Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kjørelæreren min snakket om motorbrems i forrige time jeg hadde. pga sykdom og mye jobbing er det nå en stund siden. og jeg husker ikke heeelt hva det innebærer. noen som vet?

er visst noe man alltid må gjøre før ett lyskryss.

blinke, bremse, gire ett eller annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestod teorien i går :D :D

Jeg skal også ha veiledningstime til trinn 3 og jeg begynner å merke at jeg kan kjøre bil :)

Teorien var egentlig mye enklere enn jeg hadde trodd, men med lesing i boka, spørsmålsbok og 24-timerspass på teoritentamen.no var det slettes ikke vanskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Pingting :) Jeg synes sikkert jeg er myyye dårligere enn jeg egentlig er ja...

Linaria, kjørelæreren min sier jeg nettopp har kommet til Trinn 3 (av 4), og jeg hadde glattkjøring idag (skulle egentlig ha det imorgen..). Han sier også at nå er det bare å ta teorien, ja! Men jeg har jo som mål å få kjørt opp i Slutten av Juli, så jeg må passe på å ha teorien i boks tidsnok til å bestille oppkjøring til da også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

kjørelæreren min snakket om motorbrems i forrige time jeg hadde. pga sykdom og mye jobbing er det nå en stund siden. og jeg husker ikke heeelt hva det innebærer. noen som vet?

er visst noe man alltid må gjøre før ett lyskryss.

blinke, bremse, gire ett eller annet....

Du girer ned fra et høyere til et lavere gir. Du må ikke alltid gjøre det. Det kommer an på hva trafikklysene viser. Hvis du må stoppe for rødt lys, må du sette bilen i første gir (husk på å trå inn clutchen).

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjørte opp i dag, strøk for andre gang... Og jeg skapte en farlig situasjon. Føler virkelig at jeg aldri kommer til å klare dette akkurat nå... :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte opp i dag, strøk for andre gang... Og jeg skapte en farlig situasjon. Føler virkelig at jeg aldri kommer til å klare dette akkurat nå... :grine:

Å nei! :klemmer:

Nå kan ikke jeg gi alt for konkrete råd siden jeg er midt i opplæringen selv, men:

- få oversikt over hva du gjorde feil. (det er jo en gjennomgang på slutten, men jeg kan tenke meg det er lett å glemme. Så skriv det ned)

- finn ut hva du kan gjøre for å bli flinkere på det du gjorde feil. Enten det er observasjonsteknikker, bedre forståelse for noe, eller teknisk trening

- øv, øv, øv

Prøv (lettere sagt enn gjort!) å bruke feilene som et utgangspunkt for å lære mer. Ikke heng deg opp i det vonde, det har allerede skjedd, men tenk fremover. Klarer man å snu skuffelsen til motivasjon, så blir livet straks mye lettere! (men det er vanskelig. Dritvanskelig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte opp i dag, strøk for andre gang... Og jeg skapte en farlig situasjon. Føler virkelig at jeg aldri kommer til å klare dette akkurat nå... :grine:

huff, kjenner følelsen... :klemmer:

føler du at du får bra nok hjelp fra kjørelæreren? for meg hjalp det veldiig mye å bytte kjørelærer, jeg tror min første kjørelærer ikke helt så hva problemene mine med oppkjøringen var..

les godt igjenom arket du fikk av sensor, og snakk med kjørelæreren om det. litt vanskelig å gi konkrete råd, men det er velig viktig at du finner ut hvorfor du gjør feil. er du nervøs, føler du at du har oversikt når du kjører, er det feil u pleier å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har øvelseskjørt med samboer'n i dag! :opplyser:

Det ble til sammen 25 rundkjøringer. Ikke verst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har øvelseskjørt med samboer'n i dag! :opplyser:

Det ble til sammen 25 rundkjøringer. Ikke verst?

Steike, nå kan du bestille deg russekort, med god samvittighet! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøk også igjen. For andre gang.

Det verste er ikke å stryke, men å gå rundt å vite at du er mer enn flink nok til å få lappen, men ikke klarer å bevise det for den som skal bli overbevist. Sensor.

Forrige gang fikk jeg bare feil på noen dumme ting. Men nå gikk ALT rett til helvete.

Jeg kan det som skal til for å få lappen, men når det virkelig gjelder så kjører jeg som om jeg har min første kjøretime. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å klare det neste gang.

:sur:

Edit: Må bare legge til at sensor var en søt og empatisk dame som gjorde sitt beste for at jeg skulle komme i mål, selv etter at jeg hadde begått en enorm tabbe så sier hun forsiktig at jeg skulle glemme det og se framover. Men så er det slettes ikke sensor man kan skylde på.

Endret av Anonym.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! :lillesky:

Har allerede fått kjørt endel etter oppkjøringen og det hjelper på selvtilliten.

Da var det bare å bestille ny oppkjøring og kjøre på! Denne gangen kommer jeg til å si til alle som spør at jeg har gitt opp, er så flaut hvis jeg stryker igjen. Skulle jo tro at jeg var tidenes dårligste sjåfør. :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det bare å bestille ny oppkjøring og kjøre på!

Hvis du kjører på noe, tror jeg kanskje du stryker igjen! :ler:

(huff, kunne ikke dy meg - håper du ikke synes den var over streken)

Men du? Kan det være en mulighet å ha med deg kjørelæreren din på oppkjøringen? De skal jo få lov til det, har jeg skjønt. Jeg synes bare sånt høres ekstra skummelt ut, men det KAN jo være at det blir en ekstra trygghet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører på noe, tror jeg kanskje du stryker igjen! :ler:

(huff, kunne ikke dy meg - håper du ikke synes den var over streken)

Men du? Kan det være en mulighet å ha med deg kjørelæreren din på oppkjøringen? De skal jo få lov til det, har jeg skjønt. Jeg synes bare sånt høres ekstra skummelt ut, men det KAN jo være at det blir en ekstra trygghet?

Jeg har heldigvis litt humor. Hahaha :fnise:

Ja, jeg spurte faktisk kjørelæreren min om det før oppkjøringen nå, men han mente det at jeg ville ha større utbytte av å kjøre alene da jeg er flink nok, og presset kan bli større når han sitter på.

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre jeg, for å ikke bli nervøs neste gang. Jeg skalv på oppkjøringen nå og det var skikkelig ubehagelig, haha! :gjeiper:

Håper-håper-håper det går bedre neste gang. Det er dyrt og ikke minst flaut å stryke. Håpløst altså!! :kjefte:

Jaja, får vel lappen en eller annen gang! :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest IngvildSF

Da jeg kjørte opp hadde jeg med meg kjørelæreren i baksetet. Det hjalp veldig! Jeg ble mye roligere, fordi alt ikke var ukjent, og istedet for pinlig stillhet, satt vi tre og snakket, mens jeg kjørte.

Anonym.: Blir du nervøs, er det det som er problemet? Isåfall kan litt psykisk forberedning gjøre godt. Se for deg at du er skikkelig glad når du ankommer vegvesenet, du hilser hyggelig på sensor, småbabler litt med sensor og kjørelærer, setter deg inn. Se for deg at sensor er en person som vil deg alt godt (det vil h*n jo). Viktig å hele tiden bevare godfølelsen og roen (i tankene). Se for deg at du begynner å kjøre, og at det går bra. Du kan også se for deg at bilen blir kvelt før et kryss, men da er det superviktig å forestille seg at du får den igang igjen, med en gang, kanskje du slår av en spøk? Se for deg at resten av oppkjøringa går supert, og når du parkerer for siste gang, og er ferdig med oppkjøringa, så gjør du det med et smil.

I korte drag; se for deg oppkjøringen på en positiv måte. Ikke la negative tanker slippe til. Se for deg at du klarer lappen med glans. Denne "fantasien" kan du tenke gjennom flere ganger i tiden før oppkjøringen. Når du kommer til selve oppkjøringen har du gått gjennom den så mange ganger i hodet på en positiv måte, at du mest sannsynlig vil være roligere, blidere og mindre nervøs. Dette er en velkjent taktikk som jeg lærte da jeg hadde sceneskrekk (og var sanger, dårlig kombo), og som jeg overførte til oppkjøringen da jeg hadde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært litt forsiktig med å legge en masse vekt på visualisering/fantasi. Brukt riktig (noe IngvildSF tydeligvis har klart - ingen ting av det jeg skriver her betyr at jeg mener du tar feil, altså), så tror jeg nok det kan være nyttig. Men du må samtidig klare å være realistisk og jobbe konkret for å nå målene dine. Psykologer har jo sett endel på dette med positiv tenkning siden det har vært så populært i selvhjelpsbøker og slikt. Mange av erfaringene viser at visualisering, bår det brukes feil, faktisk kan virke mot sin hensikt - fordi det ikke lærer folk å takle uventede situasjoner og motgang, eller fordi det ofte er lettere å drømme seg vekk i hvordan man ønsker at det skal være fremfor å jobbe for at det skal bli slik. Skillet mellom feil og riktig bruk går vel på hvor relistisk man er. Ikke se for deg en perfekt oppkjøring, men tenk også gjennom hva som er de beste løsningene hvis noe går feil. som f.eks. det IngvildSF sa om å slå av en spøk om du kveler motoren, samtidig som du slår den på ganske raskt. (jeg pleier bare å banne, hehehe) Gjør du det, er du jo faktisk bedre forberedt!

Jeg ville startet med å lage en oversikt over hva du gjør feil på oppkjøringene (uten at du henger deg opp i selve feilene!), og finn gode løsninger du kan bruke når disse oppstår. Øv, øv, øv, da ser du jo også at dette er noe du faktisk klarer. Ta vare på den gode følelsen, husk den. Og husk hva du måtte gjøre for å komme dit.

Ehm, dette høres kanskje rart ut - men har du mulighet til å øvelseskjøre med en litt skummel person? En du ikke kjenner så godt, som gjerne kan ta notater samtidig? (en nabo, en fjern onkel eller tante, svigerfar, en annen kjørelærer på skolen din) Eksponeringsterapi funker så det freser, jo mer du utsetter deg for situasjoner som ligner på oppkjøringen, og jo mer tid du befinner deg utenfor komfortsonen din, jo bedre rustet er du til neste oppkjøring tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at de feilene jeg gjør er ting som jeg aldri gjør feil ellers. Som å legge meg feil i rundkjøringen, nesten kjøre på kanten, ikke klare å kjøre ut på motorveien riktig i forhold til bildene som allerede kjører på motorveien. Kjøre for fort/for sakte/for forsiktig osv. Og det gjør at det er vanskelig å øve på å kjøre. Men jeg ser jo at jeg med hell kan kjøre mer i byen, og derfor skal jeg fokusere på det nå. Lyskryss og legge meg i riktig fil og lignende.

Det med å se for meg oppkjøringen og tenke positivt jobbet jeg hardt med før denne oppkjøringen. Det funket ikke, følte meg rolig før oppkjøringen, men jeg begynte å skjelve, høyst ufrivillig når jeg kjørte.

Det føles som om jeg bare må kjøre opp, uavhengig av positive eller negative tanker. Egentlig er det konsentrasjonen min det er noe galt med, mister liksom all kunnskap når jeg kjører. Nesten som om jeg får jernteppe, og det er ekstra skummelt når man er ute å kjører. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Pingting har gode poenger. Ser at innlegget mitt kan virke veldig drømmende. Poenget er at man ser for seg ulike situasjoner som kan komme opp, og se for seg at man løser det. Siden Anonym. sier at h*n blir nervøs og skalv mye, tenkte jeg at litt psykisk forberedelse kunne hjelpe godt. Det erstatter ikke øvelseskjøringen, på ingen måte, fortsett å kjør så mye du kan, prøv deg på ting du er usikker på. Når du blir tryggere på det du er usikker på, så blir det også lettere å holde seg rolig i forkant av/under oppkjøringen, og man blir tryggere i situasjonen.

EDIT: Du rakk å svare før jeg skrev ferdig. Dersom du slet med typisk bykjøring, ville jeg absolutt utfordre deg til å kjøre mer i byen. Sier som Pinting at du med fordel kan øvelseskjøre med en ny person, sånn at du blir mer vant til det ukjente. Uansett hvem du øvelseskjører med, kan du gjerne be personen om kun å si hvor du skal, og heller summe opp ting i etterkant. Det er jo det som skjer på en oppkjøring. Dersom du er vant med å vite hvor du skal på forhånd, blir det jo stor forskjell å komme på oppkjøring hvor kjørelæreren bare sier om du skal til høyre/venstre.

Endret av IngvildSF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...