utelukk noe alvorlig først hos legen.

Om du ikke finner ut av det, kan det nok hende det er irritabel tarm/spastisk kolitt. Kan i grunnen høres sånn ut, siden du reagerer på konkrete hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

dette kjente jeg meg godt igjen i, og jeg har vært hos legen og tatt alle mulige prøver og tester, ultralyd og alt.

Det som feilte meg var IBS (irritabel tarm syndrom). Søk på dette på nettet, og se om du kjenner deg igjen, noe jeg vil tro:)

(uten å gi deg en diagnose, kan jo være andre ting også)

Det som har hjulpet for meg er å UNNGÅ fiber, og ikke spise mer av det slik en over her sier du skal.

Fiber gjør at magen fordøyer lettere, ting glir bedre. Men det er jo akkurat at det glir for fort som plager deg, sant? ;)

Så for meg har dette hjulpet, samt holde meg unna alle melkeprodukter og ting med kuntig søtning (lett-brus, tyggis, sukkerfri saft...) og også å koke grønnsakene så fiberen til dels forsvinner.

Prøv deg frem med hva du reagerer på innen du skal til legen, så håper jeg du finner et mønster og at ting blir bedre!

Og til de dagene du vet du skal noe stressende: ta to tabletter Imodium om morgenen. Kjøpes på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også hatt det slik, men ikke med særlig magesmerter.

for meg var det mer ubehag, kvalme og hyppige dobesøk(samt til tider mye luft).

jeg tok laktosetest uten resultat, men vet med sikkerhet at jeg reagerer på melkeprodukter.

som meg må du sikkert også ta gastroskopi. jeg gruet meg noe så vanvittig - men det var altså selve gruingen og ikke undersøkelsen som var ille:)

hadde greit gjort det igjen, kanksje ikke med hoppende glede, men helt greit.

du har nok stressmage også, for om det kun var allergi ville du ikke reagert så tydelig ved stress.

uansett tilfelle så må du til legen, og få henvisning til laktosetest samt gastroskopi for å utelukke/avdekke.

dette med svetting/brekning/feberaktige følelser kan relateres til for hurtig fordøyelse som spesialister forklarte meg.

kroppen vil ha maten ut umiddelbart, og jeg hadde med jevne mellomrom slik at når jeg bøle dårlig, brakk jeg meg hver gang det kom ut noe andre veien.

jeg ble veldig varm, og skalv.

men, etter jeg kuttet ut melken fullstendig har ikke dette skjedd til nå(to år). jeg følger ca samme kosthold hver dag.

jeg, i likhet med de som har IBS reagerer spesielt på meieriprodukter(syrnede produkter kan tåles bedre), fettrik mat, mye sukker og alkohol.

fordøyelsesplager er vel den mest vanlige lidelsen, men det er jo ikke så mange som har lyst å legge ut om det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Det trenger heller ikke å være noe galt med deg angående mat osv.. Dette kan være psyisk ubalanse mellom magen og hode ditt.. At hode og magen din er sluttet å kommunisere.. Jeg har/sliter med mange av de samme symptomene som deg.. Når jeg gikk til legen og forklarte situasjonen så fikk jeg beskjed om at det var psykisk og jeg ble satt på en kur med Remeron tabletter.. Og det hjelper enormt på i "stressende" situasjoner som plutselig dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...