dulsidala Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Hei alle sammen! Situasjonen vår er sånn: Han bygger hus og vil at jeg skal leie. Pga diverse med arv og foreldre så får ikke jeg blimed på lånet selv om jeg gjerne vil. På alle samboerkontraktmalene jeg har funnet på nettet står det bare om eieforhold, men hva hvis den ene parten betaler "ufrivillig" leie. Vil jo ikke værre ei real kjærring og ikke bidra, men vil gjerne ha noe sikkerhet. Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Glitnir Skrevet 9. august 2010 #3 Skrevet 9. august 2010 Hei alle sammen! Situasjonen vår er sånn: Han bygger hus og vil at jeg skal leie. Pga diverse med arv og foreldre så får ikke jeg blimed på lånet selv om jeg gjerne vil. På alle samboerkontraktmalene jeg har funnet på nettet står det bare om eieforhold, men hva hvis den ene parten betaler "ufrivillig" leie. Vil jo ikke værre ei real kjærring og ikke bidra, men vil gjerne ha noe sikkerhet. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Men hva er det du vil oppnå da? Sikkerhet for hva? Du bør forklare bedre hvordan dere skal ordne dere og hva dere ønsker å avtale. Er det så at dere skal betale like mye, men at lånet (og boligen) kun kan stå på ham? I så fall bør dere jo avtale noe a la at du gradvis kjøper deg inn i takt med nedbetalingen, eventuelt at dere har en egen avtale om at du eier halvparten, men som ikke tinglyses. Noe svakere sikkerhet for deg, men bedre enn ingenting.
dulsidala Skrevet 9. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2010 Hvilken sikkerhet?? Vil jo ikke legge i mange tusen kroner iløpet av år og hvis det blir slutt så ikke sitte igjen med noe. om det da finnes noen måte man kan sikre seg på å få noe igjen da?
Illuminati Skrevet 9. august 2010 #5 Skrevet 9. august 2010 Det er jo derfor du ikke står som eier, for at du ikke kan kreve noe. Betal gjengs leie og aksepter at han eier huse, eller krev at du skal være med som eier.
Anjah Skrevet 9. august 2010 #7 Skrevet 9. august 2010 Du må nok være medeier om du skal ha rett på noe som helst. Mulig dere sammen kan finne en avtale som fungerer for dere, og så få den godkjent av en advokat eller noe...?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #8 Skrevet 9. august 2010 Jeg ville ikke ordnet meg slik du tenker her, betale husleie til samboer, det hadde føltes helt feil. Foreslår følgende: dere har vel en form for felles økonomi, felles konto til husholdningsbudsjett? Her betaler dere % vis inn etter inntekt. Se på hvor mye du har til overs etter dette, trekk fra det du bruker på private ting. La oss si at du får ansvar for f.eks 20% av boliglånet (eller at du kjøper 20% av huset fra samboeren din, dersom det er slik at han ikke har lån), og så kontraktfester dere at du eier 20%. Om det så bare er 10% du har råd til, så er det psykologisk langt bedre enn å være bare leietaker. Å ikke ha mulighet til å være med på å eie boligen dere bor i, setter deg i en konstant underlegen posisjon, da er det bedre å bo alene, selv om det er dyrere. Desuuten - for all del: livsforsikring som begunstiger deg om han faller fra, betales fra felles husholdn konto, sakl sikre at du har råd til å bo. Og gjensidig testamente!!
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #9 Skrevet 9. august 2010 Jeg ville ikke ordnet meg slik du tenker her, betale husleie til samboer, det hadde føltes helt feil. Foreslår følgende: dere har vel en form for felles økonomi, felles konto til husholdningsbudsjett? Her betaler dere % vis inn etter inntekt. Se på hvor mye du har til overs etter dette, trekk fra det du bruker på private ting. La oss si at du får ansvar for f.eks 20% av boliglånet (eller at du kjøper 20% av huset fra samboeren din, dersom det er slik at han ikke har lån), og så kontraktfester dere at du eier 20%. Om det så bare er 10% du har råd til, så er det psykologisk langt bedre enn å være bare leietaker. Å ikke ha mulighet til å være med på å eie boligen dere bor i, setter deg i en konstant underlegen posisjon, da er det bedre å bo alene, selv om det er dyrere. Desuuten - for all del: livsforsikring som begunstiger deg om han faller fra, betales fra felles husholdn konto, sakl sikre at du har råd til å bo. Og gjensidig testamente!! Vanligvis er det vel slik at om et par eier en bolig/har felles boliglån på 2 mill. tilsammen, får man livsforsikring for ca halve verdien/lånesummen - for å sikre at den andre parten kan beholde huset/bare betale ned på "sin" halvpart av lånet. Slik TS situasjon er, ville kanskje ikke livsforsikring på halve boliglånet/verdien være berettighet, siden hun ikke eier boligen? Altså, at hun ikke mister materielle verdier om kjæresten dør, fordi hun ikke eier/har boliglån i utgangspunktet - og at det dermed blir meningsløst at hun skal "tjene" på hans død uten å ha risikert noe i form av lån/boligkjøp? (Dette er ikke min personlige mening, har bare forstått at mange forsikringsselskap tenker sånn.) Er det ingen mulighet for at du kan kjøpe deg inn/stå for halve lånesummen? Er det din samboer selv som ikke ønsker at dere skal eie ilag evt? Jeg forstår godt at du ønsker en sikkerhet, fremfor å betale leie!
LukaFrost Skrevet 10. august 2010 #10 Skrevet 10. august 2010 TS, er forholdet nokså ferskt? I så fall skjønner jeg at han ikke vil la deg være med på å eie huset. Når man har bestemt seg for å tilbringe framtiden sammen bør den andre part få kjøpe seg inn, synes jeg. Je ghadd eikke giddet å påkoste huset og så ikke få noe igjen for det.
Illuminati Skrevet 10. august 2010 #11 Skrevet 10. august 2010 Vanligvis er det vel slik at om et par eier en bolig/har felles boliglån på 2 mill. tilsammen, får man livsforsikring for ca halve verdien/lånesummen - for å sikre at den andre parten kan beholde huset/bare betale ned på "sin" halvpart av lånet. Slik TS situasjon er, ville kanskje ikke livsforsikring på halve boliglånet/verdien være berettighet, siden hun ikke eier boligen? Altså, at hun ikke mister materielle verdier om kjæresten dør, fordi hun ikke eier/har boliglån i utgangspunktet - og at det dermed blir meningsløst at hun skal "tjene" på hans død uten å ha risikert noe i form av lån/boligkjøp? (Dette er ikke min personlige mening, har bare forstått at mange forsikringsselskap tenker sånn.) Nei, forsikringsselskapet tenker: forsikring kr xx vs risiko = pris. Og er du villig til å betale prisen er forsikringen din. Du kan forsikre naboen om du føler for det og har lyst å betale. Du skal forsikre hva du ikke har råd å miste økonomisk.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #12 Skrevet 10. august 2010 Husleie må jo TS betale uansett hvor hun bor hen, bedre å betale til en samboer enn en fremmed person. Kan jo ikke forvente å bo gratis selv om type eier en bolig.
LukaFrost Skrevet 10. august 2010 #13 Skrevet 10. august 2010 Jammen hun vil jo ikke bo gratis, hun vil kjøpe seg inn.
Illuminati Skrevet 10. august 2010 #14 Skrevet 10. august 2010 Jammen hun vil jo ikke bo gratis, hun vil kjøpe seg inn. Det får hun jo ikke. Hun vil ha hjelp for å finne en måte å tilegne seg en rett hun i utgangspunktet ikke fikk fra kjæresten.
Blowers daughter Skrevet 10. august 2010 #15 Skrevet 10. august 2010 Hvis du har råd til å være fullverdig medeier, ville jeg ikke godtatt at du ikke får stå som eier. Evt må leien settes så lavt at du også har anledning til å legge deg opp penger ved siden av istedenfor. Hvorfor skal han være den eneste som gis anledning til det? Jeg ville aldri etablert meg med en som nektet meg å bli medeier i felles bolig, med mindre forholdet var veldig ferskt og han f eks er villig til det på sikt.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #16 Skrevet 10. august 2010 Nei, forsikringsselskapet tenker: forsikring kr xx vs risiko = pris. Og er du villig til å betale prisen er forsikringen din. Du kan forsikre naboen om du føler for det og har lyst å betale. Du skal forsikre hva du ikke har råd å miste økonomisk. Men her mister hun jo ikke noe økonomisk, om samboer dør, da hun ikke har eid det i utgangspunktet. Vi fikk ihvertfall info om at det var slik det vanligvis foregikk ang, forsikring, at det var vanlig med livsforsikring på seg selv for halve låne/boligverdisummen.
Illuminati Skrevet 10. august 2010 #17 Skrevet 10. august 2010 Men her mister hun jo ikke noe økonomisk, om samboer dør, da hun ikke har eid det i utgangspunktet. Vi fikk ihvertfall info om at det var slik det vanligvis foregikk ang, forsikring, at det var vanlig med livsforsikring på seg selv for halve låne/boligverdisummen. De fleste tenker slik, jeg tenker at min andre halvdel har livsforsikring på et nivå som tilsier at jeg kan betjene rest gjeld uten problemer uten å selge eiendeler og samme motsatt. Dvs at den som tjener mest burde være forsikret med mest, i mine øyne.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #18 Skrevet 10. august 2010 Nei nei nei! Jeg og min samboer har et godt og ryddig forhold og deler det meste likt, men dette nytter bare ikke. Skal man ønske å eie sammen med kjæresten, ikke få lov til å være medeier, men betale husleie som enhver annen? Nå kommer det jo veldig an på hva du skal betale i husleie, men å si at du må leie et sted uansett, så du kan like gjerne bekoste samboers hus blir bare helt feil. Nei, da hadde jeg heller kjøpt noe annet selv, hvis det er slik at du ønsker å kjøpe noe og sitter inne med midlene. Jeg hadde gått med på deling av fellesutgifter, men ærlig talt: skal dere ha et forhold hvor du er med på å nedbetale hans lån uten å få noe igjen for det? Høres ikke ut som et bra forhold synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2010 #19 Skrevet 10. august 2010 TS: Kan du ikke gi oss noen tall, mye lettere å komme med forslag da
AnonymBruker Skrevet 12. august 2010 #20 Skrevet 12. august 2010 Det blir litt OT; men hos meg og min sambo; vi har vært sammen i 10 år; så står alt lånet på ham, mens jeg står som eier av halve huset. Er det en ulempe, har det noe å si at lånet ikke står på meg? Hva da dersom vi skulle gå fra hverandre, og jeg vil kjøpe hans halvdel av huset? Vi er ikke gift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå