Gå til innhold

Hva kan man egentlig spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det stadigvis kommer nye anvefalinger om hva man ikke bør spise. Noen mener man bør holde seg langt unna karbohydrater, mens andre mener fettet er farlig. I tillegg kan man få kreft av mange forskjellige matvarer man spiser i hverdagen, om man skal tro ekspertene.

Så hva er det egentlig man kan spise nå for tiden, uten å frykte liv og helse? Det virker som om all mat er farlig på en eller annen måte...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spis mest mulig naturlig mat (heller brokkoli enn laboratorieframstilt lasagne osv) og prøv å unngå unødvendig sukker/ veldig energirik mat. (Karbohydrater har gjerne unødvendig energi i seg, selvsagt avhengig av hvilke matvarer det er snakk om -- karbohydrater i gulrøtter er ok, karbohydrater i muffins er litt verre. Fett trenger hjernen, men fett i f.eks. frityrstekt mat kan du gjerne unngå.) Drit i hva avisene skriver, de er bare fulle av "sensasjonsnyheter".

Dersom du holder deg i moderat form og ikke bedriver risikoakriviteter som f.eks. røyking, går det nok bra, skal du se :)

Edit: "Farlig" er også et MEGET relativt begrep.

Endret av Annikken
Skrevet

Hverdagsmaten bør bestå av naturlige, rene råvarer som er kludret minst mulig med. Grønnsaker, nøtter, kjøtt, egg, frukt, bær, osv...

Bruk sunn fornuft, så er det egentlig såre enkelt. :)

Skrevet

Hvis du kan lage maten fra bunnen av og bruke ferske råvarer, eller frosne slik som grønnsaker f.eks. så er det det beste.

Mye av halvfabrikataen er det veldig mye salt og sukker i, mye herdet fett og slikt.

Det som er farlig er herdet fett dvs. fett som er hardt i kjøleskapstemperatur. Vita hjertego smør og oljen er f.eks veldig bra for kroppen begge to, fordi det er plantebasert fett og ikke fra meieriprodukter.

Lettere meieriprodukter med redusert fett er bra å spise.

Sukker er egentlig ikke farlig for annet enn at man legger på seg og får hull i tennene, selvsagt hvis man går rundt og er tjukk i flere år og spiser massevis med sukker blir det sikkert fett og kalkavleiringer på årene.

Karbohydrat hysteriet er litt for voldsomt, men klart man kan sikkert droppe en potet til middag en gang i blant og kanskje spise en salat til lunsj enn 3-4 brødskiver i matpakken. Det er mye mer vitaminer i grønnsaker, bra med fiber, bra for tarmfloraen ved at grønnsaker er mat for de gode bakteriene i magen vår og de er det jo lurt å ta vare på :)

Mye salt i maten gjør at blodårene og hjertet vårt kan bli stivere og det er lettere å få en blodpropp f.eks, ved at proppen setter seg fast i en trang og lite elastisk åre. Men man skal ha salter i maten også eller får man mangler. Men man trenger ikke spise posemat hele tiden :)

Ett tips til å unngå å salte maten så mye er å bruke mer urter og hvitløk. F.eks hjemmelaget pastasaus er jo kjempegodt med urter og forskjellig og tar veldig kort tid å lage.

Hvis du spiser relativt sunt og variert, greit med grønnsaker til middag og av og til det til lunsj også, en god frokost og litt kveldsmat + kanskje er lite mellommåltid mellom lunsj og middag er det nok bra. :) Nøtter, frø, bær og belgfrukter er veldig bra matvarer og mye vitaminer i, disse er flotte som snacks.

F.eks en muslibar, bær med litt kesam på, smoothie, sukkererter, gulerotbiter og brokkoli som gis et raskt oppkok, nøtteblandinger i små porsjoner og mye annet er godt som snacks, man trenger jo ikke alltid å ha sjokolade og smågodt for å kose seg :)

Skrevet

Hva tenker dere om brød da? det snakkes jo en del om at man ikke bør spise det pga blodsukkeret. Jeg er veldig glad i brød og ønsker helst ikke å kutte ned på det, spiser ca 6-8 brødskiver daglig. Jeg har alltid proteinrikt pålegg på og noe med fett for å senke blodsukkerstigningen og spiser gjerne litt mandler ved siden av.

Hvis jeg spiser protein og fett sammen med brødet(jeg spiser ekstra grovt brød med mye hele korn) vil jeg da kunne fortsette å spise brød med god samvittighet siden blodsukkeret ikke stiger like raskt, eller vil det fremdeles være ugunstig?

Jeg har slitt med alvorlige spiseforstyrrelse i noen år, og alle anbefalingene og debattene og all maten som forskere finner ut er farlig, er sannsynligvis det tykkeste tauet som holder meg igjen fra å få livet mitt tilbake...

Skrevet

Kjære TS: spis hva du vil! Media fremhever alltid negative bivirkninger om alt, selv om det er ubetydelig andel. En dag vil du se at gulrøtter ikke er sunne, en annen dag vil du se at godteri er blitt sunt, og dagen etter vil alt du har spist til nå vært usunt. Mye av det er bare TULL og er i så små mengder at det ikke har noen betydning på kroppen. Å spise 6-7 brødskiver dagen er helt normalt og det har vi nordmenn gjort i flerfoldige år nå! Du kan trygt spise brødskiver vet du, bare hold deg unna loffen og ta en ordentlig brødskive med grovmel istedet. Du kan trygt spise fiskekaker i brunsaus, eller pizza til middag så lenge du varierer alt du spiser og ikke spiser hele pizzaen alene. Du kan også ta deg en sjokolade eller to til kvelds dersom du føler for det, så lenge at du ikke gjør det hver kveld.

Alt handler om _moderasjon_ og _mengde_. Alt er farlig hvis du spiser for mye av det (og mye er MYE). Men om du spiser normalt, trener og holder deg i form på en normal måte, så er det ingenting å bekymre deg for. :)

Skrevet

Jeg synes det stadigvis kommer nye anvefalinger om hva man ikke bør spise. Noen mener man bør holde seg langt unna karbohydrater, mens andre mener fettet er farlig. I tillegg kan man få kreft av mange forskjellige matvarer man spiser i hverdagen, om man skal tro ekspertene.

Så hva er det egentlig man kan spise nå for tiden, uten å frykte liv og helse? Det virker som om all mat er farlig på en eller annen måte...

Nå har jeg vokst opp med en bestemor som hadde Cøliaki, og som alltid har lagd alt fra grunnen av.

Derfor spiser alle barna og barnebarna hennes som har cøliaki og hveteintoleranse alt fra grunnen av. Halvfabrikatat posemat og eskemat er fy-fy, det har jeg nesten aldri spist. Flere år siden sist gang. Er så mye tilsetningsstoffer og dritt i denne plastikkmaten, så alle burde styre unna dette om de vil bevare helsen.

Man bør ikke spise så mye karbohydrater, egentlig bør man kutte ut all hvetemat slik som pasta, pizza, brød og lefser, og sukker - det er farligere enn folk tror. Kumelk er heller ikke bra.

Det er viktig å få i seg umettet fett og å styre unna mettet fett. Protein er også ekstremt viktig.

Steinalderkost er vel et ganske bra alternativ.

Da spiser man kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, bær, urter, nøtter, røtter... Her får man i seg sundt fett(umettet fett), proteiner, vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Dette er noe jeg spiser til daglig, og fungerer bra for meg og alle jeg kjenner som spiser dette - både familie og venner og kjente.

Har mye overskudd og energi i hverdagen, og er aldri syk.

Har blitt kvitt en del plager etter at jeg gikk over til dette kostholdet. Husker ikke sist jeg var syk. Tok heller ikke influensavaksinen da svineinfluensaen stod på døren. Merket ikke noe til den egentlig.

Det er mange som lurer på hvordan man skal få i seg kalsium når man ikke skal drikke kumelk, men kalsium får man i seg gjennom nøtter og grønne grønnsaker bl.a. Dette er noe jeg spiser hver dag, og verdiene mine er veldig bra.

Er nok mange som er unødvendig syke fordi de drikker sukkerholdige drikker, spiser masse godis og chips, spiser frityrstekt mat og spiser mye hvitt mel i form av pizza, loff/baguetter, pasta osv.

Hvitt mel har ingen næringsverdi i seg. Det er såpass ødelagt etter behandling at det kan sammenlignes med sukker.

Jeg vet om flere som har spist seg friske fra forskjellige sykdommer ved å fokusere på kosthold. En jente jeg kjenner som hadde diabetes fikk beskjed om å spise brødskive dagen lang. Men hun la om kostholdet og spiste seg frisk fra diabetes. Idag trenger hun ikke å ta sprøytene. Er flere som har gjort det samme.

Ja, det er viktig med mosjon og å ha det bra med seg selv, men kosthold er også en viktig faktor.

En tysk lege jeg kjenner ble sjokkert over hvor mye brød og melk nordmennene spiste da han kom til norge. Han kom hit for å hjelpe folk med sykdommer ved å få de til å endre på kostholdet.

Selv spiste han ikke brød eller melk, og var sunn som en fole.

Skrevet

Sukker hemmer immunforsvaret, hvitt mel fingerer på samme måten.

Kumelk irriterer slimhinnene, og mange er konstant forkjølet fordi de får i seg meieriprodukter av kumelk.

Egentlig er det best å drikker vann, spise grønt og frukt og bær og nøtter og masse fisk :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Sukker hemmer immunforsvaret, hvitt mel fingerer på samme måten.

Kumelk irriterer slimhinnene, og mange er konstant forkjølet fordi de får i seg meieriprodukter av kumelk.

Egentlig er det best å drikker vann, spise grønt og frukt og bær og nøtter og masse fisk :)

Dette kan du ikkje seie så bastant. Viss ingen skulle spise sukker, kvitt mjøl og kumjølk ville det ikkje vere nok mat igjen på planeten vår. Alle tre tinga er med på å sikre at folk overlever frå dag til dag.

Slike kompliserte og dyre matregime som du beskriv er eit resultat av at vi har for mykje pengar og tid til å eksperimentere med maten vår, og gi den heilt andre funksjonar enn dei basale. Dei fleste i den vestlege verda toler faktisk både kvitt mjøl og sukker heilt fint.

Hemmer immunforsvaret? Det er berre tull. Det kan gjere det for enkeltpersonar som har intoleransar, men på eit metanivå hadde vi ikkje eksistert som rase hadde vi ikkje hatt og tolt desse råvarene.

Skrevet

Spis det du kjenner at du har lyst på i moderate mengder. Slutt å les alle anbefalingene. Bruk din sunne fornuft. Egentlig er dette samfunnet vårt ganske menneskefiendtlig. Det lages problemer av alt. :(

Skrevet

Sukker hemmer immunforsvaret

Kan du vise til forskning som har kommet fram til det?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Alt med måte, så lenge du ikke risikerer å dø av allergisk sjokk. :) Fett er ikke farlig, men man trenger ikke overdrive. Karbohydrater er ikke farlig, men man trenger ikke overdrive. Spiser man variert og i passe mengder, så blir man neppe skadelidende av det.

Skrevet

Ikke spis hva du vil, spis det kroppen din trenger! Problemet i vår moderne verden er at vi lager mye kunstig mat fordi det smaker godt, men det gjør oss syke.

Media publiserer bare resultater av forskning, og det er bra. Men forskere er fortsatt uenige om ernæring akkurat som forskere er uenige om alt mulig annet. Ser at folk alltid klager over slike artikler og føler de blir forvirret, men jeg mener det er flott at forskere får legge frem resultatene av det de finner.

Selv synes jeg det er enkelt: spis mest mulig naturlig og ubearbeidet mat med mye NÆRING som nøtter, korn, frukt, grønnsaker, salater, noe kjøtt, fisk, egg... Og dropp ferdigpizza, posesupper og annen usunn mat.

Gjest Ludovie
Skrevet

Man kan spise alt!

Dvs. spis mat du lager selv av naturlige råvarer som kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt/bær, korn, belgfrukter, frø, meieriprodukter, nøtter, egg, oljer, osv, og så bør man i størst mulig grad styre unna ferdigmat/halvfabrikata, snop, brus, snacks, og junkfood.

Og mest av alt: Spis så variert som mulig! Da kan du for det første være temmelig sikker på at du får i deg de stoffene du trenger, samtidig som eventuelle litt uheldige virkninger av enkelte ingredienser minimeres. :)

Skrevet

Jeg prøver å spise mest mulig rent kjøtt til middag, men regnes kjøttdeig av kylling/svin og karbonadedeig som rent kjøtt? Det er jo bare kjøtt litt vann og salt som er kvernet? Kan jeg spise dette uten å frykte kreft osv, da? (det sies at pølser gir kreft)

Skrevet

For ordens skyld: Jeg er en annen anonym bruker enn den "Alt godt" siterer, men jeg svarer altså allikevel.

Dette kan du ikkje seie så bastant. Viss ingen skulle spise sukker, kvitt mjøl og kumjølk ville det ikkje vere nok mat igjen på planeten vår. Alle tre tinga er med på å sikre at folk overlever frå dag til dag.

Hvis ingen skulle spist sukker, hvitt mel og melk hadde det ikke vært nok mat igjen på planeten vår.... Ikke nok mat igjen på planeten vår til at menneskearten kunne fortsette å overbefolke den allerede utarmede kloden, og ikke nok mat til at vi kunne fortsette å ekspandere og fortrenge arter og økosystemer. Huff og huff... :lete:

Er det om å gjøre å sørge for at det blir mest mulig mennesker? På grunn av overbefolkningen er jordas ressurser i ferd med og brukes opp. Hvor heldig er det for menneskene, da?

Det handler om å tenke litt lengre enn ti år frem i tid. Om menneskeheten fortsetter i dette sporet, vil vi påføre vår egen (og tusenvis av andre) art(er) masseødeleggelse.

Slike kompliserte og dyre matregime som du beskriv er eit resultat av at vi har for mykje pengar og tid til å eksperimentere med maten vår, og gi den heilt andre funksjonar enn dei basale. Dei fleste i den vestlege verda toler faktisk både kvitt mjøl og sukker heilt fint.

Når ble det komplisert å spise naturlige, næringsrike råvarer? :klø: Det eneste det krever, er at man tenker litt utenfor den tradisjonelle "melk og brød"-boksen.

Man sparer overaskende mye penger på å kutte ut junkfood, brød, ris, melk, godteri og andre tomme kalorier. Disse pengene kan man i stedet bruke på mat som faktisk inneholder nyttig næring. Det er virkelig ikke særlig mye dyrere å spise slik AnonymBruker snakker om. Jeg spiser slik selv, og jeg bruker ikke mer penger nå enn jeg gjorde tidligere.

Hvorvidt de fleste i den vestlige verden tåler sukker og mel helt fint er en lang og komplisert diskusjon. Men tar man i betraktning alle livsstilsykdommene vi greier å påføre oss selv, tyder i hvertfall ting på at det er et eller annet vi gjør veldig galt. Det er nok flere faktorer med i bildet, f.eks aktivitetsnivå, men at et kunstig, usunt kosthold med mye sukker, hvitt mel og transfett har en uheldig effekt på helsen kan ikke betviles.

Hemmer immunforsvaret? Det er berre tull. Det kan gjere det for enkeltpersonar som har intoleransar, men på eit metanivå hadde vi ikkje eksistert som rase hadde vi ikkje hatt og tolt desse råvarene.

Vi eksisterer som art fordi vi er tilpasningsdyktige ja, det er sant. Vi kan spise mel og overleve en god stund på det. Men hvor lenge har vår art spist hvitt mel og sukker? Og hvor lenge overlevde vår art uten disse matvarene? (Hint: Ledende spørsmål).

Åpenbart tåler vi små doser hvitt mel og sukker. Jeg er ingen fanatiker, og jeg mener selvsagt ikke at all korndyrking burde opphøre. Helkornprodukter kan vært et akseptabelt innslag i kosten det, for all del.

Men å si at vi MÅ ha hvitt mel og sukker, og å fordømme de som velger å leve uten dette, finnes det ingen fornuft i. Disse tingene er ok som ingredienser i kosemat en gang i blant, men en nødvendig del av et sunt hverdagskosthold har de aldri vært.

Gjest Elfrida
Skrevet
Så hva er det egentlig man kan spise nå for tiden, uten å frykte liv og helse?
Brokkoli. :fnise:
Skrevet

Litt av alt og fem om dagen, så blir livet godt å leve!

Gjest Ludovie
Skrevet

Brokkoli. :fnise:

Hehe. Holder med deg. Og så kanskje litt granateple.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...