Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg prøver likevel! ;)

Jeg er nettopp ferdigutdannet lærer og skal begynne i min nye jobb mandag. 1 års vikariat som kontaktlærer for 6.klasse.

Jeg er ikke så bekymret for fag og undervisningsopplegg, men tenker veeeldig mye på samarbeid med hjemmet, oppfølging av enkeltelever, informasjon, papirmølla og de første dagene.

Regner med en del kommer mens man holder på, at det blir mer naturlig etterhvert.

Men jeg lurer veldig på hvordan jeg skal gripe an de første dagene. Er det vanlig å begynne rett på fag? Dele ut bøker, så bare starte liksom?

De kjenner jo hverandre, men de kjenner ikke meg og jeg kjenner ikke de. Vet virkelig ikke hvor mye bli-kjent-greier jeg skal satse på?

Skal ha andre enn "min" klasse også, så jeg har mange elever jeg skal bli godt kjent med.

Noen gode forslag/ erfaringer til hva man kan gjøre de første dagene? Hvordan vi kan bli kjent med hverandre?

Er det vanlig å lage "regler" sammen, eller bruker man de de har laget før? (Har sett mange har slike hengende i klassrommet)

Ja... Jeg klarer ikke helt å formulere hva jeg egentlig lurer på. Sikkert fordi det er så mye!

Alle innspill blir satt stor pris på :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville brukt god tid de første dagene til å bli godt kjent med elevene. Din relasjon med elevene blir grunnlaget for hvordan dette skoleåret kommer til å gå, så i min oppfatning er det uhyre viktig å skape gode relasjoner tidlig. Jeg mener ikke at dere ikke skal bevege dere inn på fag i løpet av den første uken, men kanskje kan du legge opp til aktiviteter som gjør at dere blir kjent - gjennom fag. Jeg tenker muntlige aktiviteter i norsk, fortelle om seg selv og hva de liker på engelsk (ungene setter stor pris på at du som lærer bryr deg om hva de driver med på fritiden, og husker dette ved en senere anledning), diskutere i RLE, praktiske matematikkoppgaver hvor dere må diskutere dere frem til løsninger og liknende.

Det er også viktig å opprettholde den gode relasjonen gjennom hele året, og passe på at du også har aktiviteter/opplegg som sørger for at elevene når de sosiale målene som skolen har, og at de stoler på deg. Jeg ville også forhørt meg med klassen om hva slags regler de har brukt å ha tidligere, og så kan dere diskutere dere frem til hva slags regler som bør gjelde. De vil antageligvis også huske disse reglene bedre dersom de selv har vært med å lage dem, i stedet for at læreren kommer med et ferdig sett og sier at slik skal det være.

Oppsummert: Jeg ville brukt god tid på å bli kjent med elevene, la dem bli kjent med deg som voksen og rollemodell, del av deg selv (du vet selv hvor grensen går og hvor mye du vil dele, elevene trenger ikke vite alt), la dem komme med sine forventninger til skoleåret. Det er såpass høyt faglig trykk på 6.trinn at ingen tar skade av at det ikke gjennomgås fag fra første dag. Skolen er allerede for teoretisk.

Håper det hjalp litt! :)

Gjest margrit
Skrevet

Bruk den første tiden på å være god på rutiner som klasseleder. Å forhøre seg om regler ville jeg gjort med kollegaer og ikke klassen, der hadde jeg jobbet mer i det skjulte og heller styrt det dithen jeg ville ha det.

Tips for å holde kontroll på dagen forresten(veldig enkelt men fungerer utrolig bra), er å starte med å hilse inn elevene hver enkelt, kreve at de ser deg i øynene og sier hei.

Ellers hadde jeg startet faglig trykk fra dag en(mulig jeg er miljøskadd her av å jobbe i Oslo-skolen).

Skrevet

Bruk den første tiden på å være god på rutiner som klasseleder. Å forhøre seg om regler ville jeg gjort med kollegaer og ikke klassen, der hadde jeg jobbet mer i det skjulte og heller styrt det dithen jeg ville ha det.

Tips for å holde kontroll på dagen forresten(veldig enkelt men fungerer utrolig bra), er å starte med å hilse inn elevene hver enkelt, kreve at de ser deg i øynene og sier hei.

Ellers hadde jeg startet faglig trykk fra dag en(mulig jeg er miljøskadd her av å jobbe i Oslo-skolen).

Dette hørtes både tidkrevende og litt rigid ut. Hvor lang tid bruker du på å hilse inn hver enkelt elev, og hvordan foregår dette? Og er det virkelig nødvendig at hver og en stirrer deg inn i øynene og sier hei? Fikk noen dårlige minner fra barneskolen nå, hadde en rektor som var helt skrudd og delte inn skolen i soner med tilhørende regler. Stillesone i gangene f.eks, der var det bare lov til å hviske. Snakket man var det samtale med lærer/rektor. Hun fikk heldigvis sparken etter en mengde klager.

Gjest margrit
Skrevet

Dette hørtes både tidkrevende og litt rigid ut. Hvor lang tid bruker du på å hilse inn hver enkelt elev, og hvordan foregår dette? Og er det virkelig nødvendig at hver og en stirrer deg inn i øynene og sier hei? Fikk noen dårlige minner fra barneskolen nå, hadde en rektor som var helt skrudd og delte inn skolen i soner med tilhørende regler. Stillesone i gangene f.eks, der var det bare lov til å hviske. Snakket man var det samtale med lærer/rektor. Hun fikk heldigvis sparken etter en mengde klager.

Det tar fem minutter og i forhold til ro og orden resten av dagen så tjener jeg sikkert 60 minutter på disse minuttene. Helt vanlig metode for å gi gode læringsforhold for elevene:) Å være lærer dreier seg like mye om å være en god leder som en god kunnskapsformidler.

Skrevet

Jeg er helt enig i at du bør hilse på elevene hver dag, om det enten er et hei i gangen og få dem til å se deg i øynene, ta deg i hånda eller gjøre en high five. Det tar 1-3 sekunder pr elev, men sørger for at alle elevene blir sett hver dag. Ikke tidkrevende, og er en rutine som gjør hverdagen forutsigbar for elevene.

Jeg er helt sikker på at du får en innføring i hva slags regler som gjelder på skolen du jobber på, når jeg tenker regler, ville jeg fremdeles samarbeidet med elevene med tanke på hva slags miljø som skal være i klassen. Dette kan du fremdeles styre, selv om elevene kommer med forslag. Til syvende og sist er det fremdeles du som bestemmer.

Jeg står også fremdeles på forslaget om å la være å ha fullt faglig trykk fra dag 1, men som nevnt mener jeg ikke at du skal la være å ha noe fag i løpet av den første uka.

Håper du finner ut av hvordan du vil gjøre det! Husk at det er mange gode råd å få hos kolleger som både jobber ved skolen og som har gjort det før. Da kan du uansett velge hvordan du selv vil ha det, plukke ut de beste rådene og tipsene.

Lykke til!

Gjest margrit
Skrevet

...strengt tatt tar det ikke fem minutter ekstra en gang i og med at jeg gjør det i døra når de er på vei inn i klasserommet.

Deretter er jeg så "slem" at de må stå oppreist og komme til ro(dvs ikke snakke med andre og se på meg) før de får lov å sette seg. Dette kan faktisk ta lenger tid(ihvertfall i begynnelsen) enn å hilse de inn. Når jeg har gjort dette en stund tar det ikke lang tid og vanlig prosedyre er egentlig at en av elevene gir den som ikke følger med beskjed om å stå skikkelig eller følge med slik at alle kan sette seg:) Etter det er det faktisk ROLIG i klasserommet og vi kan starte med det vi er der for.

Gjest margrit
Skrevet

Jeg er helt enig i at du bør hilse på elevene hver dag, om det enten er et hei i gangen og få dem til å se deg i øynene, ta deg i hånda eller gjøre en high five. Det tar 1-3 sekunder pr elev, men sørger for at alle elevene blir sett hver dag. Ikke tidkrevende, og er en rutine som gjør hverdagen forutsigbar for elevene.

Ja ikke sant. De vet at du er der og følger med på de både som oppdrager, medmenneske og omsorgsperson.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar til alle! Særlig til Blåmor, som skrev et veldig langt og interessant innlegg. :)

Jeg tror nok jeg bør konsentrere meg om å bli godt kjent og skape gode relasjoner første dagene. Hele skolen skal på fjelltur tredje skoledag, så det ser jeg på som en god mulighet til å bli særlig godt kjent med "min" gjeng.

Når det gjelder foreldrene; burde jeg presentere meg på noen måte for de? F.eks skrive et lite brev som jeg sender med elevene hjem sammen med alle andre skriv første skoledag? Eller holder det med en liten hilsen på første ukeplan, så vente til vi møtes på foreldremøte om noen uker?

Hva har dere som jobber som lærere gjort på den fronten?

Hvis dere har gode "bli-kjent"-leker vi kan gjøre, så hadde jeg satt stor pris på å høre om det :)

De skal alle sammen skrive et brev til meg i norsk, som skal være en presentasjon av dem selv. I engelsk får de en oppgave der de skal fortelle om sommerferien sin. Så jeg lærer de litt å kjenne i de første fag-timene vi skal ha.

Men jeg skulle gjerne gjort noen artige ting sammen med de den første dagen :)

Igjen; takk for alle svar! Setter stor pris på det.

Skrevet

Been there myself, i ungdomsskolen rett nok, men de første dagene "føler" man seg jo fram på klassen og elevene, samme som at de trenger å bli kjent med lærerene litt etter litt.

Selv har jeg ikke veldig sansen for bli-kjent-leker for min egen del, fordi jeg ikke har sjans å huske alt som blir sagt. For elevenes del er det derimot bra, da de får med seg mye mer under en slik lek enn hva jeg selv gjør.

Det jeg vil anbefale er at de skriver noe om seg selv, eller tegner (om noen er problemer med skriftlig framstilling), så henger du det på veggen og kan lese det litt selv. Gjerne farget A4 bakgrunn og at man skriver og klipper ut, setter ett lite bilde der man er max 3 år og ett fra i sommer.

"Mine" fikk i oppgave å skrive hva de forventet av ungdomsskolen og tiden der, både når det gjaldt de personlig så vel som innholdet i selve skolen. Jeg har, med vilje, enda ikke lest det som ble skrevet, men tenkte å ta det fram mot slutten i 10. klasse. Garantert mye rart som ble skrevet første dag i 8.kl. i alle fall :P ...og dess morsommere å ta fram siste dag i 10.kl.

Som et apropos er det litt trist at en nyutdannet (lærer) må søke info om første skoledag og oppstart på et forum og at ikke skoleledelsen, eller utdanningssystemet for den del, i større grad involverer seg eller på annen måte.

Elevene stiller i ny kjole, joggesko, sekk, sløyfe i året og ferske arr etter sykkelulykker, maneter og vepsestikk, men kjenner hverandre. Læreren med ny-blank filofax, tom lærerplanlegger, smarte kontorting, tanker om mye, bekymringer for mangt. Men kjenner ingen, av hverken kolleger eller elever...

Skrevet

Å fortelle fra sommerferien er ingen god ide.

Hva med de som ikke har vært på ferie? Her blir forskjeller så synlige.

I kontakt med foreldre så kan det være greit å gi de en mailadresse. Da har du kontroll på tiden din sånn at du ikke blir oppringt i tide og utide. Samtidig så er terskelen lavere for at foreldre kan ta kontakt.

Det holder at du har en kort presentasjon om deg på den første ukeplanen. Egentlig så kan du godt vente til første foreldremøte.

nn

Skrevet

Jeg ser ingen problemer med å la elevene fortelle fra ferien. Man må jo ikke bare skrive at man har vært i Syden, på Hunderfossen og lignende. Det går an å skrive om at man har badet, grillet, vært på fjelltur, overnatta hos bestemor og sånt.

Selv hadde jeg noen ferier der vi ikke var på tur, men jeg hadde da jammen hatt en fin sommer likevel!

Jeg har ikke så mange tips til konkrete ting du kan gjøre. Men viss klassen ikke er altfor står, så er det litt koselig om man setter seg i en ring på gulvet og prater. F.eks kan du stille hver enkelt elev et spørsmål (av typen: har du søsken? Hva er favorittfaget ditt? Hva gjør du på i fritiden?), så kan de stille et tilbake til deg. De har sikkert mye de lurer på, for det er jo så spennende med ny (og ung?!) lærer! :)

Håper kanskje andre har flere tips, da jeg selv også skal starte opp med ny klasse på torsdag.

Skrevet

Det du gjør er jo det samme som du har gjort i starten av hver praksisperiode. Du må prioritere å skape en god relasjon til elevene, før du kan starte å prioritere fag. Det er også viktig å være bestemt og en veldig klar leder i starten - så får du heller jekke litt på kravene etter hvert. Det er mye lettere å slakke på tøylene, enn å skulle få elever til å respektere deg etter en stund.

Oppgaver som å fortelle litt om seg selv på engelsk, skrive om ferien sin på norsk, regnefortellinger fra ferien sin i matte og gym kan dere bruke på morsomme bli-kjent-leker. Det er masse du kan gjøre! Ikke minst så er det kjempemorsomt.

Jeg er ikke så veldig begeistret for den ta i hånden-metoden. Føler ikke man ser hver enkelt elev da.. De stille som bare stirrer ned i bakken og løper forbi deg etterpå, føler seg nok ikke helt sett. Fikk et genial tips fra en litt eldre lærer jeg hadde i praksis; spør hver enkelt elev, hver dag. Bruk de første 2-3 minuttene (du styrer jo hvor mye tid, men det holder med 2-5 min) av hver dag på en runde og spør hvordan det går, om de har det bra, om de er trøtte.. varier spørsmålene. De fleste kommer nok til å si bra - og gå videre. Andre forteller om at de skal spille kamp senere på dagen, eller at bestemoren er på besøk, at i går var de på tusenfryd osv.. Da er du ferdig med det - og hver enkelt har hatt muligheten til å si noe. Da har de mindre behov for å si det mens du underviser også.

Noe mange lærere glemmer er å la elevene bli kjent deg! Husk på å fortelle ting om deg selv, hva du liker, om den sære hendelsen som hendte deg på vei til jobb.

Skap gode rutiner og lag de reglene du selv ønsker at skal gjelde. Dette er jo din klasse! Hva enn du gjør, ikke spør elevene.

Forresten, skrive fra ferien er ikke synonymt med å fortelle fra reisen. Alle barna har hatt ferie - om de skriver at det har vært varmt og lite sol, javel så skriver de de. Det er da ikke noe problem? Det jeg husker aller best fra mine sommerferier når jeg var liten var å leke ute med venner, sykle, finne på rare ting, bade.. Ikke sydenferier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...