Gå til innhold

Berner Sennen - omplassering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, har akkurat overtatt en nydelig Berner Sennen hannhund fra omplassering. Han er 4,5 år, snill som et lam, men noe sta til tider, elsker kos, tålmodig, glad i tur, kanskje litt i overkant interessert i andre hunder (ikke super-sosialisert, tror jeg...). Litt tendenser til boffing når noen går i trappa, men har begynt å roe seg etter at han gjentatte ganger har fått beskjed om at det bor andre i huset også. Ingen kjente sykdommer, er røntget for HD, og er frisk.

Er godt vant med større raser, men spørsmålene jeg har er som følger:

Er det noe spesielt jeg bør vite ang. gemyttet til denne spesifikke rasen?

Hvor mye trim trenger han? Ca. 55 kg, men er ikke tykk, bare STOR... :)

Hva slags sosialisering/lek vil han trives best med?

Noen som kan anbefale et godt for til ham? (Bor på et lite sted, så kan egentlig bare velge mellom Labb (som er uaktuelt!!!) og Science Diet - er dette godt nok, eller bør jeg prøve noe annet?

Andre tips?

Veldig takknemlig for svar...

Hilsen en lykkelig hundeeier... :rødme:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert ikke et veldig nyttig svar, men jeg skriver da allikevel.

Stusser litt på at ikke den forrige eieren har gitt deg en "bruksanvisning"..?

Hva med å ringe en oppdretter, eller søke om raseklubben har en hjemmeside. Uansett tror jeg at du merker ganske fort om du gjør det riktig. Er hunden urolig, trenger den kanskje mere tur/aktivisering. Opp til et visst punkt, selvsagt, man kan jo overaktivisere.

Ville gått ganske lange og rolige turer i begynnelsen, etter min erfaring hjelper det hunden å knytte seg til deg.

Uansett er Berner Sennen avlet for å hjelpe til på gården, så bære kløv eller trekke vogn er midt i blinken, har jeg hørt :)

Skrevet

Av gemytt er denne rasen vennlig og godmodig. Den er kjent for å gå godt sammen med eventuelle andre kjæledyr som måtte være i familien, og den er som regel svært glad i barn. Den er hengiven og trofast mot sin eier, og den skal være relativt lett å oppdra.

På tross av størrelsen er dette en aktiv hund som krever en del mosjon.

Mine trives om de får en times tur om dagen. Ellers så liker de og være med overalt hvor vi drar :)

Mine går på RC og Proplan.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Jeg kan ikke så mye om rasen, men omplasseringshunder har jeg hatt endel av.

Ta det rolig med ham di første månedene, det er kjempeviktig slik at han får roet seg. Noen mener at man skal ta det mer rolig med en omplasseringshund enn med en valp, for å ikke utvikle stress hos hunden, men det kommer litt an på hunden også. Men ikke overdriv aktivitet eller besøk hos andre enda.

Visse ting/ uvaner kan komme etter noen mndr, når han er godt vandt hos dere, så greit å ha det i bakhodet i tilfelle noe dukker opp.

Mat vet jeg ikke, labb er jo som du sier uaktuelt, men det går an å bestille for via nettet som blir levert på døra, som Husse (om jeg husker riktig) det er ikke kjempedyrt tror jeg heller. Har du slakter i nærheten kan du kjøpe vom, og blande med tørrfor også, det koster ikke så mye, men krever litt arbeid.

Aktivitet tenker jeg at 1t kanskje er litt lite? det er jo under middels. Men det spørs jo hva du legger i det. Får han løpe rundt i skogen, så er det mye bedre enn en times tusletur, og når han er vandt hos dere kan du jo legge inn litt økter med lydighetrening.. Eller kaste ut maten på en plen og la han lete de fram selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...