Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

^ Nei, har ikke gått igjennom dem med meg. Min forrige kjørelærer ga meg et ark om dem på siste kjøretime før den oppkjøringen, og så gikk vi gjennom dem mens vi stod og ventet på sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke gått gjennom noen kontrollspmål.. Hvordan kan jeg finne dette på nettet?

Bare tanken på oppkjøring gjør at jeg får høyere puls.. Jeg vet jeg må bli flinkere til å få opp farten når jeg kommer ut på motorvei og ut av rundkjøringer (generell fartstilpassing egentlig) og se mer det hele bildet, ikke bare fokusere på få ting samtidig.

Har rygget noen ganger, men aldri lukeparkert..

Til dere som har lappen: Kan dere ramse opp nøyaktig hva dere fikk på førerprøven? Og hva man KAN få? Har ikke peiling på hvordan en oppkjøring "ser ut", så det hadde vært kjempe fint :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene mine før jeg kjørte var: Hvordan sjekker man at nødlysene fungerer? Noe man gjør ved å trykke på knappen og se at lyset blinker. Og så i hvilke situasjoner man bruker nødblink og trekant.

Simpelt!

Etter det kjørte vi bare en liten runde og jeg fikk beskjed om at jeg hadde gjort den beste oppkjøringen med den sensoren det halvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med her jeg! :) Jeg hadde min siste kjøretime i dag før oppkjøring. Har oppkjøring om et par dager, og er livredd!!:P Noen som har tips til meg ang. oppkjøring? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Er vel det vanlige... jeg har jo ikke lappen, men har hatt oppkjøring før. Følg med på skilt. Vis veldig forsiktighet ovenfor fotgjengere; bedre at du stopper og de ikke skal over enn at du må bråbremse. Når du kommer inn på en ny vei, er det første du må se etter om det er forskjørsvei, og hva farstsgrensen er. Ikke vær overforsiktig, men kjør likevel rolig inn mot kryss. Følg nøye med på skilt!

Et tips jeg fikk av en venninne var å "gi litt faen." Hun hadde strøket før og var sikker på at hun kom til å gjøre det enda en gang, så hun ga rett og slett litt faen. Klarte det med glans, hehe. Det hjalp for hennes nervøsitet, kan sikkert hjelpe for andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Er vel det vanlige... jeg har jo ikke lappen, men har hatt oppkjøring før. Følg med på skilt. Vis veldig forsiktighet ovenfor fotgjengere; bedre at du stopper og de ikke skal over enn at du må bråbremse. Når du kommer inn på en ny vei, er det første du må se etter om det er forskjørsvei, og hva farstsgrensen er. Ikke vær overforsiktig, men kjør likevel rolig inn mot kryss. Følg nøye med på skilt!

Et tips jeg fikk av en venninne var å "gi litt faen." Hun hadde strøket før og var sikker på at hun kom til å gjøre det enda en gang, så hun ga rett og slett litt faen. Klarte det med glans, hehe. Det hjalp for hennes nervøsitet, kan sikkert hjelpe for andre også.

Takk for tips!! Jeg har en tendens til å bli fryktelig nervøs, så får prøve å riste det av meg å gi litt faen som du sier.. haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Dreamdrops

Jeg har ikke gått gjennom noen kontrollspmål.. Hvordan kan jeg finne dette på nettet?

Bare tanken på oppkjøring gjør at jeg får høyere puls.. Jeg vet jeg må bli flinkere til å få opp farten når jeg kommer ut på motorvei og ut av rundkjøringer (generell fartstilpassing egentlig) og se mer det hele bildet, ikke bare fokusere på få ting samtidig.

Har rygget noen ganger, men aldri lukeparkert..

Til dere som har lappen: Kan dere ramse opp nøyaktig hva dere fikk på førerprøven? Og hva man KAN få? Har ikke peiling på hvordan en oppkjøring "ser ut", så det hadde vært kjempe fint :Nikke:

http://www.abtrafikkskole.no/default.asp?pageid=5499

Er et vedlegg helt nederst :)

Og samme her; tanken på oppkjøring fikk meg også til å få kjempe høy puls. Heldigvis gikk det bra :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Slenger meg med her jeg! :) Jeg hadde min siste kjøretime i dag før oppkjøring. Har oppkjøring om et par dager, og er livredd!!:P Noen som har tips til meg ang. oppkjøring? :P

SLAPPE AV :) Jeg hadde megahøy puls før oppkjøring, og måtte rett og slett bare puste, eller hva jeg skal si :) Som sensoren sa "Ingen har klart å holde pusten under en hel oppkjøring uansett, så like så greit å bare puste først som sist!"

Sensorene er nok "lært opp" til å være beroligende; oppkjøringen var den beste "kjøretimen" jeg hadde hatt.

Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLAPPE AV :) Jeg hadde megahøy puls før oppkjøring, og måtte rett og slett bare puste, eller hva jeg skal si :) Som sensoren sa "Ingen har klart å holde pusten under en hel oppkjøring uansett, så like så greit å bare puste først som sist!"

Sensorene er nok "lært opp" til å være beroligende; oppkjøringen var den beste "kjøretimen" jeg hadde hatt.

Lykke til! :klemmer:

Takk for tips! :) Får prøve å slappe av, også er det jo ikke verdens undergang om jeg ikke skulle klare det, er jo bare å prøve igjen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for to flotte tips ift sikkerhetsspørmål!! ::klem:

Puste er nok ganske så lurt ja.. Var det som fikk meg gjennom fødselen også, hihii.

Har kjøretime etterpå, så skal prøve å "late" som det er oppkjøring og fokusere veldig på skilt og fartsavpassing... *mental note*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellabulla

Hei, jeg blir med!

Kom over tråden når jeg googlet "hvordan takle kjøretimer" :P

Jeg skal ha min 7. og 8. kjøretime idag, har vært ute i trafikken 3 ganger før. De første 4 gangene jeg kjørte var det på mildt trafikkerte veier og boligstrøk, og jeg føler fortsatt ikke at jeg kjenner bilen helt.

Jeg har time nå kl.1400, og føler at jeg gruer meg. Det gjør jeg før hver kjøretime.

Det som skremmer meg er at jeg ikke liker å forholde meg til andre trafikkanter. Å følge med når jeg har førsterett og ikke, rundkjøringer er skummelt og lyskryss der begge motgående felt har grønt og jeg skal svinge av. Å kjøre over 50km/t er dødsskummelt, og jeg girer ned så fort jeg får mulighet.. barn som løper ut i veien er også dritskummelt, jeg har aldri sett på min rolle som fotgjenger på denne måten før.

Nå snør det i tillegg, har aldri kjørt under slike forhold før.

Men det jeg ER god til, det er å kjøre effektivt. Jeg venter så lenge så mulig med å stoppe opp i tilfelle det blir grønt, eller bare så jeg slipper å stoppe helt opp fordi jeg må vente på en bil som kjører inn på veien f.eks. Jeg er god på å gire, kikker ikke på girspaka og hører veldig godt på bilen når jeg skal gire. Men som sagt er det å gire ned ikke like lett, er veldig fristet til å gire ned i 1. i rundkjøringer f.eks:p

Slipper ofte clutchen alt for fort, vanskelig å følge med i alle speil osv, og har en tendens til å dra med rattet når jeg ser til siden.

Jeg prøver å tenke at jeg under kjøretimer er sikrest, og at jeg er flink. Men trenger likevel tips til å klare å roe ned, for når jeg er så oppgira og usikker er det vanskelig å ta til seg lærdom synes jeg... Tips noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Det høres veldig ut som meg for bare få uker siden. Og det er veldig vanlige "feil" har jeg forstått. Jeg lærte utrolig mye av å ha langkjøring og glattkjøring, og fikk beskjed i går av kjørelærer at det har skjedd masse med meg på den uken siden langkjøring (og jeg har ikke kjørt noe i det hele tatt).

Man trenger tid til å modnes og få litt mer erfaring. Jeg likte ikke kjøre mer enn 20km/t og nå går 80 km/t på motorvei helt greit (ikke alltid jeg kommer meg like raskt opp i fart da..)

Har faktisk aldri kjørt på snøføre jeg heller, så jeg skal ikke si noe på det.. Men tenk på det sånn: kjørelærer har ALLTID kontroll, uansett om du ikke har det. Det hjelper meg hvertfall.

I går var det mørkt og jeg skulle inn til Oslo sentrum for første gang. Kjørelærer sa at hun lukter førerkort og sjåfør hos meg, jeg hadde veldig få feil og jeg selv følte at det var en av de aller beste kjøretimene jeg har hatt. Og bare tanken på kjøretime gjorde at jeg fikk vondt i magen bare timer før.

Lykke til etterpå :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*snip*

jeg tror det at alle føler det som du gjør når man begynner med kjøretimer. det er jo en annen situasjon enn hva man er vant til, og mye å følge med på.

men bare ta ting med ro, pust og stol på deg selv så tror jeg du klarer deg veldig fint!

og du får tenke at det er positivt at du har kjøretimer når det snør, for da har du prøvd det, og vet åssen det er.

jeg holdte på med lappen i fjor når det snødde som værst og jeg er sjeleglad for det nå, så jeg ikke skal begi meg ut på snøføre første gang helt alene.

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk akkurat opp til meg at det på onsdag kun er en uke til oppkjøring... EN UKE!! Var jo nettopp en måned til! Har ikke muligheten til å lærekjøre heller, da jeg ikke bor hjemme lenger. Føler meg IKKE trygg på å parkere, på kontrollspørsmålene og på... herregud. ALT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå kjempe bra!! Men skjønner godt at du gruer deg.. Har ikke oppkjøringsdato enda, men kjenner det knyter seg i magen bare ved tanken..

Sitter og leser teori når babyen min har lagt seg, men fy søren, er mange ting man ikke husker (som ikke er såååå relevant hver gang man kjører etter min mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lenge igjen nå!! Fuck, og jeg som har SÅ mye annet å tenke på! Noe spess jeg bør lese/huske på FØR oppkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...