Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om noen kan være så snille og kreative, at de kan hjelpe meg å sette opp en ukesmeny med middager. En voksen og en småspist tenåring. Ikke så veldig avansert og på en slik måte at det kan kombineres med restemiddager.

Det er litt knepent med penger den neste måneden så vil gjerne være litt økonomisk på matbudsjettet.

Tusen takk til kreative sjeler som gidder å engasjere seg :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Pucifer
Skrevet

Vet ikke hva dere har av mat hjemme, men jeg kan jo dele min ukesmeny for neste uke (har fra før av veldig mye diverse kjøtt i fryseren)

Mandag:

Svinekjøtt i curry, med hvitløksbaguetter til.

-del kjøtt i terninger, lag en currysaus (trenger vel mel, melk, smør og cuttypulver). Stek kjøtt sammen med småløk i biter, purre, vårløk og ha det i sausen.

Tirsdag:

Wok

-koker nudler, steker kjøttbiter, har i masse forskjellige grønnsaker - alt hva jeg finner i kjøleskapet (løk, vannkastanjer, chili, purre, vårløk m.m.), har nudlene over og heller over en god woksaus.

Onsdag:

Fiskepinner, potetmos.

-lag potetmos, stek fiskepinner og krydre det hele med sitron pepper, og litt råkostsalat ved siden av.

Torsdag:

Kjøttboller med poteter og brun saus.

Fredag:

Har vi alltid "fredagsburger". Hjemmelaget burger :)

-kjøttfarse, salt og pepper, hvitløk og chili som er finhakket, worchestersaus - bland alt sammen og form burgere. Stek bacon, la det dryppe fra seg, stek burgere til den får en god skorpe. Legg burgere i en ildfast form, ha på bacon og ost (vi bruker cheddar) og la det stå i ovnen til osten er smeltet. Hamburgerbrød med salat, dressing, løk og agurk. Digg :)

Lørdag:

Ovnsbakt kyllingfilet med creme fraiche.

-stek kyllingfilet til den får skorpe. Legg det i en ildfast form med creme fraiche over og la det stå i ca 15 minutter. serveres med ris og en syrlig salat.

Søndag:

Viltgryte

Kan jo hende du får noen ideèr iallefall.

Jeg har allerede handlet for neste uke og det kom på ca 500kr, men da er ikke kjøttet med i prisen.

Skrevet

Her er det også litt trangt økonomisk for tiden pga flytting og overgang fra skole til jobb.

Kjøper en pose med 2 kg frossen kyllingfileet fra Kiwi til den nette sum av 117 kr denne uka, her har du vår meny denne uken:

Mandag: Hjemmelaget kyllinggryte med squash, rødløk, gulrot, paprika, krydder og matfløte.

Tirsdag: Reker med loff, salat, sitron og annet tilbehør

Onsdag: Kyllingwraps - grove tortillalefser, isberg, tomat, agurk, kyllingfileet, mais, ekstra lett rømme og guacamole.

Torsdag: Risengrynsgrøt

Fredag: Kyllingwok

Lørdag: Pølsegryte med squash, rødløk, gulrot, paprika, krydder, hakkede tomater, ost og tomat, servert med hjemmelaget potetmos.

Søndag: Ovnsbakt kylling med bacon og mozarella, servert med hasselbackpoteter og enten salat eller grønnsaker.

Vi er veldig glad i kylling, men sjeldent vi har så mye som vi har denne uken ;) Et godt tips er å bruke det man har i fryser og kjøkkenskap, og ikke misnt ta vare på matrester :)

Skrevet

Her har du vår meny for neste uke:

Mandag: Tomatsuppe med egg og ost, laget med hakkete tomater på boks.

Tirsdag: Laks med sennepssaus

Onsdag: Wok med enten kylling eller scampi

Torsdag: Vegetar minestronesuppe

Fredag: Hjemmelaget fiskegrateng med seifilet

Lørdag: Lasagne

Søndag: kjøttkaker

Vi har også dårlig råd for tiden, men hamstrer alltid når det er tilbud så har en del mat i frysen :)

Skrevet

Lørdag: Pølsegryte med squash, rødløk, gulrot, paprika, krydder, hakkede tomater, ost og tomat, servert med hjemmelaget potetmos.

Denne kunne jeg tenke meg å høre oppskriften på om det er mulig. :)

Skrevet

Denne kunne jeg tenke meg å høre oppskriften på om det er mulig. :)

Det kan du gjerne få :) Den er veldig enkel å lage!

Sett ovnen på ca. 225 grader

Skjær pølsene i biter, bruk gjerne kyllingpølse for en lettere variant, og legg dem i en ildfast form.

Deretter skjærer du opp grønnsakene i skiver, jeg bruker: squash, gulrot, rødløk og paprika. Sett formene med pølsene i ovenen mens du freser grønnsakene i pannen til de begynner å bli litt myke. Ha deretter over en boks med hakkede tomater og ønsket krydder, fks pepper og oregano, evt noe sterkere hvis du vil ha en litt sterkere variant :) Paprikaen har jeg ikke oppi før det hele skal i ovnen da denne ikke trenger å stekes så lenge :) La det småkoke noen minutter i pannen.

Ta pølseformen ut fra ovnen og hell grønnsaksene over pølsene, tilsett paprikaen og vend det sammen. Strø over revet ost og legg evt noen delte cherrytomater på toppen og sett det i ovenen til osten er gylden! Server med fks hjemmelagd potetmos :)

En veldig enkel og god hverdagsrett :)

Skrevet

Mandag: fiskegrateng

Tirsdag: mac and cheese

Onsdag: pannekaker

Torsdag: panert rødspette

Fredag: pasta bolognese

Lørdag: risengrynsgrøt

Søndag: pizza

Jeg er student, så lite og rutte med her også siden jeg ikke har fått "storstipendet" enda. Men, men :)

Skrevet

I dag: Kylling i rød curry. Kokosmelk, hvitløk, ingefær, lime, div grønnsaker (paprika, sukkererter, vårløk).

Mandag: blomkålsuppe tilsatt 1 blomkålhode. Brød til.

Tirsdag: varmrøkt pepperlaks med hollandaisesaus, potet og asparges. (ikke billig.)

Onsdag: Kalkunfilet med timiansmør, bakte søtpoteter og spisskål. (ikke billig for kalkun heller, men vi hadde i fryseren)

Torsdag: Spagetti bolognese

Fredag: Ikke klart - kanskje Enchiladas

Lørdag: Ikke klart - mulig Ostesuffle og rødvin :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...