Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Gjest uAnonymBruker

Åh dette tar så lang tid! Først stod jeg jo på venteliste i nesten to år, så når jeg endelig kom inn så la de ned kjøreskolen, så måtte jeg vente mange måneder på at en ny kjøreskole skulle starte opp, og så må jeg stå på venteliste i enda et år! Er helt amøbe å ha bare èn kjøreskole og tre kjørelærere fordelt på 7 bygder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer til dere som har bestått :klemmer:

Huff, jeg har min fjerde(!) oppkjøring imorgen :sjenert: , og jeg gruer meg såpass mye at jeg er kvalm :spy: . Jeg hadde kjøretime idag og det gikk helt i vest.. Jeg har kan alt i teorien, men når det kommer til å kjøre så vil hjernen min ikke forstå at her skal jeg gire ned eller her skal jeg stoppe.. Jeg bare gruer meg masse..

Har noen tips til imorgendagen? Jeg vet jeg skal være rolig og ikke stresse.. men still.. Tips? Jeg er såå lost.. :sukk:

Jeg har ingen gode råd til deg, dessverre. Å be noen om "ta det med ro" er lettere sagt enn gjort. Hos med kom heldigvis alt automatisk når jeg satt der.

Uansett, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestod ikke min fjerde oppkjøring heller :rasende: .. Føler meg som en jævla taper.. Det eneste jeg strøk på var at jeg ikke bremset godt nok når det var barn på fortauen på den ANDRE siden og at jeg ikke holdt meg til høyre opp en sving....! Er helt lost, og bor langt opp i granskauen at jeg nesten MÅ ha bil.. vurderer å kjøre uten lappen.. er vel billigere om jeg blir tatt uansett.. :cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Jeg har også strøket på oppkjøring et par ganger. Måtte ta både amerikansk lapp som gikk fint, og så tok jeg norsk lapp da jeg kom til Norge... den norske lappen var en del vanskeligere. Bruke MYE mer penger enn på den amerikanske. Trodde aldri jeg kom til å klare det. Nå må jeg faktisk tenke over hvor mange ganger jeg strøk, fordi man glemmer det fort, hehe. Tror det var to ganger? Tingen er at jeg lærte noe nytt hver gang jeg strøk, og det handlet egentlig om å bli trygg på min egen kjøring. Jeg var aldri trygg på meg, uansett om kjørelærerne mine var trygg på meg. Jeg sa alltid i fra om at jeg ikke var trygg, og da fikk jeg alltid til svar at "DET DER må du slutte med, du er jo flink!". Men det handler jo ikke om at andre skal være trygg med kjøringen min, men om at jeg måtte øve såpass mye at JEG føle meg trygg.

Og det tok bare lengre tid enn det gjorde med en del andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lovealii, om noen er i fortauet skal du stanse uansett hvor de er, om de så ikke er på fortauet enda også. Brems ned ved alle fotgjengerfelt, se deg godt om før du kjører. Om du kjører uten lappen vil du få både bot og utsettelse, så det blir for dumt. Kjør så mye du kan og bedre lykke neste gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er heldige dere som har fått lappen, gratulerer! :)

På fredag har jeg oppkjøring, kjenner at jeg begynner å grue meg nå.. Håper bare ikke nervene ødelegger alt!

Gleder meg sånn til å få lappen, håper så inderlig at jeg består..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er heldige dere som har fått lappen, gratulerer! :)

På fredag har jeg oppkjøring, kjenner at jeg begynner å grue meg nå.. Håper bare ikke nervene ødelegger alt!

Gleder meg sånn til å få lappen, håper så inderlig at jeg består..

Dagen jeg fikk lappen var virkelig en stor dag! Håper du klarer det! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åårrhhh! Føler aldri jeg blir god nok til å kjøre bil. Faen ta den lappen! Kommer aldri til å klare dette. Har bare oppkjøring igjen, besto ikke sist gang! :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Åårrhhh! Føler aldri jeg blir god nok til å kjøre bil. Faen ta den lappen! Kommer aldri til å klare dette. Har bare oppkjøring igjen, besto ikke sist gang! :grine:

Hvis det hjelper, så strøk jeg to ganger før jeg besto den tredje gangen med glans for en måned siden. (Første gangen jeg kjørte opp gjorde jeg følgende feil; jeg kjørte på rødt lys, brøt vikeplikten min, lot være å kjøre forbi en buss selvom jeg burde ha gjort det, stoppet for en jente som jeg ikke skulle stoppet for. Andre gangen gjorde jeg alt mulig rart feil, mens tredje gangen var alt perfekt. Nesten så det var "ment to be"? Det er så grisesurt å stryke, jeg kjenner igjen den følelsen, men jeg lover - alt er glemt når du har fått lappen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke alle her inne er!! :-)

Jeg har tatt et par kjøretimer med kjørelærer er kommet litt over halveis på nivå 3.. Har bestått teorien med 1(!!) feil også, er bare et par uker siden jeg besto teorien da. Men nå har kjørelærer reist på ferie og jeg får ikke ha time før om en mnd.. han har heller ikke bestilt oppkjøring til meg fordi det ikke var åpnet for det fordi det var så lang venteliste at det gikk så langt frem i tid ( 3 mnd ventetid på oppkjøring tror jeg han sa). Men føler han ikke har gjort det fordi jeg ikke er god nok, eller at jeg aldri kommer til å få lappen heller.. :(

Men jeg er skikkelig redd for at jeg får oppkjøring når det er glatt ute :( har aldri kjørt på glatten, begynte å lærekjøre i Mars-April kanskje, og med kjøretimer i Mai,om ikke jeg tar helt feil nå da.. Men hvordan er det med oppkjøring og de spm vi får der, er det skikkelig vanskelig og sånn at du nesten helst vill unngå hele oppkjøringa? og noen som vet om de ikke kan bestille oppkjøring når det er lang venteliste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har lest mange innlegg på denne tråden. Det er mange av dere som gruer dere til både forskjellige prøver og den endelige avslutningen, nemlig å få førerkortet.

Jeg kan ikke unngå å tenke hvorfor det er slik, hvorfor dere er så nervøse og usikre. Er det nødvendig for dere alle å ha førerkort? Er det prestisje i å ha førerkortet så snart dere fyller 18 år? Det er slik det ser ut for meg. Flere av dere forstår heller lite av teorien, etter hva dere selv forteller. Det er ikke nok bare å forstå hva skiltene betyr. Det å ta et skippertak og pugge like før en prøve og ha flaks, vil jo ikke si at dere blir trygge bilførere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Jeg har lest mange innlegg på denne tråden. Det er mange av dere som gruer dere til både forskjellige prøver og den endelige avslutningen, nemlig å få førerkortet.

Jeg kan ikke unngå å tenke hvorfor det er slik, hvorfor dere er så nervøse og usikre. Er det nødvendig for dere alle å ha førerkort? Er det prestisje i å ha førerkortet så snart dere fyller 18 år? Det er slik det ser ut for meg. Flere av dere forstår heller lite av teorien, etter hva dere selv forteller. Det er ikke nok bare å forstå hva skiltene betyr. Det å ta et skippertak og pugge like før en prøve og ha flaks, vil jo ikke si at dere blir trygge bilførere.

De fleste er nervøse og usikre før de skal gjøre noe som betyr mye for dem. Folk er nervøse og usikre før en eksamen også, og tviler på egen kunnskap fordi man har så inderlig lyst til å stå men er redd for at man ikke kan nok, selv om man har pugget stjerten av seg i mange måneder. Mange av menneskene i denne tråden er godt over 18, jeg er nesten 30, og det har lite med prestisje å gjøre.

Det at man får lappen betyr jo heller ikke at man er en perfekt fører som kan alt, det betyr bare at man er flink nok til å øve på egenhånd i trafikken. Man kjører jo på prøvetid i to år etter man har førerkortet i hånden.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvom man har lest masse til prøver osv. så betyr ikke det at du er garantert å bestå. Om det ikke er slik du hadde tenkt eller du har missforstått, ja da stryker du. Og sertifikatet er jo ikke gratis, og det er jo gøy for en på 18 å få sertfikatet når de er 18 -19 år. Og for en på 30 er det sikkert et godt løft i hverdagen å kunne kjøre selv..

Anonym poster: bef00b85f55c4c210fe6a69ed43790a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wihi, kjørelæreren min sa idag at jeg vil nesten helt sikkert ha lappen innen 3 måneder, må bare bestå på teoriprøven nå den 6 juli først ! Kryss fingrene for meg :hoppendeglad:

Endret av Auroressa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Den 4 juni begynnte jeg å øvelseskjøre motorsykkel. Nå, 3 1/2 uke senere og 15093kr fattigere sitter jeg her med lappen. Hadde oppkjøring den 26 :)

Endret av Audiot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wihi, kjørelæreren min sa idag at jeg vil nesten helt sikkert ha lappen innen 3 måneder, må bare bestå på teoriprøven nå den 6 juli først ! Kryss fingrene for meg :hoppendeglad:

Du har jekket deg ned noen hakk nå da siden din hasardiøse kjøring på E6. Du følte deg jo så trygg på deg selv at å kjøre i 120/130 var bare barnemat. Det var kanskje før du i det hele tatt hadde hatt timer med kjørelærer, bare med en beundrende mor ved din side. At du kjørte ulovlig fort og kunne sette andre i fare, streifet deg visst ikke et øyeblikk.

Det gikk tydeligvis ikke så bra med teoriprøven for deg 15. juni?

Anonym poster: dc467589d936a6e491d6b59c06153990

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice

Den 4 juni begynnte jeg å øvelseskjøre motorsykkel. Nå, 3 1/2 uke senere og 15093kr fattigere sitter jeg her med lappen. Hadde oppkjøring den 26 :)

Gratulerer så mye! Dette var imponerende :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har jekket deg ned noen hakk nå da siden din hasardiøse kjøring på E6. Du følte deg jo så trygg på deg selv at å kjøre i 120/130 var bare barnemat. Det var kanskje før du i det hele tatt hadde hatt timer med kjørelærer, bare med en beundrende mor ved din side. At du kjørte ulovlig fort og kunne sette andre i fare, streifet deg visst ikke et øyeblikk.

I all verden.... hvorfor slenger du med leppa slik? :fy_fy:

Anonym poster: a2ae47e2eff3f281f4d2306f9adf50d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

D var d jeg tenkte å :fnise:

Anonym poster: bc30932622dd515404c8f2abc21112a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble ferdig i fjor med alt av kjøretimer osv. Det siste jeg hørte fra kjørelæren min var lykke til med teoriprøva og oppkjøringa. Sitter her i dag uten å ha tatt teorien en gang..... uff, angsten for trafikken har virkelig vokst seg stor det året her :tristbla:

Noen som vet når "grensa" går ut? Altså at jeg må ta det obligatoriske fra nytt av osv? Skal prøve å få tatt teorien i begynnelsen av august, men....

Anonym poster: a2ae47e2eff3f281f4d2306f9adf50d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...