Gå til innhold

Hvitevarer


Polkadot

Anbefalte innlegg

Hei alle dere:)

Jeg trenger en ny komfyr, kombiskap, vaskemaskin. Tenker å bruke 15-17000kr til sammen på dette.

Har gått meg helt vill i hvitevarejungelen. Det er så mange forskjellige merker der ute jeg aldri har hørt om. HooverGrepa, Asko, Zanussi, LG, Candy, Hotpoint, Gorenje, Beha +++

Er det sånn at jeg bør holde meg til kjente merker av whirlpool, electrolux og bosh? Lurt?

Jeg ønsker å kjøpe noe som helst er produsert i Skandinavia eller Tyskland/Nederland. Har lest litt på nettet og flere anbefaler dette.

Hvilket merke bør jeg gå for og styre unna eventuelt ?

Endret av Polkadot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle dere:)

Jeg trenger en ny komfyr, kombiskap, vaskemaskin. Tenker å bruke 15-17000kr til sammen på dette.

Har gått meg helt vill i hvitevarejungelen. Det er så mange forskjellige merker der ute jeg aldri har hørt om. HooverGrepa, Asko, Zanussi, LG, Candy, Hotpoint, Gorenje, Beha +++

Er det sånn at jeg bør holde meg til kjente merker av whirlpool, electrolux og bosh? Lurt?

Jeg ønsker å kjøpe noe som helst er produsert i Skandinavia eller Tyskland/Nederland. Har lest litt på nettet og flere anbefaler dette.

Hvilket merke bør jeg gå for og styre unna eventuelt ?

Her vil du nok få like mange svar og meninger som det er lesere her.

Det er ikke slik at ett merke er superbra og et annet bare er dritt. da hadde nemlig alle etterhvert kjøpt det bra merket og ingen det dårlige - satt på spissen.

Vi har Whirlpool og er kjempefornøyd med det, mens min søster aldri vil ha Whirlpool i hus da hun har hatt mye trøbbel med det merket.

Vi er også fornøyde med billigmerket Zanussi, mens Bosch og AEG har vi vært veldig misfornøyde med. (særlig importøren til Bosch)

Tror leverandør/importør er viktigere enn merke/produsent.

Har merket en seriøs importør vil den som regel ta ansvar dersom noe går galt.

Kjøp et merke du har hørt om som har et godt tilbud og les litt tester på feks Forbrukerrapporten.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte merker har fabrikker i både tyskland og i billigere land. Og kvaliteten er ofte deretter også. Tyskprodusert bosch, siemens, aeg, miele ville jeg aldri hatt problem med å kjøpe.

Gorenje, asko og svensk electrolux kommer også inn i mitt hus.

Hvem som importerer merket er jo egentlig uinteressant for kunden, for er det trøbbel er det butikken det er kjøpt i som skal ordne opp i det.

Jeg ville aldri kjøpt det aller billigste og av de litt ukjente merkene.

Men dette er min erfaring, og regner med at det finnes mange andre erfaringer også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres så fint ut når du sier at det er butikken som skal ordne opp i problemer. Har i dag vært på telefonen med Lefdal, Whirlpool og når de endelig tok den servicefirmaet Lefdal bruker her i byen. Etter elendig service var vi en time i butikken (serviceavd.)for å få ordnet opp. Fremdeles har vi ikke en vaskemaskin som virker. Det skjer når det skjer. Etter at servicefirmaet som vi nå må forholde oss til får fikset problemet. Eneste postive med dagen i dag er de greie guttene i butikken til Lefdal som satte himmel og jord i bevegelse for å hjelpe oss (selv om de ikke maktet det), smilene de gav oss selv om jeg holdt på å klikke i vinkel og nok var ganske urimelig, og gavekortet vi fikk som plaster på såret og det at vi skal slippe å betale for gildet, selv om servicefirmaet mener at dette vil koste oss over 2000 kr.

SÅ når det er problemer er det ikke alltid butikken du skal forholde deg til, men et eller annet jallafirma de har serviceavtale med som aldri tar telefonen. Beklager avsporing.

Les tester av det du vil ha, les i forum. Ta vare på alle kvitteringer ;) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miele er best :) Dyrere enn mange av de andre merkene, men til gjengjeld har du hvitevarene i mange år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte merker har fabrikker i både tyskland og i billigere land. Og kvaliteten er ofte deretter også. Tyskprodusert bosch, siemens, aeg, miele ville jeg aldri hatt problem med å kjøpe.

Gorenje er jo et østblokkmerke produsert i østblokkland.

Dessuten produseres nok ikke de tyske merkene du nevner utelukkende i tyskland.

Hvem som importerer merket er jo egentlig uinteressant for kunden, for er det trøbbel er det butikken det er kjøpt i som skal ordne opp i det.

Dette stemmer ikke.

Venner av oss hadde en 6mnd gammel Bosch vaskemaskin som lakk olje på tøyet under vask.

Forhandleren gjorde stor innsats mot Bosch for å få ny, men Bosch gav seg ikke. Prøver av tøyet ble også sendt til Lilleborgs laboratorier, som bekreftet at det var maskinolje som kom på tøyet. Likevel nektet Bosch for at dette kunne skje med deres maskin.

Til slutt gav vennene våre opp. Kastet Boschen og kjøpte seg ny maskin av annet merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva som er "best", men det handler vel litt om bruken også så man må vel se på kvalifikasjonene til det en kjøper. Men vi har kjøpt kombiskap, komfyr, oppvaskmaskin og det hele fra Bosch i denne serien i sort, og vi er kjempefornøyd. Det hele ble litt dyrt, men vi la en del penger i det og fikk kjempe lang garanti på hvitevarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler erfaringer:)

Jeg forstår det slik at jeg bør spørre i butikken hvor hvitevarene er produsert. Jeg kommer til å bo alene og har ikke råd til at vaskemaskinen ryker eller kjøleskapet lekker osv.

Jeg vil ha en god komfyr, liker å bake og lage god mat.

Miele blir for dyrt dessverre. Asko er dette norskprodusert? Produserer Norge hvitevarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler erfaringer:)

Jeg forstår det slik at jeg bør spørre i butikken hvor hvitevarene er produsert. Jeg kommer til å bo alene og har ikke råd til at vaskemaskinen ryker eller kjøleskapet lekker osv.

Jeg vil ha en god komfyr, liker å bake og lage god mat.

Miele blir for dyrt dessverre. Asko er dette norskprodusert? Produserer Norge hvitevarer?

Asko er svensk.

Jeg aner ikke om det produseres hvitevarer i norge lengre, men tviler sterkt.

Vi er ikke fornøyde med vår Asko oppvaskmaskin til 8000 kr, men noen vil sikkert si det motsatte.

Vi har både Bosch og Zanussi kjøleskap. Begge funker ok. Zanussien er faktisk hakket kaldere enn det vi får til med det fra Bosch.

Hadde Zanussi tørketrommel og vaskemaskin før. De fungerte topp.

Etter noen år måtte de byttes ut, og da falt valget på AEG/Electrolux vaskemaskin og Electrolux tørketrommel. Mye dyrere enn Zanussi, men begge deler har allerede blitt reparert, og virker slettes ikke bedre.

Selv om du bor alene, skal du slippe å bekymre deg for at varene ryker - kjøleskapet lekker osv. Alle slike varer kjøpt i norge har 5 års reklamasjonsrett. Dvs at dersom noe går i stykker, sånn uten videre, skal det repareres på produsentens bekostning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

På grunn av noe brukt- og noe egenkjøpt har vi hvitevarer fra svært mange ulike merker i huset, og jeg må si at jeg har problemer med å anbefale noe spesielt merke framfor noe annet. Jeg har ikke sett den helt store sammenhengen mellom pris og kvalitet, og har f.eks en snart 10 år gammel vaskemaskin fra Ariston som vasker svært godt. Etter kort tid måtte hovedkortet på denne skiftes, og jeg hadde ingen problemer med servicen på Elkjøp der denne ble anskaffet. Etter dette har maskinen vært problemfri.

Vi hadde en oppvaskmaskin fra Asko i middels prisklasse (ikke bruktkjøp) som det bare var trøbbel med: også her med elektronikken, pluss dårlige knapper. Denne ble til slutt skiftet ut med en problemfri bruktmaksin fra Bauknecht (som støyer en del).

Whirlpool har vi blandet erfaring med. Vi hadde faktisk to kjøleskap derfra en periode (mannen og jeg hadde kjøpt oss helt makne kjøleskap før vi traff hverandre :) ). Det ene konket ut i en alder av 6-7 år, mens det andre fungerer fint på trettende året.

Jeg kan derfor verken fraråde eller anbefale noen bestemte merker, men ville nok følt meg mest bekvem med å kjøpe et merke jeg har hørt om før (selvom jeg aldri hadde hørt om Ariston da jeg kjøpte vaskemaskin). Mange av de merkene du selv nevner er gamle og kjente travere, f.eks Asko og Beha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en runde og se om det er noen butikker som skal selge utstillingsmodeller el. Jeg har kjøpt både Miele ovn og oppvaskmaskin til neste halv pris på denne måten. Oppvaskmaskinen vil jeg ikke si er mye bedre enn andre jeg har hatt, selv om jeg liker bestikkskuffen og den virker veldig solid (i tillegg kan den bygges inn i høyskap pga at den er litt smalere enn vanlig), men ovnen er hvertfall veldig god. Har du tid til å shoppe litt rundt kan du spare noen tusen. Finn evt. en pakkeløsning på f.eks Expert og Elkjøp, så hender det er er litt prutingsmonn hvis du ymter frempå at du har en alternativ løsning hos konkurrenten. Jeg har tidligere kjøpt hvitevare pakke på Elkjøp med ovn/koketopp, kjøleskap og oppvaskmaskin til ca 17000, merket var Bosch, funket bra det. De har dette tilbudet med jevne mellomrom, så har du litt tid kan det lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle dere:)

Jeg trenger en ny komfyr, kombiskap, vaskemaskin. Tenker å bruke 15-17000kr til sammen på dette.

Har gått meg helt vill i hvitevarejungelen. Det er så mange forskjellige merker der ute jeg aldri har hørt om. HooverGrepa, Asko, Zanussi, LG, Candy, Hotpoint, Gorenje, Beha +++

Er det sånn at jeg bør holde meg til kjente merker av whirlpool, electrolux og bosh? Lurt?

Jeg ønsker å kjøpe noe som helst er produsert i Skandinavia eller Tyskland/Nederland. Har lest litt på nettet og flere anbefaler dette.

Hvilket merke bør jeg gå for og styre unna eventuelt ?

Kompis av meg tok en svipptur til Sverige og sparte en haug av penger på å kjøpe hvitevarer der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette stemmer ikke.

Venner av oss hadde en 6mnd gammel Bosch vaskemaskin som lakk olje på tøyet under vask.

Forhandleren gjorde stor innsats mot Bosch for å få ny, men Bosch gav seg ikke. Prøver av tøyet ble også sendt til Lilleborgs laboratorier, som bekreftet at det var maskinolje som kom på tøyet. Likevel nektet Bosch for at dette kunne skje med deres maskin.

Til slutt gav vennene våre opp. Kastet Boschen og kjøpte seg ny maskin av annet merke.

Jeg vet det er slik butikkene opererer, men jeg er slett ikke sikker på om de egentlig har lov til det.

Når jeg kjøper en maskin av Lefdal, så er det faktisk Lefdal jeg har et kundeforhold til og ingen andre. Lefdal har selv kjøpt maskinen og solgt den videre til meg med fortjeneste, det står på min kvittering at salget har foregått mellom meg og Lefdal og i forbrukerkjøpsloven så står det om "selger", ikke "selgers leverandør eller servicefirma". Make no mistake about it, selger er Lefdal og ingen andre.

Jeg har vært i utallige krangler om dette (ikke med Lefdal da). En gang skulle jeg til å skrive en klage til Forbrukerrådet, da selger (butikken) ringte meg og sa jeg skulle få pengene tilbake (hadde vært inne til reparasjon 4 ganger og selger og importør var usedvanlig urimelige). En annen gang (Bosch faktisk), ordnet butikken (igjen selger) opp da de skjønte at vi ikke hadde noen planer om å gi oss med det første. dette var til og med før jeg hadde begynt med morske utsagn og rynkete panne.

Nå er jeg ikke jurist, men dersom man leser forbrukerkjøpsloven, så står det hele tiden om selger og jeg kan ikke forstå annet enn at dette gjelder nettopp selger og ikke selgers utallige samarbeidsfirmaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg har vært i utallige krangler om dette (ikke med Lefdal da).

Da må du ha vært usedvanlig uheldig!

Bortsett fra mobilselgere (som trolig er instruert om å villede om Forbrukerkjøpsloven og hva denne ikke dekker), har jeg heldigvis et positivt inntrykk av reklamasjonsbehandlingen i de fleste butikker. Nå vet ikke jeg hvor gamle dine eksempler er, men det virker som bevisstheten og kunnskapen om Forbrukerkjøpsloven er blitt langt bedre hos forhandlerne de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ha vært usedvanlig uheldig!

Bortsett fra mobilselgere (som trolig er instruert om å villede om Forbrukerkjøpsloven og hva denne ikke dekker), har jeg heldigvis et positivt inntrykk av reklamasjonsbehandlingen i de fleste butikker. Nå vet ikke jeg hvor gamle dine eksempler er, men det virker som bevisstheten og kunnskapen om Forbrukerkjøpsloven er blitt langt bedre hos forhandlerne de siste årene.

Kanskje ikke utallige da. Men mer enn to...

Jeg er enig i det du sier om at bevisstheten rundt forbrukerkjøpsloven har økt, men samtidig så ser vi jo her at butikkene er vanskelige. Jeg tror rett og slett at mange gjerne prøver seg (de vil jo ikke tape penger og setter seg dermed på bakbena), mens noen ytterst få ganger så opplever man slik som i mitt første eksempel (og det eksempelet over med Boschmaskinen som lakk) hvor bare alle parter er veldig vanskelige og det rett og slett ikke er noe særlig hjelp å få. Nå var jeg heldig nok til å få pengene mine tilslutt allikevel, men om det var verdt alle de hvite hårene og timene med frustrasjon er jo kanskje et spørsmål man må stille seg... Det som er helt sikkert er at jeg aldri kommer til å sette mine ben i den butikken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som jeg skrev:

Enkelte merker har fabrikker i både tyskland og i billigere land. Og kvaliteten er ofte deretter også. Tyskprodusert bosch, siemens, aeg, miele ville jeg aldri hatt problem med å kjøpe.

Jeg vet at bosch produserer i polen feks. Og tidligere ihvertfall var det slik at typebetegnelsen på Bosch sa noe om hvor produktet var produsert.

Gorenje vet jeg også at produseres i slovenia. Det var Siemens/Bosch som importerte merket før, men så fikk de eget salgsapparat i Norge.

Men grunnen til at jeg godt kan ha Gorenje er at jeg har jobbet i hvitevarebransjen og så hvor lite reklamasjon det var på gorenje.

Utover det opererte vi sånn at kunden skulle slippe å forholde seg til andre enn butikken når det var trøbbel slik forbrukerkjøpsloven sier. Det hendte jo at produsent/importør var utrolig vanskelig og da valgte vi å bytte inn på egen kappe så kunden fikk ny vare/heve kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mile må vel være det beste merke vel.

Har du lyst på kvalitet kjøp mile :)

Har også utrolig lang garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gorenje er et veldig bra merke når det kommer til komfyr. Dette har vi (jobber i hvitevarebransjen) lite retur på og du får en del igjen for pengene. Frittstående komfyrer fra gorenje har også stort ovnsrom, på hele 60liter. (ikke mange andre som har det av frittstående). Når det kommer til vaskemaskin ville jeg om jeg var deg, gått for siemens, miele eller AEG, dette er merker som er solide og kvaliteten er bra! (miele har også 5 års garanti, mens de andre merkene har kun 2) Kvaliteten har blitt mye dårligere enn før i tiden, så merker som Zanussi, hoover osv hadde jeg holdt meg borte fra.

Asko er faktisk veldig dyktige på oppvaskmaskin. Ser noen har hatt dårlig erfaring med Asko, men vi har lite retur og dette er et merke vi selger utrolig mye av når det kommer til oppvask.

Lite råd; når du kjøper oppvaskmaskin bør du få med deg en dryppbakke som du legger under oppvaskmaskinen, så vil vannet om det er en lekkasje renne ut foran, i stede for å forsvinne bak å gjøre mye skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine tips.

Kombiskap hos ikea; 3650,-

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90157586

Vaskemaskin: Elkjøp; 4495,-

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-tork/vaskemaskin/LN66669/aeg-vaskemaskin

Komfyr: Elkjøp 8995,-

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/komfyr/EI87121AW/gorenje-komfyr

Da blir totalsummen ca 17.000,- og du har fått bra utstyr for pengene.

Grunnen til at komfyren er såpass dyr, er at du ønsker en god komfyr. Det tyder på at du liker å lage mat.

Den komfyren jeg har foreslått har ekte varmluft og induksjon. Kjøp induksjon - det er en helt annen "verden" enn vanlige plater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...