Gå til innhold

nabobarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn som er under 1 år, og bor i gate med mange barn. Det hender flere ganger hver dag at nabobarn(3-8år) kommer og spør om de kan "leke" med sønnen vår inne hos oss. Dette skjer mye nå i ferien og VELDIG mye i helgene. Han blir fort sliten hvis det kommer flere barn samtidig, og jeg lurer på om jeg kan faktisk sette en regel på at det kan komme bare 1 om gangen.

Det har skjed flere ganger at 2 av nabojentene har vært hjemme samtidig, og det blir veldig slitsomt for oss, fordi de krangler mye om hvem som sønnen vår liker best og hvem som har gitt ham finere gaver.

1 ting til: er det normalt at nabobarn på besøk forsyner seg fritt av alt som står på bordet uten å spørre om lov?

Jeg spør kanskje litt mye, men vi er ferske foreldre, mens de andre i gata har hatt unger i flere år.

Skrevet

Dere setter grenser i eget hjem, og det er da fullt lovlig å si "nei" om man ikke vil ha besøk, også til unger.

At ungene bare forsyner seg ville jeg tatt opp med foreldrene. Det er ikke noe jeg oppfatter som vanlig, hvertfall.

Skrevet

I mitt hjem bestemmer jeg, ikke foreldrene. Hvis de ønsker noe må de spørre og svaret de får må de akseptere. Krangling = ut, kom tilbake når dere er enige. Sakt på en pen og myndig måte er deg utrolig hvor fort barn innrettet seg :).

AnonymBruker
Skrevet

Dere setter grenser i eget hjem, og det er da fullt lovlig å si "nei" om man ikke vil ha besøk, også til unger.

At ungene bare forsyner seg ville jeg tatt opp med foreldrene. Det er ikke noe jeg oppfatter som vanlig, hvertfall.

TS her

jeg hadde også tenkt å ta det opp. For 4 mnd siden fikk en av de jentene magevirus dagen etter hun hadde vært hos oss. Hun pleier å smake av alt som fins på bordet og spør om mat hele tida(samme hva det er- tomater, melk, pølser, etc). Etter dette med mageviruset forteller hun alle barna at hun har spydd fordi hun har spist noe hjemme hos oss :kjefte:

Må bare tilføye at vi er UTROLIG nøye med mat hjemme, det spises nesten kun mat som er laget fra bunnen av, og varer som har gått ut på dato går i søpla, så det er umulig at hun har blitt dårlig av maten her.

MEN, hun fortsetter å komme og spørre om mat hele tida. Huff, er så lei...

Skrevet

Jeg tror ikke de er så opptatt av å leke med babyen din , de er opptatt av å leke med hverandre "med" babyen din . Jeg ville glatt satt grensen 1 av gangen , og heller ikke tatt imot besøk av masete barn som er ute etter oppmerksomhet og godis.

De fleste barn skjønner vel "nei, det passer ikke ".

Du har ingen plikt til å ta imot alle naboens barn selv om du har fått barn selv .

Skrevet

TS her

jeg hadde også tenkt å ta det opp. For 4 mnd siden fikk en av de jentene magevirus dagen etter hun hadde vært hos oss. Hun pleier å smake av alt som fins på bordet og spør om mat hele tida(samme hva det er- tomater, melk, pølser, etc). Etter dette med mageviruset forteller hun alle barna at hun har spydd fordi hun har spist noe hjemme hos oss :kjefte:

Må bare tilføye at vi er UTROLIG nøye med mat hjemme, det spises nesten kun mat som er laget fra bunnen av, og varer som har gått ut på dato går i søpla, så det er umulig at hun har blitt dårlig av maten her.

MEN, hun fortsetter å komme og spørre om mat hele tida. Huff, er så lei...

At hun spøy etter å ha spist borte er jo garantert noe foreldrene hennes har "forklart" henne nettopp så hun skal slutte med å tigge mat og bli ei feit trulte. Av typen "Se hva som skjer når du spiser mat borte!"

Så det ville ejg bare minnet henne om når hun tigger. "Ble ikke du syk sist?"

Ellers ser jeg ikke problemet med å si til nabounger at "Nei, nå må dere gå hjem!" når de krangler eller ditt barn blir slitent.

De er da ikke tre år gamle nabobarn som bestemmer hjemme hos deg.

Tar de noe fra bordet så si at de er frekke og send dem på dør.

Kommer de bare for å bruke ditt barn som en levende dukke så si nei og lukk døren.

At du blir så kuet at naboens barn på tre-åtte år får meg til å lure på om dette faktisk er et trolleinnlegg...

AnonymBruker
Skrevet

At hun spøy etter å ha spist borte er jo garantert noe foreldrene hennes har "forklart" henne nettopp så hun skal slutte med å tigge mat og bli ei feit trulte. Av typen "Se hva som skjer når du spiser mat borte!"

Så det ville ejg bare minnet henne om når hun tigger. "Ble ikke du syk sist?"

Ellers ser jeg ikke problemet med å si til nabounger at "Nei, nå må dere gå hjem!" når de krangler eller ditt barn blir slitent.

De er da ikke tre år gamle nabobarn som bestemmer hjemme hos deg.

Tar de noe fra bordet så si at de er frekke og send dem på dør.

Kommer de bare for å bruke ditt barn som en levende dukke så si nei og lukk døren.

At du blir så kuet at naboens barn på tre-åtte år får meg til å lure på om dette faktisk er et trolleinnlegg...

ts her. Nei, jeg er ikke troll. Vi var de siste som flyttet inn her i gata, som jeg og mannen min kaller for Wisteria Lane;)

Her er det litt andre regler enn andre steder vi har bodd, og ifølge mora til jenta som forsyner seg av andre sine bord, skal man holde dørene åpne for hverandres barn hele tida. Dama har stor makt her i gata, og jeg har bodd her altfor kort tid til å kunne forandre noe.

Det er forresten helt vanlig her å be noen sitte barnevakt uten betaling

Jeg spurte bare om råd, vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre

Skrevet

Jeg sier "det passer" ikke eller "takk for besøket, men nå må du gå hjem" til unger uten å blunke OG har enda ikke opplevd at noen tar seg ikke nær av eller blir fornærmet av dette.

Videre sier jeg fra direkte til ungen at her i huset spør man om lov før man tar noe mat, leker, tar seg til rette. Enkelt og greit.

Skrevet

Vi har et barn som er under 1 år, og bor i gate med mange barn. Det hender flere ganger hver dag at nabobarn(3-8år) kommer og spør om de kan "leke" med sønnen vår inne hos oss. Dette skjer mye nå i ferien og VELDIG mye i helgene. Han blir fort sliten hvis det kommer flere barn samtidig, og jeg lurer på om jeg kan faktisk sette en regel på at det kan komme bare 1 om gangen.

Det har skjed flere ganger at 2 av nabojentene har vært hjemme samtidig, og det blir veldig slitsomt for oss, fordi de krangler mye om hvem som sønnen vår liker best og hvem som har gitt ham finere gaver.

1 ting til: er det normalt at nabobarn på besøk forsyner seg fritt av alt som står på bordet uten å spørre om lov?

Jeg spør kanskje litt mye, men vi er ferske foreldre, mens de andre i gata har hatt unger i flere år.

Fra naturens siden er det nok normalt at mennesker forsyner seg av fristelser som ligger forren nesen. Høflighet, skikk og bruk må læres, og ikke alle unger lærer like fort. Jeg har selv en liten frøken som kan være ganske freidig når hun er på besøk hos andre, selv om jeg prøver å lære henne at man ikke bare skal forsyne seg av andres ting. Prøver også å å få henne til å forstå at det er uhøflig og be/tigge etter gotteri når hun er på besøk.

Du som voksen vet hva som er vanlig skikk og bruk og hva som er uakseptabelt i ditt hjem. Sett grenser og si fra på en tydelig måte når du synes naboungene går over streken.

Skrevet (endret)

Hvorfor tar du egentlig imot disse barna i det hele tatt? Synes du det er hyggelig å ha nabobarna på besøk? For sønnen din har (nesten) garantert ikke noe behov for å leke med disse barna. Hvis du vil at han skal leke med dem, kan du jo heller ta ham med ut i gata for å leke. Hvis du har åpne dører bare fordi dronningen av Wisteria Lane sier at du skal, så synes jeg du strekker deg litt vel langt.

Det er VELDIG behagelig for foreldrene til disse barna, som jo får avlastning når dere underholder 3-8-åringene deres. Men kanskje ikke så gunstig for dere?

Tips:

"Nei, dere kan ikke leke med Per, det passer ikke så godt nå".

"Nå skal vi spise middag, så da passer det ikke med besøk".

"Vi kommer ut om en stund, så kan dere leke med Per da".

"Dere får ikke være her hvis dere krangler".

Vi har også nabobarn rennende rundt her, og det er tidvis hyggelig, men tidvis passer det VELDIG dårlig. Jeg prøver å lære barna mine at de ikke bare kan gå rett inn til folk. Det hjelper lite når nabobarna bare turer rett inn i stua. Jeg venter bare på at noen skal komme inn til meg mens jeg sitter på do, liksom...

Det ene nabobarnet her endevender HELE huset i løpet av fem minutter. Jeg tar ikke fem flate øre for å si at de skal leke ute hvis været tilsier det. Stort sett nekter jeg dette barnet å være hos oss, ved å oppfordre dem til å være ute.

Jeg må rett og slett prioritere å bruke kreftene på mine egne barn akkurat nå, det er en travel periode, og jeg har ikke overskudd til å ta inn hele nabolaget og servere og oppdra dem... Så hvis jeg er den kjipe nei-kjerringa i gata, så får jeg heller bare være det ;).

Endret av lille katt
Skrevet

Vi fikk det samme problemet da eldstegutten vår var omtrent ett år og mannen min skulle være hjemme i permisjon. Det hadde vel svermet enkelte småtroll rundt oss før det også, men jeg var avvisende, ungene kunne komme bort til oss når vi var ute, men jeg ville ikke ha dem inn, jeg hadde en valp også på det tidspunktet, og for meg var det viktig å ha en litt privat sone inne og hjemme. særlig fordi jeg fortsatt nattammet, og ville ha muligheten til å hvile når ungen sov etc...

Men som sagt, gubben hadde ikke hjerte til å være avvisende mot barn, og om han satt på trappen og spiste kjeks måtte han liksom dele med seg, etc.

men det ble jo som å fore villkatter, da blir man jo aldri kvitt dem...

så jeg innførte litt strengere kustus.

-Er du sulten kan du gå hjem

-beklager det passer ikke i dag, np må du gå hjem,

var fraser som ofte ble brukt, uten at jeg hadde dårlig samvittighet for det

Det er klart at når ungen ble eldre og fikk besøk av jevnaldrende som ville leke var det noe annet, de fikk komme og gå som de ville. det var det med de som var så mye eldre at de ville bruke min baby som "dukke" jeg ikke ville ha der.

Skrevet

ts her. Nei, jeg er ikke troll. Vi var de siste som flyttet inn her i gata, som jeg og mannen min kaller for Wisteria Lane;)

Her er det litt andre regler enn andre steder vi har bodd, og ifølge mora til jenta som forsyner seg av andre sine bord, skal man holde dørene åpne for hverandres barn hele tida. Dama har stor makt her i gata, og jeg har bodd her altfor kort tid til å kunne forandre noe.

Det er forresten helt vanlig her å be noen sitte barnevakt uten betaling

Jeg spurte bare om råd, vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre

Og jeg er en person som bryr meg katten om hva alle andre måtte mene, og ville aldri brydd meg om noen har makt eller ikke. Mitt hjem, er mitt hjem, go der bestemmer bare vi som bor her, og INGEN andre utenfor har noe de skulle ah sagt. Makt eller ikke.

Og jeg syns det er en smule frekt å be noens itte barnevakt, uten at de får betaling for det. Selv om det er jo på en måte litt fint, at de lærer de å hjelpe til uten at de må få betalt. Men det er også en av de få jobbene enkelte tenåringer kan tjene penger på, og dermed fratar man de den muligheten.

Men du bestememr i ditt hjem, og det er like greit å sette foten ned med en gang, før de overkjører deg totalt. Om du da ikke er alt for redd for hva de måtte mene, og ønsker å være venner med alle, for da er det nok vanskelig å sette foten ned.

Skrevet

Det går jo også an å si til barn at når de er borte kan de ikke forsyne seg av alt på bordet som om de var hjemme. Man kan gjøre dem oppmerksom på at dette er frekt og dårlig oppførsel når de er i andres hjem.

Er man redd for å bli den "slemme dama" i Whisteria Lane så får man lage konsekvente regler for når barn kan komme å leke og hvilket klokkeslett de må gå igjen. Man kan si at de bare kan komme en om gangen og man kan la være å ha noe mat på bordet i det tidsrommet barna får lov til lå være der. Man kan be barna gå igjen "fordi vi skal spise og vil ha matro" eller fordi "babyen skal hvile nå". Dette er greie, forståelige regler som selv dronningen av Whisteria Lane må kunne godta.

Skrevet

Ta det opp med foreldrene? Det må da være mye enklere å si til barna at det er uhøflig å forsyne seg uten å spørre om lov. Det _er_ lov å fortelle andres barn hvordan de bør oppføre seg i ditt hjem. Og her i huset får sultne barn én beskjed: Da må du gå hjem og spise. ;) (Med mindre det er noen vi selv har invitert, så klart!) Det å spise over alt man er, har en tendens til å bli en (u)vane.

Skrevet

Hjemme hos dere er det dere som setter og håndhever reglene.

Hva dama med "makt" over gata måte mene er da revnende likegyldig.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Ta det opp med foreldrene? Det må da være mye enklere å si til barna at det er uhøflig å forsyne seg uten å spørre om lov. Det _er_ lov å fortelle andres barn hvordan de bør oppføre seg i ditt hjem. Og her i huset får sultne barn én beskjed: Da må du gå hjem og spise. ;) (Med mindre det er noen vi selv har invitert, så klart!) Det å spise over alt man er, har en tendens til å bli en (u)vane.

Selvsagt sier man fra til barnet der og da. Men man nevner det gjerne for foreldrene også, så de vet hvordan barna oppfører seg når de ikke er tilstede.

Ellers blir det jo fort noe som ikke er lov hos dere, men som er tillatt alle andre steder man er på besøk.

Skrevet

Du må ikke forvente at barn tar et hint eller forstår alminnelig folkeskikk. Det gjorde jeg, og det virket veldig dårlig.

Tren på å være fast, bestemt og tydelig. Det virker. Barne responderer mye bedre på: Nå må du gå hjem, jeg følger deg til døren, ha det! enn på: Jeg tror kanskje du burde gå hjem nå? Vi skal egentlig spise middag skjønner du.

Du bestemmer, og ingen blir lei seg om du er tydelig.

Og nei, ingen får komme på besøk til oss når vi ikke vil ha besøk. "Det passer ikke." "Hvorfor ikke?" "Derfor." Case closed.

Skrevet

Selvsagt sier man fra til barnet der og da. Men man nevner det gjerne for foreldrene også, så de vet hvordan barna oppfører seg når de ikke er tilstede.

Vet du, det kunne ikke ha falt meg inn. Det er mulig jeg er litt merkelig, men jeg ser at det er ulike regler i ulike hus. I noen hus er det slik at det som står framme er det fritt fram å ta av. Skal jeg da belære foreldrene om at dette er feil? Generelt synes jeg vi skal være litt forsiktige med å ta opp barneoppdragelse når det gjelder småting som dette. Det blir lett litt amper stemning (det er lett å oppfatte alt som negativ kritikk når det gjelder ens eget barn), og derfor velger jeg å la småting ligge, og heller ta opp det som betyr noe (viss barnet gjør noe riv ruskende galt).

Skrevet

Vet du, det kunne ikke ha falt meg inn. Det er mulig jeg er litt merkelig, men jeg ser at det er ulike regler i ulike hus. I noen hus er det slik at det som står framme er det fritt fram å ta av. Skal jeg da belære foreldrene om at dette er feil? Generelt synes jeg vi skal være litt forsiktige med å ta opp barneoppdragelse når det gjelder småting som dette. Det blir lett litt amper stemning (det er lett å oppfatte alt som negativ kritikk når det gjelder ens eget barn), og derfor velger jeg å la småting ligge, og heller ta opp det som betyr noe (viss barnet gjør noe riv ruskende galt).

OK, kanskje jeg kjenner foreldrene til de barna som kommer på besøk til oss bedre enn du kjenner de som kommer til deg?

De jeg kjenner ønsker nemlig å vite sånt.

• 4 uker senere...
Skrevet

ts her

fortsettelse:

de siste ukene gikk fint, fordi barna klarte å forholde seg til regelen "1 om gangen" på besøk. De fortsatt å komme, men leken gikk fint, fordi det barnet som var på besøk lekte bare med mitt barn.

I går kom 2 av jentene samtidig og spurte om de kunne komme inn. Jeg minnet dem å regelen "1 om gangen", og da gikk de uten å si noe. I dag er en mor sur på meg fordi jeg nektet dattera hennes å komme inn.

Vet ikke hva jeg skal gjøre:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...