Gjest Emo Fisk Skrevet 8. august 2010 #1 Skrevet 8. august 2010 Vi har ett lite problem, eller dilemma, her. I noen dager skal vi i bursdagsselskap til nevøen min som fyller fire. Vi sliter litt med å finne ut hva vi skal kjøpe til ham. Gutten er nemlig veldig bortskjemt, og får nye leker etc i hvertfall en gang i uken. Ingenting han får har dermed verdi for ham i mer enn ett par uker. Da er han lei, og har fått nye og bedre ting. Gutten er snill, men ganske krevende, og foreldrene samt andre i familien kjøper mye til ham for å bestikke ham, få han rolig etc. Av den grunn er vi litt skeptisk til å bare hive oss på leketoget, og fylle opp rommet hans med flere ting som aldri blir brukt. Vi lurte litt på om det kanskje finnes noe der ute som han må sette seg ned å konsentrere seg litt mer om? Er ikke helt sikker på hva som eventuelt passer for en 4-åring... Tips mottas med stor takk :D
Gjest wild bird Skrevet 8. august 2010 #2 Skrevet 8. august 2010 4-åringer pleier å like Lego. Finn noe spennende i Lego som kan være litt utfordrende å bygge. Kanskje det kan falle i smak? Eller lydbok med en spennende fortelling? Finnes også en del vannleker som kan være spennende og morsomme å leke med. Barn elsker jo å leke med vann
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #3 Skrevet 8. august 2010 Nye leker hver uke?? Sykt! Da trenger han ihvertfall ikke enda flere ting! Det er jo galskap. Herregud, jeg tenker med gru på hvordan slike barn blir når de vokser opp. Er det rart vesten sliter med overforbruk og utnyttelse av ressursene når barna hjernevaskes inn i ekstrem materalisme...? Jeg tror jeg hadde tatt en prat med ungens foreldre...
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #5 Skrevet 8. august 2010 Dersom han virkelig har alt han trenger og mere til hadde jeg gitt en pengesum. Det blir ikke noen pakke å rive papiret av, men det får han sikkert nok av lell.
Jade Skrevet 8. august 2010 #7 Skrevet 8. august 2010 Hvis han får nye leker hver uker, så kjøper du ihvertfall ikke leker. Klær er en god ide.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #8 Skrevet 8. august 2010 Gi han et søsken ville kanskje vært det beste.
Gjest Pucifer Skrevet 8. august 2010 #9 Skrevet 8. august 2010 Gi ham hjemmelaget gavekort på en opplevelse sammen med deg/dere. Kino, turer i skogen med grilling etc, badeland m.m.
Spekulator Skrevet 8. august 2010 #10 Skrevet 8. august 2010 (endret) Gi ham et medlemskap i Barnas turlag hos Den norske turistforening (100kr) med et tilhørende "gavekort" på en helgetur sammen med deg/dere på en av de mange hyttene DNT har i det ganske land. Kanskje lærer nevøen din å sette pris på friluftsliv og forstå at det finnes andre verdier her i livet enn å få nye leker hver uke. *Det er lov å håpe!* www.turistforeningen.no Endret 8. august 2010 av Spekulator
Twink Skrevet 8. august 2010 #11 Skrevet 8. august 2010 Som andre over har nevnt, gi han heller en opplevelse. Ta han med på noe aktivt, og som er gøy for dere alle.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2010 #12 Skrevet 8. august 2010 Som andre over har nevnt, gi han heller en opplevelse. Ta han med på noe aktivt, og som er gøy for dere alle. Enig i denne! Få gutten ut for å bruke litt energi på noe fornuftig i steden for å bestikke gutten med leker for å få han rolig.
Dubbedingsen Skrevet 8. august 2010 #13 Skrevet 8. august 2010 Gi han et gavekort hvor det står at du hjelper han med å rydde på romet og donere vekk de leker han ikke leker med lenger til barneavdelingen på sykehuset eller krisesenteret. Da lærer han å dele med seg samtidig som han lærer at andre barn ikke får så mye som han og kansje han vil begynne å tenke litt over hva han krever. Ikke forvent så mye av en firåring men starter dere nå kan dette snus. Eller gi han et kort hvor det står at du har penger til en organisasjon eller noe i hans navn og forklar hva du mener, og at det er fordi han har så mye og ikke behøver mer.
Gjest serena Skrevet 8. august 2010 #14 Skrevet 8. august 2010 Gi han et gavekort hvor det står at du hjelper han med å rydde på romet og donere vekk de leker han ikke leker med lenger til barneavdelingen på sykehuset eller krisesenteret. Da lærer han å dele med seg samtidig som han lærer at andre barn ikke får så mye som han og kansje han vil begynne å tenke litt over hva han krever. Ikke forvent så mye av en firåring men starter dere nå kan dette snus. Eller gi han et kort hvor det står at du har penger til en organisasjon eller noe i hans navn og forklar hva du mener, og at det er fordi han har så mye og ikke behøver mer. Wow, hvis jeg som firåringen hadde fått i "bursdagsgave" og gi bort lekene mine hadde jeg blitt rimelig lei meg.. Firåringer forstår ikke det med å gi bort leker.
Gjest Emo Fisk Skrevet 8. august 2010 #15 Skrevet 8. august 2010 Takk for mange gode ideer Har ikke bestemt meg for hva jeg ender opp med enda, men tar en avgjørelse i morgen. Syns ikke at jeg kan si noe til foreldrene heller.. De vet jo selv at det de gjør er galt, og at det vil enda galt.
Furstina Skrevet 8. august 2010 #16 Skrevet 8. august 2010 Ge honom kläder, eller en pysselbok, eller något liknande.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå