Gå til innhold

"Den er god!"

Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Ja, hvorfor sier vi dette? Hva er opprinnelsen til dette uttrykket? Slik jeg har observert, sier man "den er god" når man bekrefter en avtale og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Den er god" eller "den er grei". Jeg aner ikke hvorfor man sier det. Kanskje det er en forkortet variant av "Den avtalen er god", eller noe? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Må være en litt anderledes versjon av "det høres bra ut", tror jeg.

"Den er god" betyr det samme som "det er bra", det er ikke det jeg spør om. Nå kommer jeg vel til å lete i alt jeg har av oppslagsverk for å finne opprinnelsen, kjenner jeg meg selv rett, :fnise: . Når jeg begynner å fundere på noe, "må" jeg finne ut av det :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den er god" betyr det samme som "det er bra", det er ikke det jeg spør om. Nå kommer jeg vel til å lete i alt jeg har av oppslagsverk for å finne opprinnelsen, kjenner jeg meg selv rett, :fnise: . Når jeg begynner å fundere på noe, "må" jeg finne ut av det :ler: .

Sånn er jeg også. Finn ut av det og post svaret her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Det jeg mente var at folk begynte å si den er god, i stedet for det høres bra ut, fordi god og bra kan bety det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Dette har jeg ikke tenkt på før! Nå vekket du nysgjerrigheten min, Belladonna :)

Jeg har forsøkt å søke litt rundt omkring, men finner ikke noe klokt svar på hvordan uttrykket er oppstått. Rent intuitivt holder jeg en knapp på "Het Potet"s teori om at en rett og slett har forkortet en setning, slik at "den" står som en henvisning til noe.

Kanskje Språkrådet kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dette har jeg ikke tenkt på før! Nå vekket du nysgjerrigheten min, Belladonna :)

Jeg har forsøkt å søke litt rundt omkring, men finner ikke noe klokt svar på hvordan uttrykket er oppstått. Rent intuitivt holder jeg en knapp på "Het Potet"s teori om at en rett og slett har forkortet en setning, slik at "den" står som en henvisning til noe.

Kanskje Språkrådet kan hjelpe?

Nå er jeg kraftig irritert, ikke på deg Spinell, men på pc-en min som plutselig falt ut mens jeg holdt på å skrive en "avhandling" til Språkrådet. Nå har jeg annet å gjøre, så jeg må utsette dette.

Jeg tror jeg feiler et eller annet, for når jeg begynner virkelig å fundere over noe, vil jeg ikke gi opp med det første med å finne ut av ting :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...