Gå til innhold

For gammel for ny jobb???

Fremhevede innlegg

Skrevet

En bekjent av meg driver å søker jobb uten å få napp.

Er godt kvalifisert. Nå mener hun at hun er for gammel. Hun er (bare) 45 år. En tenker iallefall ikke på alder når en ser henne.

Dette fikk meg til å tenke litt.

Er det slik det er. Skal vi andre som har jobb, bite seg fast for vi vil ikke få noen annen pga.alder?

Syns det høres ille ut.

Har noen andre opplevd det? Og er det vanlig? Håper det er uvanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange sier at det er vanskeligere å få jobb når man er nærmere 50. Har hørt dette fra både headhuntere og kollegaer. Heldigvis finnes det solskinnshistorier, men tendensen er klar.

Hovedproblemet med å ansatte folk rundt 50 er den totale kostnaden. Mange bedrifter har pensjonsforsikring og i de fleste ordninger er premien dyrere jo eldre medarbeideren er. Når man er 50 er ofte den årlige premien bedriften må betale like stor som årslønnen!

I lang tid har det ikke vært mulig å endre på dette ved LOV. Heldigvis er det innført nye lover som gjør at bedriftene kan endre forskikringsordningene sine, f.eks. slik at det kan innbetales like stor premie hele tiden uavhengig av alder. Så vidt jeg vet er det få bedrifter som har endret ordningene sine. Dette krever masse diskusjoner og forhandlinger internt og både ansattes repr. og ledelsen tenker fremdeles at "man vet hva man har, men ikke hva man får".

Og dermed er det vanskelige for erfarne, kreative, lojale, fleksible, dyktige, modige mennesker på 50 å få seg ny jobb. Trist men sant.

Ønsker likevel din venninne lykke til! Når hun er 45 er oddsen bedre enn når hun blir 50. Det er nok lurest for henne å finne en jobb hun kan bli i en stund, ja...

icon_smile.gif Litago1212[ Dette Innlegg er endret av: Litago den 2002-05-02 23:59 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

Jobber i et rekrutteringsfirma, og ja vi leter hovedsaklig etter personer som er mlm 30-max 45 år. Burde ikke være sånn synes jeg personlig, men det er nå en gang slik markedet vi opererer i er...

Gjest sexysadie
Skrevet

D er jo latterlig at d er slik da,for mennesker i alderen 45 - 55 år er jo meget stabil arbeidskraft. ferdig med småbarna og rede til å virkelig gå inn for sitt arbeide.

Skrevet

Jeg fikk ny jobb da jeg var 47 år. da hadde jeg kontaktet et rekruteringsfirma. Kanskje det var lett for meg fordi jeg har arbeidet med data og regnskap i mange år - men fortell din venninne at hun ikke må gi opp.

Det er lett å si at man må virke positiv, men jeg vet det kan være vanskelig. Be henne forsøke likevel - det hjelp meg da jeg klarte det.

Dessuten har jeg lest flere steder i det siste at flere bedrifter har funnet ut at det lønner seg å ansett litt eldre arbeidtakere somer ferdig med barn osv.

Hilse henne og øanke henne lykke til.12

• 3 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, desverre tror jeg toget kan ha gått. Det burde ikke være sånn, men vi ser at sånn er det i virkelighetens verden i dag.

For noen år siden da jeg søkte stillingen jeg har nå, - var jeg 30 år ca.

To stillinger ble utlyst ledig.

En dame som søkte var 40 år, og hun var like kvalifisert som meg, + lenger erfaring.

Jeg var kjempeglad da jeg fikk jobben. Mye på grunn av mine kvalifikasjoner, personlighet, samt ALDER. Den andre stillingen ble besatt av en annen dame på min egen alder. :wink:

Jeg syntes vel egentlig at dette var svært urettferdig den gangen, for 40-åringen hadde mer erfaring, og hun var i tillegg adskillig mer utadvendt enn sin 30-årige med-søster. NOE SOM KOMMER GODT MED I MIN STILLING.

Så, toget kan ha gått når man fyller 45 ja, desverre er det slik.

Hardt å svelge, men..............................

Men man kan ikke gi opp likevel! Stå på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg må egentlig si at det forundrer meg litt; at eldre skal være så lite attraktive på jobbmarkedet...Det man evt. får i økte forskringsutgifter, får man vel tilbake, om ikke økonomisk, så i form av erfaring, modenhet osv...Men det kommer vel litt an på hva slags jobb det er snakk om også..

Mirabella :)

Skrevet

Det offentlige (kommunen, fylkeskommunen og staten) har pensjonsordninger for alle sine ansatte, og der er innbetalingene flate, dvs. det skilles ikke etter kjønn eller alder, slik de private forsikringsselskapene gjør.

Det skulle derfor ikke være et argument innenfor det offentlige at det er dyrere å ansatte eldre arbeidstakere.

Som et sidespor (og et apropos til debatten om hvilke pensjonsordninger kommunene skal ha), så er dette en av grunnene til at fagforeningene innenfor kommunene ønsker å fortsette å ha den kommunale pensjonskassen. Det hindrer både kjønns- og aldersdiskriminering!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...