AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Etter jeg ble gravid, og researchet og tenkt nøye igjennom det med samsoving, så har jeg følt langt inn i hjerterota at samsoving er det riktige for oss og vårt kommende barn. Selvfølgelig har jeg blitt litt usikker innimellom, men jordmoren vår anbefaler det, og det skal jo være trygt mht krybbedød og kvelning så lenge visse kriterier er oppfylt. Nå er det dog bare 2 uker til termin, og jeg er plutselig blitt sååå bekymret! Vi sover nå i en 1.20 seng, men har en 1.40 seng vi kan bruke når babyen kommer. Jeg har tidligere tenkt at siden vi er vant til å sove i en 1.20 seng, så vil 1.40 virke stort nok, og vi vil ikke "velte" rundt i den. Nå har dog samboeren sagt at han har det veldig trangt i vår 1.20 seng, men dette er vel også naturlig med min store mave og kjempe pølle puten jeg ligger med.Nå blir jo maven byttet ut med baby, og 20 cm ekstra er kanskje ikke så mye... Man sier jo at man er veldig var på barnet, men gjelder dette både far og mor, eller burde baby ligge mellom meg og veggen? ..og hva med faren for å få foreldre dynene over babyen på en sånn liten seng? ..og om man plasserer barnet oppe ved vår hodehøyde etter amming, hva så med putene? Merker jeg er ved å bli litt småhysterisk her, og vurderer både å sove med sovepose og en liten tempur-aktig pute.. Kanskje jeg ville følt meg litt tryggere med en ammemadrass, men har hørt at sidene ikke gir så mye beskyttelse da de er ganske myke. Men kan det være at sidene til en viss grad "hindrer" dyner og puter å komme over baby? Er det noen av dere som har samsovet i en 1.40 seng og kan fortelle litt om deres erfaringer rundt det? På forhånd tuuuuusen takk!
lavendeldrøm Skrevet 9. august 2010 #2 Skrevet 9. august 2010 Jeg har ikke prøvd med 1,40 seng. Men vi synes det er litt trangt i vår 1,60 seng. Men det er sikkert litt etter hva man er vant til. Sidene på ammemadrassen er ikke så mye til hinder som du sier.
Soul Skrevet 9. august 2010 #3 Skrevet 9. august 2010 Jeg syns det hørtes trangt ut! Men så er jeg vant til 1,80 seng da. Ellers er samsoving veldig praktisk og koselig, særlig i starten når barnet dier hyppig! Hadde ammemadrass, men den var ikke så lenge i bruk. Som du sier så er sidene myke og gir lite beskyttelse.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #4 Skrevet 9. august 2010 det kan bli veldig varmt i en sånn liten seng. Jeg sov alene med babyen i en 1.20 seng, og han våknet glovarm og svett så ofte at vi flyttet til et annet rom og en større seng;)
Blowers daughter Skrevet 9. august 2010 #5 Skrevet 9. august 2010 Hva med å ta av den ene siden på sprinkelsengen og sett den helt inntil sengen deres? Da semi-samsover dere. Dere får da både nærhet til ungen, og slipper å være redd for å overopphete den lille. Vi hadde en seng av typen "troll bedside crib" de første 8 mnd, og det var supert.
TheaH Skrevet 9. august 2010 #6 Skrevet 9. august 2010 Vi hadde 150 seng de første månedene, og jeg synes det var trangt nok. Men det kommer jo helt ann på dere og hvor stor plass dere er vant til. Samsoving er veldig koselig, dessuten svært praktisk, så slipper du å stå opp om nettene for å amme. For meg var det dessuten eneste måten å få gullet til å sove om natta, ho måtte ligge helt inntil meg med puppen i munnen.
Gjest pysepusen Skrevet 9. august 2010 #7 Skrevet 9. august 2010 Jeg synes det høres litt lite ut, men det er nok alt etter hva man er vant til Foreldrene mine samsov med lillesøs i sin 1.20-seng og de sier det gikk veldig fint! Begge to var vare på bevegelsene sine da så pappa spesielt var glad da lillesøs gikk i sin egen seng så han slapp å ligge stiv som en pinne hele natta Vi sover i 1.80-seng og alle tre har veldig god plass Når det gjelder de andre bekymringene dine så er det rart hvordan kroppen merker at man sover sammen med en baby. Jeg rører meg f.eks. ikke om natta og det gjør egentlig ikke mannen heller. Vi bytter på at han ligger på kanten (har Bedside Crib også så den står inntil senga slik at babyen ikke faller ut) og i midten alt etter hvilken side jeg ammer på! Det er herlig å samsove! :rødme:
Zuna Skrevet 9. august 2010 #8 Skrevet 9. august 2010 Som pysepusen sier så merker vi mødre veldig godt at vi har den lille ved siden av oss. Jeg vil tro du også våkner dersom babyen får dyna over hodet e.l. - jeg ville ikke bekymret meg! Vi har samsovet med begge våre, og har aldri vært i nærheten av å legge oss på dem e.l. Samsoving er så naturlig og fint, så det er ikke noe å være redd for. Jeg tror kanskje jeg ville synes 1.40 ble litt trangt i lengden. Lykke til med innspurten og fødsel - og kos deg med den lille! :rødme:
Gjest pysepusen Skrevet 9. august 2010 #9 Skrevet 9. august 2010 Du hører hver minste lyd babyen gir fra seg ja Her våkner jeg om han sparker litt i sin dyne Men du legger ikke merke til andre lyder altså Genialt synes jeg
FangeLiv Skrevet 9. august 2010 #10 Skrevet 9. august 2010 Det spørs litt hvordan dere (mannen mest) liker å sove. Om han liker å breie seg og flytte endel på seg i løpet av natta, så blir det vel trangt (som nevnt over så forandrer mors søvn seg så radikalt når babyen kommer at tidligere sovemønster ikke har så mye å si). Vi sov alle tre i 1.20-seng i et par måneder da snuppa var 2 mnd, for da var vi på reise. Gikk veldig bra det. Hjemme sov vi sammen i 1.80-seng, og det var mye verre, for den var så myk. Tunge kropper lagde grop i senga, som babyen trillet ned i. Det verste var når jeg ammet fra den siden som mannen lå på, da gjorde hans tyngde at babyen ble trukket ned i hans grop, og hun vred av meg brystvorta. Uff.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2010 #11 Skrevet 9. august 2010 Samsoving - ammehjelpen Soving - Helsedirektoratet
Gjest Enny Skrevet 9. august 2010 #12 Skrevet 9. august 2010 Vi samsover og har 1,80 seng. Jeg følger hennes bevegelser, mens pappen sover tungt og legger seg lengst mulig unna babyen så han ikke skal komme borti henne. Men ikke sikkert alle er som far her i huset.
SummerJoy Skrevet 9. august 2010 #13 Skrevet 9. august 2010 Man sier jo at man er veldig var på barnet, men gjelder dette både far og mor, eller burde baby ligge mellom meg og veggen? .. Det er i hovedsak mor som endrer sovemønster etter babyen kommer. Hun faller lettere i søvn og blir døsig, men hun sover veldig lett og er var på babyens lyder. Jeg husker også at jeg lå dønn i ro når jeg hadde babyen ved siden av meg. Akkurat som underbevisstheten gjorde meg veldig klar på det. Men sov samtidig veldig godt også altså Men for far kan det være annerledes. Han sover ofte som før - tungt, og vrir seg kanskje mye. Men når det er sagt, så vil du nok føle deg mye frem på dette når babyen kommer. Du kan føle deg veldig usikker nå, men du merker fort om det er trangt eller ei for dere, og hvor du bør plassere babyen i forhold til deg, mann og vegg.. Men generelt vil jeg si - jo større plass jo bedre.
wondergirl Skrevet 10. august 2010 #14 Skrevet 10. august 2010 Vi har 1.60-seng og synes det er trangt nok. Men vi er så redde for at vi skal legge oss oppå ham, eller slenge dyna over hodet hans osv, så han har nesten halve senga for seg selv, og så ligger jeg og mannen trengt sammen. 1.40 høres trangt og varmt ut, synes jeg... Men det merker dere nok fort selv, hvis dere er vant til 1.20, så blir det jo litt forskjell i hvertfall.
~white lady~ Skrevet 10. august 2010 #15 Skrevet 10. august 2010 Vi var 3 stk som delte ei 1.20 seng...trangt!
Darkannie Skrevet 10. august 2010 #16 Skrevet 10. august 2010 Vi har 1.40 seng, og jeg synes det er for trangt til samsoving alle 3. Så Darkannie-mannen flytter seg ofte til gjesterommet når jeg tar B over til oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå