watchtower Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Hei. Jeg er en jente i 20-årene som trenger litt hjelp og veiledning. Har en sønn på litt over året. Å nå har det seg sånn at pappaen hans skal i fengsel i minst 3 år (straff ikke satt enda) Er ikke tvil om saken at det blir det. Straffen er for ting han har gjort mot meg, pluss bruk av rusmidler. Å jeg lurer på åssen jeg skal klare og forholde meg til det? Jeg var ikke sammen med pappan hans. Vi har heller ingen god kontakt. Ønsker så lite kontakt som mulig. Men pga sønnen våres så føler jeg at jeg er pliktet til det. For jeg vil jo ikke at barnet våres skal glemme bort pappaen sin. Vil at han skal vokse opp å vite hvem pappa er. Men jeg har jo heller ikke så veldig lyst å sitte å kjøre over 20 mil en gang i uka for å besøke han. Har ikke bil eller førekort, så blir med buss. Noe som blir VELDIG DYRT. Men så er jo barnet våres så liten, så han kan jo glemme veldig fort uten kontakt. De har ikke hatt sånn altfor mye kontakt fra før av heller. Setter veldig pris på noen gode råd. Hilsen Forvirret Mamma
Miguele Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 (endret) Så lenge han ikke vokse opp med ham hele sitt liv eller svært betatt av han er bli vant til å leve med noen andre, eller bare deg. Men prøv å ikke ta med fremmede menn hjem på denne tiden Endret 11. august 2010 av Het Potet
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Det går da an å gjøre det en sjelden gang i det minste.
Gjest gjest-gjest Skrevet 11. august 2010 #4 Skrevet 11. august 2010 Barnet kan jo få et bilde av faren på rommet sitt, og så kan mor og barn besøke ham kanskje tre - fire ganger i året? Slik vil det kunne etableres en kontakt mellom barn og far som ivaretar at barnet i alle fall vet hvem faren er. Så kan barnet selv velge i hvilken grad det skal være kontakt når det blir eldre. Det gjenstår jo også å se i hvilken grad faren ønsker denne kontakten og er villig til å følge opp. Det som er spesielt i denne saken er jo at faren sitter inne for ting han har gjort mot mor, så jeg synes mor er raus som viser vilje til å ta barnets perspektiv her. Spørsmålet er om disse tingene er av slik art at de vil kunne gjentas, enten mot mor eller barn. På nettsiden til Foreningen for fangers pårørende finner du endel ressurser som du kan ha nytte av, TS. Ellers kan denne boka være fin å lese med barnet ditt om en tre - fire år.
Gjest 3 Skrevet 11. august 2010 #5 Skrevet 11. august 2010 Men vil far ha kontakt med barnet da? Hvor mye kontakt har de nå? Om du skal reise dit en gang i uka, må jo isåfall det være fordi far ønsker å fortsette å ha så mye kontakt med barnet når han kommer ut igjen. Det er jo lite poeng i at du skal reise så langt så ofte, hvis far kommer ut og bare blir et element i hverdagen til barnet som dukker opp når det passer han...
AnonymBruker Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 Hei. Jeg er en jente i 20-årene som trenger litt hjelp og veiledning. Har en sønn på litt over året. Å nå har det seg sånn at pappaen hans skal i fengsel i minst 3 år (straff ikke satt enda) Er ikke tvil om saken at det blir det. Straffen er for ting han har gjort mot meg, pluss bruk av rusmidler. Å jeg lurer på åssen jeg skal klare og forholde meg til det? Jeg var ikke sammen med pappan hans. Vi har heller ingen god kontakt. Ønsker så lite kontakt som mulig. Men pga sønnen våres så føler jeg at jeg er pliktet til det. For jeg vil jo ikke at barnet våres skal glemme bort pappaen sin. Vil at han skal vokse opp å vite hvem pappa er. Men jeg har jo heller ikke så veldig lyst å sitte å kjøre over 20 mil en gang i uka for å besøke han. Har ikke bil eller førekort, så blir med buss. Noe som blir VELDIG DYRT. Men så er jo barnet våres så liten, så han kan jo glemme veldig fort uten kontakt. De har ikke hatt sånn altfor mye kontakt fra før av heller. Setter veldig pris på noen gode råd. Hilsen Forvirret Mamma Hvis han har vært voldelig mot deg, ville jeg ikke følt noen forpliktelser. Ser du ikke det paradoksale i at DU skal beholde kontakten med han pga. barnet? Jeg synes ikke du skal ha mer med han å gjøre. Har han foreldre som kan ta med barnet på besøk i fengselet? Foreldre du har litt kontakt med og som du kan stole på? Tror jeg ville henvendt meg til barnevernet og spurt om de har forslag HVIS han ønsker å ha jevn kontakt med barnet. Det kan hende de har en person som kan reise med barnet og være med under besøket. Hvis du alene holder kontakten med han, kan barnevernet kunne se på deg som en lite egnet omsorgsperson selv om det er motsatt. Ønsker deg lykke til og håper noen gir deg gode råd du kan leve med. Du må ikke ha dårlig samvittighet. Det er han som har satt seg selv i denne situasjonen og tre år er mye for BRUK av narkotika og vold mot deg. Den lengste straffen jeg kjenner til i Norge for vold mot samboer, er 4 år og da var kvinnen nesten død. Kanskje det beste er at du bare glemmer han og hvis han selv skriver eller ringer og ønsker kontakt med barnet, så kontakter du barnevernet og ber om råd.
watchtower Skrevet 11. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 11. august 2010 Da han har vært ute. Har han kommet som det selv passet seg. Men nå som han sitter inne vil han ha jevnlig kontakt med sønnen vår. Straffen er ikke bare for vold og narkotika. Det er også for seksuellt missbruk, trusler med kniv osv. Og at han er i "prøvetid" fordi vi nettopp avsluttet en rettsak i februar dette året gjeldene omtrent det samme der han fikk sammfunnstraff, noe han også flere ganger ikke dukket opp på. Det er også ikke bare meg som er involvert i dette. Han har en til eks, som han også har barn med, som har har gjort akkurat det samme med nå nylig. Så straffen er ikke mild spørr du meg. Han lider av psykiske problemer. Men uansett, så vil ikke jeg at vår sønn skal få lide av det. Han har ikke vært slem mot barnet sånn sett. Å da det gjelder besøk på fengsel så er det ikke lov å ta med barn uten en forelder/foresatt tilstede. Så mitt eneste valg er å bli med. Å det er jo forsåvidt greit. Er vel bare det at jeg ikke har lyst å sitte å dra dit hele tiden og ta ut flere timer av min tid hver uke for at han skal få se barnet. Såklart er det jo for barnet sitt skyld. Men det koster penger, og nå er det skole, jobb og barnehage jeg må tenke på også. Å det jeg fått med meg så langt, så er det faktisk sånn ettersom han har krav på samvær, så kan jeg bli tvunget å måtte reise tid, så ofte :/ Hilsen TS
Gjest Mahareth Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 Jeg synes absolutt du skal involvere barnevernet i denne saken før du besøker han i fengsel. Det er ingen menneskerett å ha kontakt med barna sine, men det er en rett for barna å ha en trygg oppvekst. Barnas beste går milevis før en far som er fengslet for vold, seksuelt misbruk, knivtrusler og rus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå