Gå til innhold

Flytte fra Nederland til Norge

Fremhevede innlegg

Gjest Huffsa
Skrevet

Har en kompiss fra Nederland som veldig gjerne vil flytte til Norge. Fordi han elsker landet, har mye venner her og har lyst til å bo her resten av livet sitt. Noen som vet hva som kreves for å få lov til å flytte hit fra Nederland? Han er bussjåfør/taxisjåfør og har fast jobb i nederland nå. Han tenkte å flytte nedover om 1-2 år hvis han får tilatelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han trenger ingen "tillatelse" for å bo i Norge, siden han er EU-borger.

Men han må gå ned på kontoret i Storgata (husker ikke navnet, men det ligger omtrent rett over gaten fra Gunerius). Der får han kort for oppholds- og arbeidstillatelse. Tror det er for 2-3 år, og så må det fornyes. Siden han er nederlender, er han i EU, så ikke noe problem. (Jeg var samboer lenge med en mann fra et annet EU-land, og han gjorde dette for å bo og jobbe i Oslo.)

Men hvis han etterhvert vil bli norsk statsborger, aner jeg ikke rutinen for det dessverre.

Gjest Huffsa
Skrevet

Veit ikke om han vil bli Norsk Statsborger med det første, men han vil bo her i noen år ihvertfall :)

Kan han få tilbud om norsk-kurs eller må han ordne det selv? Han har flere lydbøker og vanlige bøker for å lære seg norsk, men han vil gjerne bli veldig god på å prate og skrive Norsk. :)

Gjest Pucifer
Skrevet

Han må få seg en bankkonto her i Norge, og da trenger han et DN-nummer (?), som er et slags midlertidig personnummer.

Det trengte iallefall min samboer som flyttet hit fra Sverige.

Nå har han fått norsk personnummer, men er fortsatt svensk statsborger.

Skrevet

Veit ikke om han vil bli Norsk Statsborger med det første, men han vil bo her i noen år ihvertfall :)

Kan han få tilbud om norsk-kurs eller må han ordne det selv? Han har flere lydbøker og vanlige bøker for å lære seg norsk, men han vil gjerne bli veldig god på å prate og skrive Norsk. :)

For min samboer var det slik at de norsk-kursene i Oslo som var gratis eller billige/subsidierte, begynte kl. 18.00 om ettermiddagen. Hverken før eller senere. Så han kunne ikke benytte seg av tilbudet pga. jobben, han var ikke hjemme fra jobb før rundt 19.00. Så han brukte privatlærer, men det var ganske dyrt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...