Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

I dag holdt jeg på å kjøre rett inn i rundkjøringen og bilen som kjørte der. Jeg SÅ bilen som var der, men jeg koblet ikke det med at jeg måtte stoppe opp.

Min mor som jeg kjørte med satt ved siden av og skrek at jeg måtte stoppe, men jeg kunne ikke for mitt bare liv forstå hvorfor, selv om jeg bilen rett foran meg.

Det er nesten som at hjernen min får alt for mange ting å forholde meg til, og at den bare velger å kutte ut noe av det.

Det er faktisk akkurat det den gjør ;)

Plagsomt, har vært der selv - på min fjerde (eller noe sånt) kjøretime var jeg så opptatt av å få skrudd av blinklyset/vindusviskerne/noe sånt og å gire ned samtidig, at jeg holdt på å kjøre på en fotgjenger. Det er så ukult som det får blitt.

Men: det blir bedre. Mye, mye bedre. For det første hjelper det å få skrekken i seg en gang, da blir du ekstra bevisst på sånt. Også blir hjernen flinkere til å registrere alt etterhvert som du blir mer vant til å kjøre.

Men det er utrolig hvor snevert fokus den hjernen kan ha, altså. Utkjøringer til motorvei med flettefelt eller vikeplikt er typisk sånne synes jeg - det er SÅ lett å fokusere på fila til venstre som du skal ut i, avstanden til og farten på bilene som er der, å vurdere om luka er stor nok til deg og så bestemme seg for enten å gasse på eller slippe opp litt og så gjøre dette... også glemmer man helt å se fremover, og har plutselig nesten gått tom for vei! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OK, jeg har egentlig planlagt å ikke si noe om det sånn i tilfelle det går gæli, men:

jeg har oppkjøring i overimorgen! :bond:

Jeg dør.

Hadde en kjøretime med en annen kjørelærer enn min vanlige i dag, og han mente at det burde gå helt fint. Og joda, jeg føler meg jo forsåvidt klar (bortsett fra at jeg aldri blir helt klar. Aldri. Så da er det vanskelig å vite om usikkerheten skyldes det eller at jeg faktisk har grunn til å være usikker). Det tekniske sitter fint, jeg har mye å lære men klarer å kjøre trygt og hensynsfult... men jeg gjør jo en og annen tabbe av og til (ikke noe verre enn det "alle" på mitt nivå gjør har jeg inntrykk av), og jeg er så redd for å ødelegge hele oppkjøringen med en sånn. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod! :happy:

Helt uproblematisk oppkjøring med litt flaks og enkle forhold. Og veldig hyggelig sensor. Men det gikk så bra, altså. Åh. Glad! :bolledeig:

Endret av Pingting
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Pingting! :)

Jeg har opplevd stor fremgang på kjøringen og kjørelæreren min er imponert over fremgangen. Jeg er midt i trinn 3 og håper jeg snart kan sette i gang det obligatoriske :)

Men jeg dummer meg stadig ut og er ikke alltid like flink.. Men ja, jeg får bare øvelseskjøre enda mer fremover, nå kan jeg hvertfall kjøre i trafikken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg stod! :happy:

Helt uproblematisk oppkjøring med litt flaks og enkle forhold. Og veldig hyggelig sensor. Men det gikk så bra, altså. Åh. Glad! :bolledeig:

Gratulerer!!!! Husker selv følelsen på oppkjøringa mi da jeg fikk lappen, herregud, GLAAAAAD!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Pingting :danse:

Huff, kjørte med faren min for noen dager siden. Det gikk så sinnsykt dårlig, og nå har jeg fått tilbud om å kjøre med bestefar, men jeg har sagt at jeg er for sliten til å kjøre idag.. Er rett og slett redd for å gjøre noe feil, så de skal bli sinte, sure, eller skuffa over meg. En måned til oppkjøring :sad:

Endret av Glasögon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glasögon: Selv om det av og til føles som om alt går i stampe når du kjører, så er det uansett mye bedre å kjøre enn å ikke gjøre det! Går ting i stampe, så lærer man som oftest av sine feil og unngår feilen neste gang, eller man venner seg til hva man bør gjøre. Å ikke kjøre når du får tilbud om det bare en måned før oppkjøring er utrolig dumt, selv om det kan virke som en bra løsning. Jeg vet ikke hvordan faren din er å kjøre med, men det fleste vil jo ha forståelse for at du er i en læreprosess og ikke bli skuffa/sint/sur på deg om ting ikke går. Jeg aner ikke om frykten din er begrunnet eller ikke, men husk at det er helt normalt og ikke minst naturlig at man gjør feil når man er i en læreprosess :)

Likevel, hvis faren din eller bestefaren din er utrolig vanskelig å ha som ledsager skal jeg ikke sitte her å si at du MÅ gjøre det, men prøv da og finne noen andre hvis du synes det er veldig vanskelig med dem :) Husk at man lærer noe hver gang man kjører selv om det ikke virker sånn, så kjør så mye som mulig om du kan! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjørte med faren min for noen dager siden. Det gikk så sinnsykt dårlig, og nå har jeg fått tilbud om å kjøre med bestefar, men jeg har sagt at jeg er for sliten til å kjøre idag.. Er rett og slett redd for å gjøre noe feil, så de skal bli sinte, sure, eller skuffa over meg. En måned til oppkjøring :sad:

De skal ikke bli sinte og sure. De skal heller ikke lære deg alt om bilkjøring samtidig.

Det er derfor det er så viktig at du bruker læreplanen, og på forhånd avtaler med far og bestefar hva det er du konkret skal øve på, hver gang, før dere setter dere inn i kjøretøyet.

Poenget er jo å bygge opp en gradvis mestring - ikke å skremme og demotivere. :sjarmor:

Bruk trafikkskolen til det pedagogiske, og bruk pappa og bestefar til mengdetrening - akkurat som når du lærer fremmedspråk på skolen, men pugger glosene hjemme.

Wooah PING! :hoppe:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Johanne.R og Kamikatze :) jeg er redd fordi sist gang så ble pappa litt sånn irritert fordi jeg gjorde så mye feil. Han forventer vel at jeg skal være bedre enn jeg er nå som det nærmer seg oppkjøring.. Og bestefar blir jeg redd for hvis han blir småsur for ting (er ikke så ofte jeg gjør bestefaren min sur + at jeg alltid har syntes at menn som blir sinte er utrolig skumle), og han er i tillegg ganske utålmodig.. Skulle ønske jeg hadde noen å kjøre med som ikke var utålmodige, nervøse (holde på parkeringsbremsen), og som ikke blir irriterte når jeg gjør feil. Men men, må bare kjøre med de når jeg har sjansen , ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg vil minne der på. Mange av dere her tenker kanskje så langt, men det gjorde ikke jeg. :P Jeg satte håndveska i baksetet, så det ble en liten leksjon om hva den veide i 80 km, så ikke sett den i baksetet, sett den heller i dørken.

Jeg strøk i "daglig sikkerhet" fordi jeg plasserte den i setet bak meg, har hatt det sånn hver kjøretime uten å ha fått noe slags kommentar på det.

Uansett, jeg bestod! :D :reise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

hvordan er teoriprøven i forhold til teoritentamen.no sin? klarer den med maks 2-3 feil, har fått 100% de siste gangene jeg har tatt den, så lurte på om jeg skulle våge meg til å ta teorien imorgen hvis den er ca lik :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vodka

Jeg skal begynne å øvelseskjøre i sommer, har aldri gjort det før. :sjenert: Og så skal jeg begynne med kjøretimer når jeg blir litt stødig. Når tror dere jeg kan ha lappen? Håper å ta den innen september kanskje, er det litt urealistisk (altså 3 måneder bare)? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal begynne å øvelseskjøre i sommer, har aldri gjort det før. :sjenert: Og så skal jeg begynne med kjøretimer når jeg blir litt stødig. Når tror dere jeg kan ha lappen? Håper å ta den innen september kanskje, er det litt urealistisk (altså 3 måneder bare)? :gjeiper:

September er absolutt ikke en umulighet det! Dette med tanke på hvor godt du presterer, men også om når du får oppkjøring, da det kan være ganske fullt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HuskyPusky

Sånn med tanke på at du ikke har begynt å øvelseskjøre enda en gang så tror jeg kanskje det er litt vel optimistisk å kjøre opp i september.

For to år siden tok jeg trafikalt grunnkurs rundt st.hans og brukte sommerferien på å kjøre litt av og til med samboern, bare for å bli kjent med bilen. I slutten av august hadde jeg min første kjøretime, også gikk det jevnt å trutt med en dobbeltime i uka. Da jeg var i oktober var jeg igjennom alt obligatorisk og hadde også tatt teorien og bestilte oppkjøring. Den fikk jeg i desember, så da var det bare å kjøre på med samboeren igjen i mellomtida pluss en oppfriskingstime med kjørelærer når oppkjøringa kom nærmere.

Om jeg var deg ville jeg satt meg et mål litt nærmere vintern og brukt litt mer tid. Om du klarer det tidligere gjør det jo ingenting, men det er dumt å sette et for tidlig litt urealistisk mål og bli skuffa når man ikke klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg startet å kjøre i April, hadde på forhånd teorien i orden, øvelseskjørte ikke i det hele tatt hverken før start eller underveis, selv om kjørelæreren anbefalte det sterkt. Hadde ingen å kjøre med. Jeg kjørte opp i starten av Juli og klarte det :)

Da hadde jeg kjørt i rykk og napp gjennom de 3 månedene og par ukene. Men jeg vet hvorfor jeg klarte det. Jeg var ekstremt fokusert på å få det til, helt utrolig fokusert. Ikke hadde jeg ekstra penger til å drøye det ut eller stryke, så jeg tok meg alvorlig hardt sammen. Og det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har oppkjøring nå på onsdagen og gruer meg svært mye! Hvis ikke nervene mine tar helt overhånd kommer jeg til å klare det, og hvis jeg har en grei sensor.

Er det noen av dere som har tips både når det kommer til nervøsitet og selveste oppkjøringa?

Veldig takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppkjøring nå på onsdagen og gruer meg svært mye! Hvis ikke nervene mine tar helt overhånd kommer jeg til å klare det, og hvis jeg har en grei sensor.

Er det noen av dere som har tips både når det kommer til nervøsitet og selveste oppkjøringa?

Veldig takknemlig for svar :)

Nervøsiteten vil jo alltids være der, men har ikke noe særlig annet tips enn at du må tenke på alt det du har lært, og IKKE tenke: "Kommer jeg til bestå :D? Tenk hvis jeg ikke gjør det? :(" mens du kjører. Kan du kjørereglene så er det bare å sette seg foran rattet, gjøre som sensoren sier og bare følge de trafikalske reglene. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til dere som har bestått :klemmer:

Huff, jeg har min fjerde(!) oppkjøring imorgen :sjenert: , og jeg gruer meg såpass mye at jeg er kvalm :spy: . Jeg hadde kjøretime idag og det gikk helt i vest.. Jeg har kan alt i teorien, men når det kommer til å kjøre så vil hjernen min ikke forstå at her skal jeg gire ned eller her skal jeg stoppe.. Jeg bare gruer meg masse..

Har noen tips til imorgendagen? Jeg vet jeg skal være rolig og ikke stresse.. men still.. Tips? Jeg er såå lost.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...