Gå til innhold

muspopulasjon og katter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg lurer på noe litt rart: vi bor spredtbygd langs en fjord, med litt jorder mellom nabohusene og veldig mye skog. våre to katter drar nå om sommeren en 2-8 mus med hjem, hver dag, og hver av dem. hvor stor populasjon kan det være på ca en kvadratkilometer med landlig bebyggelse, omgitt av skog? hvem er musens naturlige fiender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor mange mus det er rundt om, men jeg vet at det MANGE. Både større pattedyr og noen fugler tar jo mus. Men du skal iallefall ikke frykte for musens fremtidige eksistens p.g.a jegerne dine. :) Faktisk ville det sett riktig ille ut om ikke vi hadde katter til å fange mus, da kattene er de som er best på å fange de. Det er jo den opprinnelige grunnen til at vi har katt som husdyr her i landet. Mus og rotter er et veldig stort problem mange steder, og da spesielt i byer og tettsteder, og de gjør stor skade. Men katten er altså heldigvis med på å begrense dette. :) (Skjønner jeg må lese meg litt opp på mus her jeg og. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle katter som er tøffe nok til å fange så mus. Min pysekatt er best på å fange (og umiddelbart spise) fluer, edderkopper, nattsvermere og stankelbein. Fugl har jeg aldri sett henne med, selv om hun er veldig glad i å se på dem gjennom vinduet og mus har hun kommet med en eneste gang. En bitteliten (antagelig) museunge som godt kunne ha overlevd dersom mannen ikke tok knekken på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på en eller annen nyhetssending på radio at det er gnagerår i år, så ikke rart pus kommer hjem med så masse bytte. Og museår og gnagerår er det ca hvert 4.år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tje, mine tar vel 1 mus om dagen.

Men jeg kan ikke si noe sikkert, for det hender jeg ser museinnvoller ute i hagen uten å ha sett dem ta en mus.

Så de spiser vel musene før jeg får sett det.

Jeg har ikke katter fordi de skal ta dyr, og synes det er ekkelt og litt trist at de tar dyr :P

Men de får bare gjøre det, for katter er katter.

Det er nok ganske mange mus der du bor. Jeg bor også ved/i skogen og har sett masse mus. Men mine tar ikke mer enn rundt 1 om dagen + -.

Musens naturlige fiende.. Tja. Ugla i hvertfall. Og andre rovfugler.

Huggorm også sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e katte kan klare fange (evnt spise)18 eller 19 mus dag/døgnet. har jeg lest ei svara , og hu er dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...