Gå til innhold

Hvor spiser dere middag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bor du i USA eller noe sånt? Der er det vel mer vanlig en her til lands. Tror jeg har lest ut fra dine innlegg at du ikke bor i Norge? Du får prøve å innføre spising sammen gradvis, kanskje mannen din får sansen for koselige familiemåltider?

Darkannie-mannen er Amerikansk, men vi er flyttet til Norge nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle dager utenom fredag og lørdag, spiser vi på kjøkkenbordet. Fredag og lørdag spiser vi i stuen

Samme hjemme hos oss

Skrevet

Det eneste vi spiser foran fjernsynet er hjemmelaget pizza. Ellers sitter vi alltid ved spisebordet når vi spiser middag.

Skrevet

Å spise middag foran TV gjør det vanskeligere for barnet å konsentrere seg om spisingen.

Jeg vil tro at din amerikanske mann ikke spiste mat foran TV som helt liten han heller, men at dette er vanligere når de amerikanske barna er større og spiser selv uten problem. (Selv om han ikke husker tilbake til da han var to år hjemme i USA og påstår han alltid har spist foran TV.)

Et barn som må hjelpes litt i spisesituasjonene, som er i ferd med å teste ut hvor grenser går og som skal lære når man kjenner seg passe mett så det ikke overspiser senere i livet, bør ikke settes foran Tv til å "spise".

Da blir det TV titting som foregår i barnets bevissthet og ikke matinnatk. Da går spisingen barnet hus forbi, og det blir vanskelig å sette grenser i en setting som ikke egentlig handler om mat men om avledning av oppmerksomhet til TVprogrammer.

Ville nok vært kompromissløs på dette overfor mennen min og heller satt meg ved matbordet med barnet selv uten ham, hvis han ikke forstår dette...Så får han velge om han vil være en del av familien når dere spiser.

Skrevet

jeg kjenner jeg nekter å bli en "TV-brett-familie"...

Har nemlig også bodd iUSA- og TV-brett familie det blir man først når barna går i småskolen.

Tenk på alle overvektige amerikanere som spiser ubevisst videre etter at magen er full- fordi tallerkenen ikke er tom... Og dra linjen tilbake til TV programmet de så på mens de måkte i seg alt på tallerkene da de var små. Man skal spise opp maten, ikke sant? Samtidig som Gilligans Island og A-Team surrer og går foran øynene..

Å finne ut hva man like og ikke liker mens man ser på Fantorangen kkan også bli en utfordring- så da "liker" man bare det man har spist før.

Å få barnet til å la være å trasse eller kaste maten på gulvet for å få oppmerksomhet blir nok også vanskelig , når mor og far ser på Jakten på Kjærligheten i stedet for på barnet...

Å gi mat til en småspist unge som ikke kjenner om det er tørst eller sultent blir nok heller ikke så lett når barnet er oppslukt i Drømmehagen...

Derfor gjør du både deg og barnet en tjeneste ved å spise ved bordet. Da slipper du utagerende barn også, som føler de ikke blir sett og hørt i hjemmet.

Hilsen samme gjest som i innlegget like over.

Skrevet

Alltid ved stuebordet. Jeg er selv oppvokst med å spise ved kjøkkenbordet eller i stua. For meg spiller det egentlig ikke så stor rolle om jeg skal være ærlig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

Vi spiser alltid middag sammen alle 3 (har en datter på 1,5 år) rundt spisestuebordet. Da forlanger jeg at tv og radio er skrudd av. Deilig med matro og syns det er koselig å bare sitte å prate rolig om hvordan dagen har vært for oss alle.

Fredagskvelden og spesielt lørdagskvelden er gjerne annerledes. Da lager meg og sambo til litt ekstra god mat på et senere tidspunkt enn vanlig, og sitter og koser oss i sofaen foran tven.

(husker lørdagskveldene enda fra jeg var barn. Det var så koselig i stuen på kvelden, med noe kjekt på tv og ekstra god mat. Skal virkelig videreføre denne tradisjonen til mine barn.)

Endret av SummerJoy
Skrevet

Vi äter vid bordet. Hela bottenvåningen har öppenplanlösning där köket går över i matrummet som går över i stua.

Vi äter vid bordet.

Barnen sölar, spiller och smular - jag vill gärna inte ha det i soffan. Dessutom är det lättare att sitta vid ett riktigt bord än framför tvn. Barnens fokus ska vara på maten och inte på TV. Det finns risk både att de äter för lite (fastnar framför tvn och kan inte koncentrera sig på att äta) eller att de äter för mycket (bara lassar in på automatik och inte känner av maten).

Jag tror de kan få en smörgås framför TVn någon gång ibland, men även smörgåsar tycker jag ska ätas vid bordet. (lättare att städa för mig, svårare att spilla för dem)

Skrevet

Vi har alltid egentlig benket oss foran TV'en med middagen, men nå når lille-gull begynner å bli stor så er det vel på tide å flytte inn til kjøkkenbordet og bli en "ordentlig" familie...jeg kjenner jeg nekter å bli en "TV-brett-familie"... Hvordan er det med dere?

Vi spiser ved spisebordet alle hverdager. Når ungene lager seg kvelds eller frokost hender det de spør om å få spise foran tv'n, og av og til får de det, og av og til ikke.

I helgene har vi "kosemat", og spiser litt senere enn vanlig, og da spiser vi "hvor vi vil", det vil som oftest si på stua. ;)

Skrevet

Vi har alltid før spist foran TV'en. Det begynte med at de hybelene vi leide i begynnelsen ikke hadde noen annen sitteplass enn sofa. Nå bor vi i hus og har spisestuebord. Vi spiser fortsatt mye foran TV'en. Men nå er lillegutt blitt så stor at han skal begynne å spise middag sammen med oss. Han har hittil spist alene i spisestua, bortsett fra mme som ble gitt i sofaen. Vi funderte på hvordan det skal løses i praksis. Jeg jobber som oftest så sent at han holder på å legge seg når jeg kommer hjem. Jaja, han og pappa'n får spise middag sammen og så må jeg spise kald mat alene på kvelden.

Gjest Spinell
Skrevet

Da forteller du ham at her i Norge synes folk det er skikkelig "white trash" å spise alle måltider i sofaen foran tv-en.

Vi har ingen barn, men spiser likevel frokost, (+lunsj i helgene) og middag ved kjøkkenbordet eller spisestuebordet. Vi koser oss og snakker sammen over måltidene, og synes det er fint å ikke bli distrahert av tv. Noen kosemåltider tas foran tv, men det dreier seg kanskje om 1-2 måltider i måneden.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg og mannen spiser nesten alltid foran tven, ettersom vi har et knøttlite kjøkken uten spiseplass. Får vi besøk av mer enn ett menneske så spiser vi ved spisestuebordet.

Når vi får barn kommer jeg til å insistere på at vi ikke spiser foran tven.

Hjemmefra er vi begge vandt med at måltider hjemme er familietid, og bare lørdagsmiddagen (som oftest pizza) kan spises foran tven. Vi er enige om at det er slik vi vil ha det med våre barn også.

Skrevet

hver for oss.Han hos sin familie og jeg hjemme foran tv'n eller i byen med venner...

Skrevet

Før vi fikk barn så spiste vi det meste foran TV'en. Nå spiser vi alle måltider i spisestuen, for vi har ikke kjøkkenbord.

Skrevet

Enn så lenge så spiser vi i sofaen fremfor tv`en. Men snart flytter vi og får STORT kjøkken, så da vil de fleste måltider bli der. Men helgekos og kveldsmat vil nok fortsatt spises fremfor tv`en. Gleder meg til å få kjøkken! :gjeiper:

Gjest gurimalla
Skrevet

Vi spiser frokost, middag og kvelds ved spisebordet.

Vi har åpen løsning med stort spisebord. Unntaksvis kan "kosemat" inntas i sofaen.

Skrevet

Jeg lurer på hvordan sofaene og teppet på gulvet hadde sett ut etter et middagsmåltid foran TVen med mine små rabagaster. Tre måltider om dagen og vi hadde sikkert blitt anmeldt til barnevernet for å bå i et grisehus.

Jeg tror ikke helt det fungerer å ha små barn og samtidig spise foran TVen, hvis man ikke har plastsofa og ellers ikke bryr seg om søl. Rundt spisebordet er det "katastrofeområde" når 3-åringen og tvillingene på 1 år har spist...

Skrevet

Vi har et lite kjøkken med et høyt barbord og tilhørende barstoler - her spiser vi frokost og kveldsmat.

Middagen spiser vi ved spisestuebordet i stua.

Middag foran TV'n har vi aldri.. (men jeg kan nok kose meg med en pizzabit eller lignende i sofaen på kvelden etter at barna er i seng)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...