Gå til innhold

Hva er praksis hos andre leger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes det er irriterende dette her og lurer på hva praksisen er hos andre leger.

Nå har det seg slik at jeg har vanskeligheter med å komme meg til lege selv for å hente henvisninger, rekvisisjoner ol. Legen er langt unna, kan desverre ikke kjøre bil selv for tiden og legen har som "prinsipp" å ikke rekvidere taxy.

Er mye surr på legekontoret mitt. Vet ikke om det er legen eller sekretæren som roter, men tull blir det hele tiden.

Nå må jeg -FORNYE- henvisningen til fysioterapauten igjen. Har gått fast hos samme fysioterapaut i nermere 3 år. Dette er selvfølgelig registrert hos nåværende lege.

Gruer meg til å sette igang med det igjen nå for sist ble det bare tull.

Slik var det forrige gang :

Ringte først. Synes og det er unødvendig at jeg skulle betale transport og legetime bare for en fornyelse av en henvisning.

Dette vil komme på minst 700,-kr pr gang skulle jeg betalt det selv.

(Har frikort nå så det er skattepenger som går til dette nå,,, enda mer "unødvendig" bruk av middler)

Men neida,, jeg MÅTTE ha legetime. Så da ble det det. ( Første legetime)

Men legen "glemte" å skrive ut og sende henvisning etter timen.

Ringte på ny og maste, men fikk beskjed om at henvisningen var sendt.

Gjenntok ringingen 3 vær dag i 4 uker og fikk samme svar.

Til slutt fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha legetime på nytt igjen. Det måtte til med undersøkelser FØR de kunne skrive ut ny henvisning..(Andre legetime)

Legen "glemte" på ny å skrive og sende henvisningen. Men sekretæren påsto den var sendt.

Stakkars fysioterapauten gjennomgikk hele kontoret sitt for å se om henvisningen hadde blidt forlagt hos seg. Men det var ikke der.

Ble ganske så irritert nå,,, det hadde gått 6 uker med 2 legetimer og dusinvis av tlf, uten at henvisningen ble sendt... dette BURDE vært en enkel sak.

Så ringer jeg og ber om å få snakke med legen selv igjen, det får jeg ikke.

Da ber jeg IGJEN om at sekretæren skriver beskjed til legen om at jeg MÅ ha fornyet henvisning og den MÅ sendes avsted. For nå er bare fysioterapauten "snill" som tar meg inn til timer uten at jeg har henvisning (er vel en 4-5 behandlinger uten henvisninger nå)

Ingenting skjer på enda en uke. NY tlf. Etter en lengre samtale får jeg omsider prate med legen.

Får beskjed om at "de ALDRI har hørt om at jeg skulle ha fornyet henvisning nå....." ????

(At det går ann, etter så mange tlf og legetimer BURDE beskjeden absolutt gått inn)

Så jeg ber om at legen nå sender henvisningen direkte til min adresse i stedenfor fysioterapauten. Da får jeg fulgt litt bedre med selv uten å måtte spørre fysioterapauten vær gang jeg er der og han må lete gjennom kontoret sitt på nytt igjen.

Joda... så går det enda en uke og OMSIDER kommer henvisningen i posten til meg.

(Da har det gått 2 1/2 mnd fra jeg ringte første gang)

( 2 legetimer for meg kom på ca 1200,-kr (taxy 250 * 4 + 2 legetimer på ca 200,-kr + ? i tlf regning på "ørten" tlf samtaler)

På toppen av det hele følger det da med en regning på 85,-kr med henvisningen.

Det er betaling legen skulle ha for å skrive ut henvisningen og sende den i posten til MEG. ???

Hva i all værden er det for slags praksis.

Lurer da på om legen sender med regning til fysioterapauten for henvisningen om hun hadde sendt den direkte til han slik det burde blidt gjort.

Det burde jo ikke være noe forskjell på om hun sender til min eller behanslerens adresse ?

Er det slik praksis hos andre leger ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble litt feil på tallene.... skulle jo være

1000,-kr (250,-kr * 4 - tur/retur taxy *2)

+ 400,-kr (200,-kr *2 for legetime )

+ 85,-kr faktura for å få tilsendt henvisningen til meg

= 1485,-kr totalt... For 1 stk fornyelse av henvisning.

+ ?????? X antall tlf til legen.

Synes dette er utrolig drøy betaling bare for en fornyelse av en henvisning.

Gjest Eurodice
Skrevet

Her var det mye rot og bortforklaringer fra legekontorets side. Jeg har bare ett råd til deg, bytt fastlege :) .

Skrevet

Det er helt vanlig å betale for tilsende rekvisjosjoner, resepter o.l. Men du har laget en tråd her inne før om hvor misfornøyd du er med legen din (kjenner igjen den elendige skrivingen), så da bør du vel snart gidde å bytte fastlege.

Skrevet

Det er helt vanlig å betale for tilsende rekvisjosjoner, resepter o.l. Men du har laget en tråd her inne før om hvor misfornøyd du er med legen din (kjenner igjen den elendige skrivingen), så da bør du vel snart gidde å bytte fastlege.

Er det da vanlig at behandlere, sykehus, spesialister osv. som legen hennviser til, betaler inn til fastlegen for å FÅ tilsendt henvisninger eller fornyelse av henvisninger ?

Her er det snakk om en henvisning som legen -skulle- ha blid sendt til fysioterapaut.

Men ble sendt til min adresse for at jeg skulle ta den med til fysioterapauten, siden legen bare rotet.

Å sende rekvisisjoner og resepter TIL passienten blir noe helt annet.

Skrevet

JA, sendt til din adresse koster det penger, sendt til andre instanser betaler du ingenting for. Sånn er reglene, du kan jo sjekke refusjonskodene hos NAV hvis du ikke tror meg.

Skrevet

Men dette kan du få refundert, så du som har frikort skal egentlig ikke betale for det.

Og bytt fastlege!

Skrevet

Men dette kan du få refundert, så du som har frikort skal egentlig ikke betale for det.

Og bytt fastlege!

Jeg spurte mitt lokale NAV kontor om det, men slike kostnader blir ikke refundert.

Prøvde likevel å sende med disse regningene da jeg hadde nådd grensen for frikort tidligere i år, men fikk de i retur med brev om at disse regningene ikke hørte under det samme (?)

Hadde det "bare" vært denne -ene- gangen med 85,-kr i tillegg, med 1 lege, så hadde jeg neppe reagert.

Men når det blir mange slike, lignende tilfeller og flere leger som gjør det samme ,,, lurer jeg på om det er slik det faktisk fungerer ?

Joda.. skal nok bytte lege igjen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...