Gå til innhold

Avlegger av eføy


Amys

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å ta en avlegger av eføyen min, og er litt usikker på hva som er den beste fremgangsmåten.

Skal jeg klippe av et par greiner og sette de i vann til de får røtter, eller skal jeg plante de rett i en ny potte? Og har det noe å si hvor lange greinene jeg klipper av er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en eføy-"stengel" som har levd i 3 år. Først avleggere (ca. 25 cm?) i vann slik at det dannet seg røtter, så i jord. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men jeg hadde to avleggere og en måtte kastes pga. muggdannelse på rota mens den sto i vann. Kanskje er det lurt å ta flere avleggere i ulike glass i tilfelle du skulle få lignende problem?

Den andre var fin, men hadde en lang døperiode etter at den kom i jorda - den vokste knapt. Så fikk den være i fred over en lengre periode etter et års tid i jorda (ingen vann på tre uker pga. ferietur!) - da kom det nye skudd og nå er lengden ca. doblet fra den opprinnelige. Dessverre var det bare én avlegger som utgangspunkt, så nå funderer jeg på hvordan jeg kan få til en "frodigere" plante i stedet for den ene stengelen...?

Siden jeg er en lat plantesteller, har eføyen bare fått vann og ingen plantenæring. Den har vel fått det den har trengt fra blomsterjorda så langt. Nå skal den få tynn, tynn løsning med Substral ei stund, og så skal den over i større potte med ny jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg å ha de i vann en liten stund for å se hvordan det går...håper ikke mine mugner og da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...