Gå til innhold

Fast giver til en hjelpeorganisasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå bestemt meg for å bli fast giver til en hjelpeorganisasjon, har valgt hvilken uten at jeg vil si det her. På siden deres står det "Som giver har du krav på skattefritak for inntil 12.000 kroner i året. For å få denne fordelen må du oppgi fødselsnummer". Er det noe minimubeløp man må gi i løpet av året for å få denne fordelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I LigningsABC står det følgende:

Til toppen 8.3.1 Generelt

Fradragsretten gjelder for gaver som består av et pengebeløp

* minst utgjør kr 500 i løpet av inntektsåret

* ligger innenfor maksimumsbeløpet på kr 12 000 pr. år og som

* innberettes i maskinlesbar form til Skattedirektoratet.

AnonymBruker
Skrevet

Gjelder det kun for pengestøtte til en organisasjon eller kan jeg gi 100kr til 5 organisasjoner?

Skrevet

Minimum kr 500 totalt, gi så mange ganger du ønsker.

Men gi til en organisasjon som ikke benytter 88 av 100 gitte kroner til organisasjonen og mega lønn til sjefer. Du vet, de er kun pålagt å benytte 12% av det du gir til faktisk hjelp, beklageligvis.

AnonymBruker
Skrevet

Minimum kr 500 totalt, gi så mange ganger du ønsker.

Men gi til en organisasjon som ikke benytter 88 av 100 gitte kroner til organisasjonen og mega lønn til sjefer. Du vet, de er kun pålagt å benytte 12% av det du gir til faktisk hjelp, beklageligvis.

Jeg har allerede bestemt meg for hvem jeg skal gi til, men hvordan sjekker jeg det da?

Skrevet

Vet ikke helt hvor du får denne informasjonen, men Google organisasjonen så finner du kanskje noe. Nettsidene deres oppgir kanskje dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...