Gjest AnneShirley Skrevet 12. august 2010 #41 Skrevet 12. august 2010 Det synes jeg er helt greit. Det skal være forskjell på samboerskap og ekteskap. Absolutt! Ellers mister man jo valgfriheten og alle som er samboere "blir tvunget til å anses som på lik linje med gifte".
Gjest Bianca26 Skrevet 14. august 2010 #42 Skrevet 14. august 2010 Det synes jeg er helt greit. Det skal være forskjell på samboerskap og ekteskap. Jeg skjønner ikke det. Greit nok med ekteskapskontrakten at den skal være annerledes enn samboerkontrakten. jeg bare skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes bare fordi man har hatt en bryllupsseremoni kontra å ikke ha hatt en.
Kråkesaks Skrevet 14. august 2010 #43 Skrevet 14. august 2010 Jeg skjønner ikke det. Greit nok med ekteskapskontrakten at den skal være annerledes enn samboerkontrakten. jeg bare skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes bare fordi man har hatt en bryllupsseremoni kontra å ikke ha hatt en. Du vet at man ikke trenger å samle hele slekta og ha fest? Man kan faktisk gå inn og ut av et kontor og det hele tar ca 10 minutter.
Gjest Bianca26 Skrevet 14. august 2010 #44 Skrevet 14. august 2010 Du vet at man ikke trenger å samle hele slekta og ha fest? Man kan faktisk gå inn og ut av et kontor og det hele tar ca 10 minutter. Jamen de har vel en liten seremoni der byfogden spør nesten sånn som i en sånn seremoni i kirka. Vil du ha blablabla til din hustru eller noe sånt? Eller gjør de ikke det? Ble nysgjerrig på dette nå.
Kråkesaks Skrevet 15. august 2010 #45 Skrevet 15. august 2010 Jamen de har vel en liten seremoni der byfogden spør nesten sånn som i en sånn seremoni i kirka. Vil du ha blablabla til din hustru eller noe sånt? Eller gjør de ikke det? Ble nysgjerrig på dette nå. Joda, det stilles spørsmål. Og det må være to vitner som hører svarene, men det trenger hverken være dyrt eller ta lang tid.
Gjest AnneShirley Skrevet 15. august 2010 #46 Skrevet 15. august 2010 Jeg skjønner ikke det. Greit nok med ekteskapskontrakten at den skal være annerledes enn samboerkontrakten. jeg bare skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes bare fordi man har hatt en bryllupsseremoni kontra å ikke ha hatt en. Det skal være to ulike ting fordi man skal ha et VALG. At man ved ekteskapsinngåelse har en kort "seremoni" der det stilles et par spørsmål og at man ikke trenger det for å lage en samboer kontrakt, synes jeg bare representerer ulikheten i alvorlighetsgrad. Jeg hadde syntes det var helt feil om samboere og ektepar ble ansett på lik linje. Jeg har selv vært både samboer og gift, og vet at jeg gikk inn i ekteskapet med et helt annet alvor og mye mer gjennomtenkt enn da jeg "bare" ble samboer.
Gjest AnneShirley Skrevet 15. august 2010 #47 Skrevet 15. august 2010 Ps. Du står forøvrig fritt til å "konstruere din egen samboerseremoni" også Forskjellen blir den samme som mellom samboerkontrakter og ekteskap. Det første er noe dere står for helt privat, og det andre er noe myndighetene/samfunnet har noe med.
Rosalie Skrevet 15. august 2010 #48 Skrevet 15. august 2010 Smaboerskap: To mennesker som kan gifte seg med hverandre, velger å flytte sammen. Ekteskap: To mennesker inngår en juridisk bindende kontrakt. Det er vel kort oppsummert forskjellen mellom ekteskap og samboerskap.
Gjest Bianca26 Skrevet 15. august 2010 #49 Skrevet 15. august 2010 Det skal være to ulike ting fordi man skal ha et VALG. At man ved ekteskapsinngåelse har en kort "seremoni" der det stilles et par spørsmål og at man ikke trenger det for å lage en samboer kontrakt, synes jeg bare representerer ulikheten i alvorlighetsgrad. Jeg hadde syntes det var helt feil om samboere og ektepar ble ansett på lik linje. Jeg har selv vært både samboer og gift, og vet at jeg gikk inn i ekteskapet med et helt annet alvor og mye mer gjennomtenkt enn da jeg "bare" ble samboer. Jeg er ikke enig, men ok. Jeg mener at en kontrakt bestemmer alvorlighetsgraden ikke at man ble stilt spørsmål. Pluss at det er andre ting som mer bestemmer alvorlighetsgraden, sånn som barn f.eks.
melona Skrevet 15. august 2010 #50 Skrevet 15. august 2010 Hei Jeg og min samboer venter nå vårt første barn sammen og vil derfor gjerne registrere oss som samoboere. Vi har tidligere skrevet en samboer kontrakt (undertegnet av to vitner), men denne er jo ikke registrert noen plass. Hvordan blir vi registrerte samboere og hvor gjør vi dette? På forhånd mange takk for svar! Selvangivelsen. Jeg mener det er et felt på den siste siden på selvangivelsen der du kan føre på samboers fødselsnr. Dermed blir dere registrert som samboere i Folkeregisteret.
Gjest AnneShirley Skrevet 15. august 2010 #51 Skrevet 15. august 2010 (endret) Jeg mener at en kontrakt bestemmer alvorlighetsgraden ikke at man ble stilt spørsmål. Det er da ikke det at det blir stilt spørsmål som gjør ekteskap alvorlig. Pluss at det er andre ting som mer bestemmer alvorlighetsgraden, sånn som barn f.eks. Om det er barn eller ikke sier da ingenting om "alvorlighetsgraden" i et forhold. Det er jo fult mulig å få barn uten en gang å være i et forhold, og naturligvis da også i et totalt useriøst forhold. Mens man kan ha et svært seriøst forhold uten å få barn (også uten å kunne få barn, husk på det ) Endret 15. august 2010 av AnneShirley
Gjest Bianca26 Skrevet 16. august 2010 #52 Skrevet 16. august 2010 Det er da ikke det at det blir stilt spørsmål som gjør ekteskap alvorlig. Om det er barn eller ikke sier da ingenting om "alvorlighetsgraden" i et forhold. Det er jo fult mulig å få barn uten en gang å være i et forhold, og naturligvis da også i et totalt useriøst forhold. Mens man kan ha et svært seriøst forhold uten å få barn (også uten å kunne få barn, husk på det ) Det burde det. Når man har barn så er det viktig å ha et seriøst stabilt forhold. vet at mange ikke har det men det er veldig synd at det er slik.
Gjest AnneShirley Skrevet 16. august 2010 #53 Skrevet 16. august 2010 Det burde det. Når man har barn så er det viktig å ha et seriøst stabilt forhold. vet at mange ikke har det men det er veldig synd at det er slik. At man burde ha et seriøst og stabilt forhold før man får barn, betyr slett ikke det samme som at man kan regne et forhold som seriøst på grunn av at det finnes barn i bildet. Det blir å sette kjerra foran hesten
AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #54 Skrevet 16. august 2010 Selvangivelsen. Jeg mener det er et felt på den siste siden på selvangivelsen der du kan føre på samboers fødselsnr. Dermed blir dere registrert som samboere i Folkeregisteret. Dette feltet på selvangivelsen skal brukes kun om man har samboer med felles barn og/eller felles formue/gjeld. Dette blir ikke registrert videre i folkeregisteret, det er kun i forbindelse med likningen de bruker dette. I folkeregisteret er det ikke noe som heter samboere. Grovt skissert består folkeregisteret i Norge av alles fødselsnr, alle registrerte bostedsadresser og familierelasjonene ekteskap/partnerskap, foreldre og barn (biologiske og adopterte). I registeret er disse koplet opp mot hverandre. En adresse kan ha mange bosatte. En person kan ha kun to foreldre, en ektefelle/partner og mange barn. Folk kan stå registrert bosatt på samme adresse, men det er ingen forskjell i registreringen om de som bor der er kjærester, venner, romkamerater, fosterbarn eller rett og slett en tidligere beboer som har glemt å melde flytting.
lady84 Skrevet 18. august 2010 Forfatter #55 Skrevet 18. august 2010 At man burde ha et seriøst og stabilt forhold før man får barn, betyr slett ikke det samme som at man kan regne et forhold som seriøst på grunn av at det finnes barn i bildet. Det blir å sette kjerra foran hesten og et forhold kan være både seriøst og stabilt selv om man ikke er gift! :gjeiper:
Gjest Bianca26 Skrevet 18. august 2010 #56 Skrevet 18. august 2010 og et forhold kan være både seriøst og stabilt selv om man ikke er gift! :gjeiper: Ja ikke sant. Ekteskap er dessuten ikke en garanti for stabilitet. Er mye utroskap og dritt i et ekteskap, kan være
Rosalie Skrevet 18. august 2010 #57 Skrevet 18. august 2010 Ja ikke sant. Ekteskap er dessuten ikke en garanti for stabilitet. Er mye utroskap og dritt i et ekteskap, kan være Ja, men det er ikke det det kandler om. Samboerskap: To mennesker som kan gifte seg velger å flytte sammen. Ekteskap: En juridisk bindende avtale, som både gir plikter og rettigheter.
Gjest Bianca26 Skrevet 18. august 2010 #58 Skrevet 18. august 2010 Ja, men det er ikke det det kandler om. Samboerskap: To mennesker som kan gifte seg velger å flytte sammen. Ekteskap: En juridisk bindende avtale, som både gir plikter og rettigheter. jojo. greit nok det.
Gjest regine Skrevet 18. august 2010 #59 Skrevet 18. august 2010 Den dagen samboerskap og ekteskap likestilles fullstendig har man et stort problem. Ekteskap er en juridisk institusjon. Den regulerer rettigheter OG plikter for de to som har inngått ekteskap. Samfunnet har regulert dette og det er en offentlig handling. Samboerskap er noe helt annet. I en periode av mitt liv delte jeg leilighet med ei veninne. Skulle vi da ha samme rettigheter/plikter overfor hverandre som om vi hadde inngått en kontrakt om dette??? Absolutt ikke - selv om vi hadde samme adresse mer enn to år. og da må det være sånn at de som lever i "ekteskapslignede forhold" faktisk er de som må inngå denne kontrakten - ikke motsatt at de som tilfeldigvis deler bosted må inngå en eller annen kortvarig kontrakt. Unge folk flyter sammen og flytter fra hverandre. Det er nettopp FORDI det ikke er en juridisk bindende ting å være samboere at mange velger det. De ønsker ikke de forpliktelsene et ekteskap faktisk innebærer. Samme kan gjelde eldre folk, feks fordi man ble enke/enkemann (eller skilt) og treffer en ny. Man vil gjerne bo sammen, men igjen: man ønsker ikke de juridiske forpliktelsene et ekteskap innebærer (kan ha grunner som barn og arv og sånt, f.eks. ) Samboerskap ER ikke og SKAL IKKE være like forpliktende som ekteskap. Dette har ingenting med at enkeltbrukere her inne (eller andre steder) mener at "et forhold kan være like forpliktende selv om partene ikke er gift". Ja - klart det kan. Men det er en annen problemstilling enn det rent juridiske. Og det er både bra og nødvendig at det er sånn. Jeg er klar over at det kan gi "urimelige" utslag iforbindelse med dødsfall og dels brudd når folk bare har bodd sammen, har barn sammen etc. Men vi har alle en forpliktelse i fht. å sette oss inn i hvilke lover/regler som gjelder. Det er helt enkelt og uproblematisk å regulere samlivet mellom to personer = inngå ekteskap. Og jeg skjønner faktisk ikke logikken i å hevde bastant at man HAR et forpliktende forhold, gjerne med barn, samtidig som man nekter å gifte seg. Særlig når man samtidig argumenterer for at man egentlig burde ha rettighetenwe som ekteskap medfører....
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2013 #60 Skrevet 23. mars 2013 Det man bringer med seg inn i ekteskapet kan man også ta med seg ut. Uten noen "særeieavtale". Arv som blir mottatt av bare den ene kommer også utenfor (gitt at den kan adskilles fra den felles formuen ved at den f.eks står på egen konto eller er blitt brukt til å kjøpe en bestemt gjenstand eller lignende). Men uansett om man ser et poeng med særeie eller ikke, så er ekteskap den eneste formen for registrert samliv og den eneste som gir "fulle rettigheter". Stemmer, ekteskap, gjerne hos byfogden eller ved en ambassade, er det som gir begge flest rettigheter. Samboerskap er for menn som ikke er så sikre. Ikke gøy å være kvinne da. Ekteskap er mer seriøst og forpliktende. Anonym poster: b0b1bda4608442573c1f782a44f8d9cc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå