Gå til innhold

Teip over arr etter silikon


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg forstørret brystene mine igår og fikk med et skriv fra legen der det står jeg skal ha teip over arrene i en del uker fremover. Om ca en uke skal jeg selv for første gang teipe sårene.

Men, her og nå har han lagt bomull i mellom teip og hud, skal jeg også bruke bomull? Eller er det kun teip jeg skal benytte? Noen som vet hva teipen heter eller har noen anbefalinger?

Er også nysgjerrig på dette med støtte-bhen som jeg har på og har fått streng beskjed om å bruke i 8 uker. Hva med vask av denne? Kan jeg kjøpe tilsvarende i butikkene eller skal jeg eventuelt ta kontakt med kirurgen for å ihvertfall få en til å bytte på med?

Takker for all hjelp og råd jeg måtte få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for raskt svar :)

Så denne teipen brukes alene uten noe imellom hud og teip?

Legen sa jeg skulle velge en teip som ikke klebet mye for at den skulle være enkel å dra av annenhver dag. Er dette en slik type teip?

Bandasjeri? Hvor finner jeg dette.. kan apoteket ha støtte bh?

Beklager hvis det er mye dumme spørsmål her, men jeg vil gjerne gjøre alt riktig med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta av teipen annenhver dag :O Jeg byttet teip maks hver uke tror jeg. Trodde ikke det var bra å stresse arret for mye...

"Det sitter papir-tape på selve såret. Disse fjernes etter 10 – 12 dager, og skiftes deretter ukentlig, i 2 – 3 måneder (ikke oftere, gir minst mulig arr). Fire dager etter operasjonen kan du dusje for første gang- forsiktig! BH'en kan da vaskes eller skylles opp. Papirtapen tapen lufttørres eller tørkes med hårføner før Bh-en settes på igjen."

Alle klinikker har vel egne meninger, så det skal ikke være så lett å vite hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dra av tapen annenhver dag. Det vil stresse arret og er helt unødvendig. Du risikerer også å få plasterutslett av en slik røff behandling av huden.

Etter du har dusjet, føner du tapen tørr, og når den viser tegn på å bli slitt/løsne, bytter du.

Jeg kan varmt anbefale denne tapen for best arrbehandling. Den er skånsom mot huden og gir arret fuktighet. Litt dyr, men vel verdt pengene.

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=30131&c=1222&g=false&ref=search

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La teipen sitte på til den nesten faller av i dusjen. 1 til 2 uker. Annenhver dag er idioti, da vil du stresse arrene unødvendig mye, pluss at det gjør vondt å ta det av så ofte. Kan virkelig ikke skjønne at legen har sagt det? Bruk den tynne eller vanlige micropore papirteipen. Ikke bomull, teip rett på huden. Men ville ventet ca. ti dager etter operasjonen før jeg byttet teip første gang hvis jeg var deg. Jeg teipet mine arr i tre mnd. Har nesten usynlige arr nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har frarådet meg å bytte annenhver dag.. tenk om jeg hadde gjort det uten å høre med dere og endt opp med stygge arr!

Jeg fikk ikke mye muntlig fra legen, men et ark hvor det står jeg skal skifte den annenhver dag. Nå kommer jeg garantert ikke til å gjøre det.

Fikk beskjed om at jeg kan dusje en uke etter behandlingen, er dette det samme som dere gjorde? Byttet dere den første teipen med bomullen da og satte på egen uten bomull?

Nok en gang: tusen, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne dusje 4-5 dager etter operasjonen, og da tok jeg av den ytterste bandasjeteipen eller hva man skal kalle den. Under der var det sånn vanlig tynn teip som skulle sitte på i to uker, så den rørte jeg ikke.

Skulle heller ikke sette på ny sånn bomullsting, bare vanlig micropore etter to uker og så maks en gang i uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...