Gå til innhold

dissosiativ lidelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg lurer på om noen av dere har noen gode linker der en kan lese om dissostiv lidelse. Hva det er, hva det innebærer og slik på en lettfattelig måte. Har prøvd å søke, men finner ikke så mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det. Feildiagnostisert for noen år tilbake og dyttet i en haug med medisiner (diagnostistisert schizofren).

Den beste informasjonen om det på nettet som jeg har kommet over, er det som står på engelsk i wikipedia.

Sånn ellers, så er det et helvete å ha. Meget sjelden diagnose, og lite forsket på og ingen dokumenterte behandlingsmetoder som fungerer.

Kort fortalt: Det er som å leve uten å være levende. Plutselig er man her, og så er man der. Hukommelsessvikt, og en modus som kan passe til de ulike situasjonene. Passer det ikke blir det bare rot. Blir rot uansett egentlig.

Kjernen i det er at man ikke klarer å bearbeide å reagere fullstendig på det man hører, ser og føler.. I tillegg er sykdommen kompleks, med humørsvingninger/depresjon og angst.

Nei, det der er et helvete!

Skrevet

Er det DiD eller multippel personlighet du er ute etter informasjon om? Det glir sammen, og MPD er meg bekjent nå stappet inn i boksen DiD, men det er ulikt nok til at det er en fordel å vite hva det er du leter etter :)

Skrevet

Jeg tror det er did jeg mener, vertfall ikke multippel personlighets forstyrrelse. Meg bekjent så heter det dissosiativ lidelse.....

Skrevet

Hei.

DID eller Dissosiativ Identitets Forstyrrelse er det samme som det som før ble kalt Multippel personlighetsforstyrrelse; altså flere personligheter.

Det finnes ulike grader og grener av dissosiative lidelser, og den mest alvorlige av dem er DID.

Et likhetstrekk ved alle grenene er vel at en utvikler lidelsen pga alvorlige traumer som gjerne har skjedd i barndommen.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...