Maud Skrevet 12. august 2010 #1 Skrevet 12. august 2010 Jeg skal ha "selskap" om en stund og skal servere noe lett fingermat som gjestene kan småspise til vinen/brusen. Det må ikke være for mektig, men mette litt (ikke kjøttboller), også må det være lett og rask å lage (kommer til å ha tusen ting å gjøre den dagen). Tidligere har jeg pleid å lage lefseruller av ulikt slag, men tenkte jeg skull prøve noe nytt denne gangen, men jeg aner ikke hva! Jeg har vært inne på Tine sine sider, men fant ikke noe som fristet så veldig...Noen som har noen tips til hva jeg kan servere?
NullHull Skrevet 12. august 2010 #2 Skrevet 12. august 2010 Jeg vil bare tipse om KRUSTADER. Fantastisk enkelt og du kan variere fyllet i det uendelige (et lite søk på nettet, og du får opp masse tips). Du får kjøpt pakker med ferdige krustader i butikker med litt bredere utvalg, som Ultra, Meny, ICA Maxi o.l. Snadder !
Maud Skrevet 12. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. august 2010 oi, det var over 2000 bilder! Tusen takk, det skal jeg lage, det var jo helt genialt, virker som man kan fylle det med akkurat det man ønsker? Jeg har sett bilder noen gang tidligere, men aldri hørt navnet, så dette var en god nyhet!
Maud Skrevet 12. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. august 2010 (endret) Bare kom på noen små spørsmål her: - kan jeg feks lage pai-fyll og og ha oppi og steke? - kan man også bruke de som kakeformer? Feks ha sjokoladekrem eller muffensdeig oppe i de? Og hva syns du er best som fyll? Det var så veldig mye å velge mellom at jeg blir helt rådvill, hehe Blir spennende dette! Endret 12. august 2010 av Maud
NullHull Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 (endret) Jeg vil nok tro at å fylle de med en eggestand/paifyll skulle gå fint. De er jo som små ferdigstekte butterdeigsformer på et vis. Her er et eksempel fra svenske Tasteline. Å bruke de som muffinsformer derimot tror jeg ikke blir no' særlig, da blir det jo muffins med pai-skall liksom Men å fylle de med noe annet søtt som en mousse, bærkrem etc. dét går fint. Et tips dersom du skal fylle de med rører, kremete salater og annet "vått" fyll, er at du ikke fyller de alt for lenge før servering, da de lett kan bli litt myke. Mine favoritter? Fylle de med f.eks. en skikkelig god soppstuing på helt enkelt smørstekte blandede ferske sopper, kremfløte, salt og pepper. Eller noe som er supergodt er å gratinere de! Fyll hver enkelt krustad med din favoritt smøreost ca 1/3-dels fulle. Sett i ovnen på 200 grader i ca 10 min (obs! Pass så de ikke blir for mørke, de svir seg fort!) Garnere med en persilledusk eller annet og servér straks. Eller enda bedre, synes nå jeg, ta en raus bit camembert eller brie i hver (ta bort skorpen selvfølgelig), sett i ovnen 175-200 grader ca 10 min, til osten er helt smeltet. En klikk fikenmarmelade, multesyltetøy eller annen god marmelade på hver, og du er i himmelen . Endret 13. august 2010 av NullHull
Maud Skrevet 15. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 15. august 2010 å, det høres herlig ut! Tror dette kommer til å bli en slager altså Tror jeg skal lage i stand alle fyllene på forhånd, også fylle på etter hvert som det blir spsist opp, slikt at de ikke blir vassene. Syns det hørtes herlig ut med ost og syltetøy, blir som en liten dessert det, og passer jo perfekt til hvitvin Etter søkene på googel virker det som det er veldig mye mer vanlig å bruke dette i sverige og danmark enn norge. Fikk nesten ingen norske treff, litt merkelig igrunn. Kanskje vi i norge er litt mer kanapé mennesker, i stede for terte mennesker? Uansett, takk for svar og forslag!
LineGourmet Skrevet 15. august 2010 #7 Skrevet 15. august 2010 Wow! Krustader så jo bare helt utsøkt ut! Det skal i hvert fall jeg teste en gang
LineGourmet Skrevet 15. august 2010 #8 Skrevet 15. august 2010 Et tips dersom du skal fylle de med rører, kremete salater og annet "vått" fyll, er at du ikke fyller de alt for lenge før servering, da de lett kan bli litt myke. Jeg leste et sted at om man legger et salatblad i bunn så holder de seg lenger også. Her fant jeg også noen forslag til fyll: http://www.cidkonsult.se/rec.html Å, jeg ble så sulten :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå