Gå til innhold

:( Skal ta abort til neste uke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ingen mulighet til å beholde det så derfor må jeg ta abort.

Skal ta kirurgisk abort - har tatt det engang før for 10 år siden og derfor er jeg nå redd for at om jeg tar det engang til kan jeg ikke bli gravid.

Har dere noen erfaringer osv? :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Johanna
Skrevet

Jeg tok også kirurgisk abort for 13 år siden. siden du også tok det da, så kanskje du vet hvilke ting du må gjennom psykisk etter et sånt inngrep.

Jeg fikk det ihvertfall forferdelig og det forandret livet mitt totalt. men nå tenker jeg nesten ikke på det mer. og har fått flere barn i ettertid.

risikoen for å ikke bli gravid er jo der, men den er minimal. du har jo kun to valg kjære deg, enten å beholde det eller velge den andre. og du har jo allerede sagt hva du velger, men da må du også forstå at det finns en liten risiko ved ditt valg.

men uansett, det kan oppstå situasjon under fødsel som også kan føre til at man ikke får flere barn. men der er også risikoen veldig liten.

Man må bare ta sjansen. et inngrep fører alltid med seg en risiko for et eller annet!

Lykke til!

Skrevet (endret)

TS. Har du snakket med legen din om dette? Er jo han/hun som kan svare best på dette. Du har vel kanskje eller skal inn til samtale før aborten?

Endret av Bond
Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)

Lykke til ts :klemmer: Håper du finner ut av det!

Endret av Bond
Skrevet

Hva slags abort er det du skal ta? Man skal få informasjon om dette av lege tror jeg, hvorvidt det er skadelig eller ikke? Uansett, så er medisinsk abort ikke noe problem. Det skal heller ikke være det med kirurgisk, men det kan oppstå komplikasjoner, dette er riktignok svært sjelden.

Du kan lese litt om dette her:

http://www.lommelegen.no/322880/selvbestemt-abort

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hva slags abort er det du skal ta? Man skal få informasjon om dette av lege tror jeg, hvorvidt det er skadelig eller ikke? Uansett, så er medisinsk abort ikke noe problem. Det skal heller ikke være det med kirurgisk, men det kan oppstå komplikasjoner, dette er riktignok svært sjelden.

Du kan lese litt om dette her:

http://www.lommelegen.no/322880/selvbestemt-abort

Det sto kirurgisk i åpningsinnlegget.

TS: Sannsynligheten for at du ikke skal kunne bli gravid en gang til er ekstremt liten. Hadde sannsynligheten for det vært stor, så hadde legene opplyst om det.

Skrevet

Det sto kirurgisk i åpningsinnlegget.

Ah, my mistake:)

Skrevet

Leit å høre.

Sjansen for å bli ufruktbar er svært liten etter abort, så hvis du ikke nærmer deg naturlig aldersgrense hvor alle kvinners fruktbarhet reduseres, trenger du ikke å føle deg spesielt utsatt for å ikke kunne bli gravid.

Skrevet

Jeg forstår deg godt, TS. Måtte ta abort selv, og tenker ofte at jeg er livredd for at jeg lot "den ene sjansen" jeg hadde til å bli gravid slippe unna.

Men vet du hva... det er svært, svært sjeldent at selve aborten gjør oss mindre fruktbare i seg selv. Det eneste vi risikerer er at det av naturlige årsaker, av feks aldring, kan bli vanskeligere etter hvert. Og hvis det mot all formodning skulle skje, går det nesten ikke an å tenke "åh, jeg skulle beholdt det andre barnet mens jeg hadde sjansen". Det blir like dumt som om vi skal klandre oss selv for at vi brukte kondom/p-piller mens vi var unge og fruktbare :)

For sannheten er at dette er ikke den ene sjansen. Du kunne valgt å fått barn nå, men gjør det ikke. Vi kan velge å bli gravide neste år, men vi gjør det ikke. Det samme med fjoråret og året før det. Skjønner du hva jeg mener? :) Litt vanskelig å forklare.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...